Problémové Boeingy 737 MAX se zřejmě už brzy vrátí na nebe. Moc si však nezalétají

Adéla Očenášková ČTK Adéla Očenášková, ČTK
16. 10. 2020 15:57
Problémové letouny Boeing 737 MAX 8, které stojí za dvěma tragickými nehodami, prošly dostatečnými úpravami a jsou dostatečně bezpečné na to, aby se mohly vrátit zpět do vzdušeného prostoru. Pro agenturu Bloomberg to v pátek uvedl výkonný ředitel Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky. Stroje jsou uzemněny od loňského března.
Boeing 737 MAX
Boeing 737 MAX | Foto: Shutterstock.com

EASA je klíčový regulátor odvětví letecké dopravy v Evropě. Právě tato agentura loni na jaře vydala pokyn, kterým aerolinkám nařídila, aby stroje MAX kvůli obavám o bezpečnost okamžitě odstavily.

Po více než roce a půl, kdy letouny tohoto typu prošly řadou oprav, je chce evropská agentura znovu uvést do provozu. Stát by se tak mohlo ještě do konce tohoto roku. "Naše analýza ukazuje, že je to bezpečné a že dosažená úroveň bezpečnosti je pro nás dostatečně vysoká," uvedl Ky v rozhovoru s agenturou Bloomberg.  

EASA v současné době po zářijových zkušebních letech provádí závěrečnou kontrolu dokumentů. Návrh směrnice o letové způsobilosti stroje by měla vydat v listopadu.

Pak bude následovat měsíc veřejného připomínkování a úprava dotčeného softwaru. Evropský regulátor ji nejprve žádá u větší verze MAX 10 před jejím uvedením do provozu v roce 2022. Posléze dojde k úpravě také u ostatních verzí stroje.

Boeing minulý rok v polovině března v důsledku nehod pozastavil dodávky těchto letounů zákazníkům. K první havárii došlo v říjnu 2018, kdy se letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky zřítilo krátce po startu z letiště v Jakartě. Neštěstí nikdo nepřežil. Další stroj havaroval loni 10. března krátce po startu z etiopské Addis Abeby. Na palubě boeingu společnosti Ethiopian Airlines cestovalo 157 lidí, ani tento pád letounu nikdo nepřežil. 

Ve dvou zmíněných nehodách sehrál klíčovou roli software stabilizačního systému MCAS. Automatický bezpečnostní systém kvůli vadnému senzoru tehdy opakovaně poslal stroj prudce dolů a posádka nedokázala nad letadlem udržet kontrolu. 

Americký výrobce letadel loni v květnu připustil, že o softwarovém problému věděl zhruba rok, ale neinformoval o něm aerolinky ani regulační orgány. V prohlášení firma trvala na tom, že tento problém nepředstavuje bezpečnostní riziko.

Návrat na nebe v době pandemie

Přerušení provozu letounů 737 MAX se negativně odrazilo na hospodářských výsledcích Boeingu, finanční ztráty pak ještě umocnila koronavirová krize. Regulátoři tak vrací tyto stroje do hry v době, kdy je letecká doprava po celém světě už několik měsíců ochromena pandemií. Toho si všímá například hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. 

"'Maxy' se sice mohou na evropské nebe vrátit ještě před koncem letošního roku, otázkou však je, zda budou mít pro koho létat. Evropa je z globálního hlediska obzvláště citelně zasažena druhou vlny koronovirové pandemie, takže hrozí, že masivní útlum letecké dopravy na starém kontinentu jen tak neskončí," poznamenal Kovanda.

Data Eurostatu ukazují propad počtu cestujících v letecké dopravě ve 2. čtvrtletí roku 2020 v porovnání se stejným obdobím loni ve vybraných státech EU.
Data Eurostatu ukazují propad počtu cestujících v letecké dopravě ve 2. čtvrtletí roku 2020 v porovnání se stejným obdobím loni ve vybraných státech EU. | Foto: Evropský statistický úřad (Eurostat)

Data za Česko nemá Eurostat k dispozici. Co se týče pražského letiště, tak například v srpnu tu provoz vzrostl oproti červenci o 39 procent. Meziročně jde však o pokles o 82,6 procenta.

V létě se sice letectví na chvíli znovu probudilo, od podzimu s druhou vlnou nákazy ale řada evropských dopravců opět dočasně omezuje nebo ruší některé linky. 

Návrat boeingů, se kterými létala mimo jiné i česká skupina Smartwings, a několik jich tak vyčkává na pražském ruzyňském letišti, do provozu ještě posuzuje americký Federální úřad pro letectví (FAA) a kanadský regulační úřad Transport Canada (TC). Schválení ze strany agentury EASA je pro celosvětovou podporu letadla vnímáno jako klíčové. Americký regulátor FAA totiž ztratil kvůli potížím s letadlem 737 MAX na prestiži jako lídr v oblasti bezpečnosti leteckého provozu, poznamenala agentura Bloomberg.

Současně to není ani měsíc od chvíle, kdy jeden ze zaměstnanců společnosti Boeing vyzval úřad FAA k důkladnějším úpravám letadla. Ty  navržené totiž podle informátora opomíjejí několik rizik, která byla zjištěna po haváriích.

