boeing 737

Návrat Boeingu 737 MAX nabírá na tempu, létá jich už přes 100

Počet letadel Boeing 737 MAX zpět v provozu už přesáhl stovku. Informovala o tom v pátek agentura Bloomberg. Provoz těchto strojů byl před dvěma lety v celém světě zastaven po tragických nehodách v Indonésii a v Etiopii, při kterých zemřelo celkem 346 lidí. Novou certifikaci letadlu dosud udělili mimo jiné regulátoři ve Spojených státech, Evropské unii, Británii, Brazílii, Kanadě, Austrálii či ve Spojených arabských emirátech.

Letadla 737 MAX uskutečnila do 3. března už 1300 letů, z toho 400 připadá na leteckou společnost American Airlines, vyplývá z dat analytické společnosti Cirium. Jako první do provozu stroj vrátily brazilské nízkorozpočtové aerolinky Gol. Jejich osm letadel bylo minulý týden nejvytíženějších, ve vzduchu strávily v průměru 11 hodin denně.

Letadla 737 MAX na začátku roku 2019 nejprve z provozu vyřadila Čína. Tyto stroje tam novou akreditaci zatím neobdržely.

Zdroj: ČTK

Uzemněné Boeingy MAX příští týden zřejmě dostanou v Evropě povolení k provozu

Letadla Boeing 737 MAX zřejmě už příští týden dostanou povolení k obnově komerčního provozu na území Evropské unie. V úterý to řekl šéf Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky. Právě tento úřad o povolení rozhoduje. Letadla nesměla do vzduchu po dvou tragických nehodách, které odhalily softwarovou chybu. Ve Spojených státech a v některých dalších zemích už Boeing povolení k obnově provozu těchto strojů dostal.

Ky uvedl, že stroje 737 MAX budou moci létat, pokud budou splňovat podmínky EASA a jeho piloti absolvují výcvik. Jednou ze změn, kterou si unijní regulátor vnutil, je nová certifikace stabilizačního systému MCAS. U něj se zjistilo, že patrně sehrál klíčovou úlohu při tragických nehodách.

Zdroj: ČTK

Boeingy 737 MAX dostanou v EU povolení k provozu asi v lednu

Letadla Boeing 737 MAX, která byla loni na jaře po dvou tragických nehodách v celém světě odstavena z provozu, dostanou v Evropské unii povolení k návratu do služby zřejmě v lednu. Na pařížském leteckém fóru to řekl šéf Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky. 

EASA by se tak přidala k americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA), který povolení k návratu letadel do vzduchu vydal tento týden. Souhlas ale podmínil tím, že výrobce zajistí potřebnou technickou úpravu letadel a zajistí důkladné proškolení pilotů. "Je pravděpodobné, že rozhodnutí, které umožní (těm letadlům) návrat do služby, v našem případě přijmeme někdy v lednu," řekl Ky, kterého citovala agentura Reuters. 

Česká společnost Smartwings vlastní sedm letadel Boeing 737 MAX 8, dalších 21 strojů se chystala převzít ještě během loňského roku. Firma v závěru loňského roku vyčíslila ztráty kvůli odstavení letadel na více než 1,5 miliardy korun.

Zdroj: ČTK

Úřady v USA by mohly povolit lety Boeingu 737 MAX, který kvůli dvěma nehodám nesměl létat

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) je v závěrečné fázi hodnocení navrhovaných změn u letadla Boeing 737 MAX, které již téměř dva roky nesmí létat. Celý proces by měl být ukončen v příštích dnech a povolení k letům by mohl stroj získat 18. listopadu. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na informované zdroje.

Šéf FAA Steve Dickson agentuře Reuters řekl, že očekává, že proces bude dokončen v nadcházejících dnech, jakmile bude agentura spokojená s tím, jak Boeing vyřešil bezpečnostní problémy, které přispěly ke dvěma vážným nehodám, při nichž zahynulo 346 osob. Boeing odmítl zprávu komentovat.

Zdroj: ČTK

Boeing dostal první objednávku na stroj 737 MAX od dvou tragických havárií

Americký výrobce letadel Boeing dostal první objednávku na stroje 737 MAX od dvou tragických havárií těchto letadel, které vedly k zatím stále platnému zákazu jejich využívání v letecké dopravě. Až čtyři tato letadla si nyní objednal největší polský provozovatel charterových letů Enter Air. Na oznámení Boeingu upozornil ve čtvrtek zpravodajský server BBC.

List The Guardian si všiml, že americký výrobce v tomtéž textu v tichosti při první zmínce uvedl nové jméno stroje. Nazývá jej Boeing 737-8 a vypouští přitom dřívější označení řady "MAX". Společnost dosud toto pojmenování používala jen v interní komunikaci.

Mluvčí Boeingu tvrzení britského listu i dalších médií, že společnost se chce označení MAX zbavit, zpochybnil a poukázal na to, že se v oznámení několikrát vyskytuje.

Zdroj: ČTK

Boeing 737 MAX objevil další technickou závadu, problém by měla vyřešit aktualizace softwaru

Společnost Boeing objevila v softwaru obsaženém v letounech 737 MAX, které nesmějí do vzduchu, další problém. Americký výrobce letecké techniky dnes podle agentury DPA uvedl, že o věci informoval v předposledním lednovém týdnu americký Federální úřad pro letectví (FAA) a dodal mu technické podrobnosti. Společnost nicméně ujišťuje, že plánované obnovení provozu problémového typu stroje v polovině roku není v ohrožení.

Během zkušebních letů 737 MAX se podle Boeingu rozsvítilo varovné světlo. Na vině byly odchylky v datovém napájení mezi počítači, které řídí let. Problém se vyřeší aktualizací softwaru, uvedla firma.

Zdroj: ČTK
Pokračovat