Boeing

Úřad FAA nařídil okamžitou kontrolu vybraných Boeingů 777

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil okamžitou kontrolu letadel Boeing 777-200 se stejným motorem, jaký o minulém víkendu začal u jednoho z letadel ve vzduchu hořet. Úřad bezprostředně po nehodě všem aerolinkám doporučil, aby letadla zatím nepoužívaly, nyní doporučení změnil v příkaz provést důkladnou kontrolu titanových lopatek motoru před opětovným nasazením do provozu.

Letadlu americké společnosti United Airlines v sobotu krátce po startu na letišti v Denveru začal hořet pravý motor. Stroj se bezpečně vrátil na letiště, za letu z něj ale odpadl kus motoru a dalších částí, které spadly před rodinný dům na předměstí. Nikomu v letadle ani na zemi se nic nestalo. Letadlo bylo osazeno motory Pratt & Whitney PW4000 a letadel s těmito motory se nyní týká povinnost důkladné kontroly motorů.

Prvotní vyšetřování Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) už v pondělí ukázalo, že motor vzplál zřejmě v důsledku únavy materiálu. Aerolinky proto na pokyn FAA teď musejí provést tepelnou zkoušku lopatek v přední části motoru, oznámil úřad.

Zdroj: ČTK

Uzemněné Boeingy MAX příští týden zřejmě dostanou v Evropě povolení k provozu

Letadla Boeing 737 MAX zřejmě už příští týden dostanou povolení k obnově komerčního provozu na území Evropské unie. V úterý to řekl šéf Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky. Právě tento úřad o povolení rozhoduje. Letadla nesměla do vzduchu po dvou tragických nehodách, které odhalily softwarovou chybu. Ve Spojených státech a v některých dalších zemích už Boeing povolení k obnově provozu těchto strojů dostal.

Ky uvedl, že stroje 737 MAX budou moci létat, pokud budou splňovat podmínky EASA a jeho piloti absolvují výcvik. Jednou ze změn, kterou si unijní regulátor vnutil, je nová certifikace stabilizačního systému MCAS. U něj se zjistilo, že patrně sehrál klíčovou úlohu při tragických nehodách.

Zdroj: ČTK

Boeing dostal první objednávku na stroj 737 MAX od dvou tragických havárií

Americký výrobce letadel Boeing dostal první objednávku na stroje 737 MAX od dvou tragických havárií těchto letadel, které vedly k zatím stále platnému zákazu jejich využívání v letecké dopravě. Až čtyři tato letadla si nyní objednal největší polský provozovatel charterových letů Enter Air. Na oznámení Boeingu upozornil ve čtvrtek zpravodajský server BBC.

List The Guardian si všiml, že americký výrobce v tomtéž textu v tichosti při první zmínce uvedl nové jméno stroje. Nazývá jej Boeing 737-8 a vypouští přitom dřívější označení řady "MAX". Společnost dosud toto pojmenování používala jen v interní komunikaci.

Mluvčí Boeingu tvrzení britského listu i dalších médií, že společnost se chce označení MAX zbavit, zpochybnil a poukázal na to, že se v oznámení několikrát vyskytuje.

Zdroj: ČTK

Boeing potvrdil, že za dva roky ukončí výrobu ikonického letounu 747

Americký výrobce letadel Boeing ve středu potvrdil, že do dvou let ukončí výrobu svého obřího letounu 747. Ikonický letoun "s hrbem" býval svého času největším letadlem pro přepravu osob na světě a svůj úplně první let uskutečnil v roce 1969. Komerční lety zahájil o rok později.

Generální ředitel Dave Calhoun řekl zaměstnancům, že výroba letadla skončí v roce 2022. O ukončení výroby v roce 2022 se již mluví delší dobu, teď poprvé však firma informaci oficiálně potvrdila, uvedla agentura Reuters.

Zdroj: ČTK

Výrobce letadel Boeing snížil ztrátu, tržby kvůli koronaviru klesly

Americkému výrobci letadel Boeing klesla ve druhém čtvrtletí čistá ztráta na 2,4 miliardy USD (53,8 miliardy Kč) z loňských srovnatelných 2,94 miliardy USD. Firma loni vykázala rekordní ztrátu kvůli mimořádným nákladům souvisejícím s odstavením jejích strojů 737 MAX z provozu. Výsledky zaostaly za očekáváním a tržby kvůli koronaviru klesly. Firma rovněž ve středečním prohlášení oznámila snížení výroby letadel.

Očištěná ztráta na akcii činila 4,79 dolaru. Analytici přitom čekali ztrátu jen 2,45 dolaru na akcii. Tržby se snížily o 25 procent na 11,81 miliardy USD.

Pandemie nemoci covid-19 téměř prakticky zastavila osobní leteckou přepravu a mnoho aerolinek se ocitlo na pokraji bankrotu. Ve snaze co nejvíce ušetřit se proto společnosti rozhodly rušit nákupy nových letadel. Boeing proto oznámil, že sníží výrobu svých letadel 787 a 777 a odloží plánované zvýšení výroby strojů 737 MAX, se kterými se již 16 měsíců nesmí létat kvůli smrtelným nehodám, napsala agentura Reuters.

Pokračovat