Video: Podívejte se na animaci agentury Reuters z loňského března, která ukazuje, jak mohly vypadat havárie Boeingu 737 MAX společností Ethiopian Airlines a Lion Air

Animace agentury Reuters ukazuje, jak podle posledních informací mohly vypadat havárie Boeingu 737 MAX společností Ethiopian Airlines a Lion Air. | Video: Reuters
 

Právě se děje

před 50 minutami

Ozbrojenci v Kamerunu zaútočili na školu, zabili osm dětí

Nejméně osm dětí ve věku 12 až 14 let zabili a další desítku žáků zranili ozbrojenci, kteří dnes vtrhli do školy ve městě Kumba na západě Kamerunu. Informovala o tom agentura AFP. Masakr, při němž ozbrojenci použili i mačety, se stal v regionu, kde vládní jednotky několik let vedou tvrdý boj se separatistickými skupinami. "Přijeli na motorkách, vtrhli do třídy a začali střílet," popsal scénu místní zastupitel. Zatím není jasné, kdo za útokem na školu stojí. Oblast sužuje konflikt od roku 2017, kdy separatisté vyhlásili po násilném potlačení pokojných protestů vlastní stát Ambazonii. Prezident Paul Biya, který Kamerunu vládne od roku 1982, poté vyhlásil separatistům válku a označil je za teroristy. Podle nevládních organizací se zločinů dopouštějí obě strany.

před 2 hodinami

Ajax překonal rekord nizozemské ligy, Venlu nastřílel 13 gólů

Fotbalisté Ajaxu deklasovali 13:0 Venlo a zaznamenali nejvyšší výhru v historii nizozemské ligy. Útočník Lassina Traoré přispěl k debaklu pěti góly a třemi asistencemi. Pět gólů v jednom utkání dal v dresu slavného amsterodamského celku naposledy před 35 lety legendární Marco van Basten.

Ajax překonal svou nejvyšší výhru ze sezony 1971/72, kdy porazil 12:1 Arnhem. Také střelecký rekord v utkání na soupeřově hřišti byl dosud v držení úřadujícího nizozemského šampiona, který před třemi lety vyhrál na půdě Bredy 8:0.

Favorit ovládl první poločas ve Venlu 4:0, po změně stran navíc dostal červenou kartu domácí Christiaan Kum a Ajax spustil ve zbytku utkání kanonádu. Míč držel 76 procent hracího času a prostor mezi tyčemi trefil třiadvacetkrát. Soupeř naproti tomu ani jednou.

Výjimečný výkon devatenáctiletého útočníka Traorého z Burkiny Faso doplnili i další spoluhráči. Dva góly a asistenci zaznamenal Jurgen Ekkelenkamp, dvakrát se trefil i střídající veterán Klaas-Jan Huntelaar.

Ajax se tak posunul do čela soutěže, na první místo se ale v případě nedělní výhry v Arnhemu může vrátit PSV Eindhoven. Venlo je s pěti body z šesti zápasů ve středu tabulky.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Ženy opět vyšly do boje proti Lukašenkovi

Několik stovek běloruských žen dnes opět demonstrovalo v Minsku za odstoupení autoritářského prezidenta Alexandra Lukašenka. Nejméně deset aktivistek policie zadržela. Menší protivládní demonstrace se konaly i v dalších městech země. Ženy pochodovaly centrem města a měly v deštivém dni červenobílé deštníky v barvách historické běloruské vlajky. Nesly také transparenty, na nichž měly napsány své profese, aby zdůraznily šíři opozice vůči Lukašenkovi. Ten vládne v Bělorusku už 26 let a letos v srpnu ho ústřední volební komise opět vyhlásila vítězem prezidentských voleb. Opozice, EU, USA i další země považují výsledky za zmanipulované. Demonstrace v Bělorusku pokračují už dva a půl měsíce i přes četné zatýkání i mnohdy brutální zákroky vůči jejich účastníkům. 

před 4 hodinami

Wellens vybojoval na Vueltě první etapový triumf, dál vede Roglič

Pátou etapu cyklistické Vuelty vyhrál Belgičan Tim Wellens ze stáje Lotto-Soudal. Čtvrtý dojel obhájce prvenství Primož Roglič (Jumbo-Visma) ze Slovinska a nadále vévodí celkovému pořadí. Jan Hirt (CCC) byl se ztrátou více než čtyř minut jednasedmdesátý, Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick Step) obsadil 107. místo s mankem téměř 13 minut.

Po páteční rovině přišla na řadu již čtvrtá kopcovitá etapa v programu náročného úvodního týdne. Po takřka 185 kilometrech na trase Huesca - Sabiňánigo se rozhodovalo mezi trojicí závodníků, která se zformovala přibližně 70 kilometrů před cílem a dotáhla svůj únik až k obsazení pódia.

V závěru měl při dojezdu v těžkém stoupání do cíle nejvíc sil devětadvacetiletý Wellens. Udolal Francouze Guillaumea Martina (Cofidis) a dočkal se etapového vavřínu při prvním startu na Vueltě. Na Grand Tours slavil dvakrát také na Giru d'Italia. Třetí byl Nizozemec Thyman Arensman (Sunweb), který ale z boje o etapový primát odpadl již několik desítek metrů před cílem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy