I v Česku se sice v noci staví, ale méně, informovaly Hospodářské noviny. Pro výraznější rozšíření prací pod umělým osvětlením bude stát muset překonat dvě zásadní překážky - hygienické normy a vyšší náklady.
Podle Kremlíka noční práce často znemožňují hygienici, kteří mají přísné nároky na hluk a další normy i na místech, kde to pode něj není zapotřebí - tedy v úsecích, které se nenacházejí v blízkosti obydlených oblastí.
"Zaslal jsem ministru zdravotnictví Adamu Vojtěchovi zamítavá stanoviska krajských hygienických stanic a pan Vojtěch vydal jejich směrem instrukci, aby nedávaly tato omezení, pokud k nim není skutečně jednoznačný důvod," uvádí Kremlík.
Ministerstvo zdravotnictví HN sdělilo, že Kremlíkovu úřadu nabídlo ve věci spolupráci, jednání jsou ovšem v počátcích.
V Česku rozhoduje cena
Stavaři tvrdí, že noční práce na dálnicích pro ně nepředstavují větší problém. Současně ale připomínají, že noční práce jsou nákladnější - vyžadují další vybavení jako například osvětlení. Firmy navíc musí za noční služby svým pracovníkům platit více.
To je podle stavebních společností hlavní důvod, proč se v Česku v noci nepracuje tolik jako v jiných zemích. "Veřejní zadavatelé v Česku soutěží stále podle parametru nejnižší ceny. Proto se v noci často nepracuje, protože si klienti práci v noci většinou vůbec neobjednávají," dodává pro HN Vojtěch Kostiha, mluvčí největší stavební společnosti v Česku Metrostav.
Kremlík po ŘSD nicméně požaduje, aby ještě na podzim od stavařů na D1 zjistilo, jakými způsoby by šlo modernizaci urychlit. Podle ministra je stát připraven podepsat s firmami dodatky smluv a na jejich základě jim připlatit, pokud stavbu skutečně zrychlí.
O kolik peněz by mohlo jít, ale ministerstvo neuvádí, rozhodnout se o tom má až podle nabídky ze strany firem.