Po vypršení smlouvy se soukromou bezpečnostní agenturou dohled nad Negrelliho viaduktuem plynule převzalo 18 členů ostrahy Správy železnic. Cílový stav je 30 strážných.
"Výdaje na agenturu hlídající Negrelliho viadukt dosahovaly deseti milionů korun ročně. Pilotní projekt zhodnotíme po třech měsících, kdy budeme vědět, jaké máme náklady v porovnání s externí firmou," uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
"V maximální možné míře využíváme vlastní systémy a technologie, naši pracovníci zajišťují aktivní dohled nad tímto historickým objektem z poloviny 19. století, který prošel nedávno největší modernizací za dobu své existence," doplnil Svoboda.
Členové ochranné služby dosud řešili 36 incidentů, například zachycení a vykázání 19 osob z obvodu dráhy nebo vandalismus v podobě graffiti.
"Abychom zajistili co nejefektivnější zabezpečení okolí viaduktu, navázali jsme spolupráci s městskou i státní policií. Ta nás jako státní organizaci vnímá, ve srovnání se soukromými agenturami, jako důvěryhodného partnera. Slibujeme si od toho vyšší úroveň kooperace. Rozšířila se i dlouhodobá spolupráce se sousedním areálem autobusového nádraží Florenc," dodal Zdeněk Vondrák, který pilotní projekt metodicky zastřešuje.
Příslušníci ostrahy Správy železnic musí mít znalosti nejen bezpečnostní, ale i železniční problematiky. Současně musí plnit požadavky na zdravotní způsobilost, což souvisí i s faktem, že mají povolený vstup do kolejiště.
Současně Správa železnic spustila Bezpečnostní operační dispečink v pražské Pernerově ulici, který umožňuje nejen monitorovat pochůzkové trasy a bezpečnost zaměstnanců, poplachová čidla objektů a zařízení důležitých z pohledu kybernetické bezpečnosti, ale i aktivně vyhodnocovat situaci a rizika.
Dispečink řídí operátoři dálkového dohledu, kteří obsluhují pult centralizované ochrany. Ten sdružuje technické systémy ochrany majetku a osob a další bezpečnostní systémy.