Na nedostatek v systému upozornil server SeznamZprávy.cz. Nutnost odchytit řidiče bez elektronické dálniční známky fyzicky podle něj může vést ke zvýšení procenta neplatičů. Černý pasažér bude na dálnici méně nápadný než za fungování papírové známky a policie všechny provinilce nepochytá.
"Já tohle absolutně nechápu, úplně se tím stírá hlavní přínos elektronického systému. Když se na Slovensku e-viněty v roce 2016 zavedly, tak meziročně stoupl výběr o 20 procent a výrazně se snížil počet přestupků. Lidé totiž brzy pochopili, že před placením neuniknou. Jistý problém přetrval jen u cizinců. Obávám se ale, že v Česku bude bez automatického odhalování neplatičů finanční efekt e-vinět o dost horší, než stát čeká," uvedl pro pro server bývalý šéf Ředitelství silnic a dálnic Pavol Kováčik.
Nedostatek v systému vnímá i Jan Paroubek, šéf státní firmy Cendis, která bude systém elektronických dálničních známek určených pro osobní vozy provozovat. "Ten automatický model zatím opravdu u nás fungovat nebude, byť i naše technologie umožní přestupek identifikovat. Uvažuje se ale, že by se zákon upravil při nějaké další novelizaci," dodává.
Do budoucna by takto odhalené přestupky měly patrně ve správním řízení řešit obce s rozšířenou působností.
Prodej digitálně i fyzicky
Elektronické dálniční známky bude možné zakoupit přes webové stránky www.edalnice.cz. V rámci kamenných provozoven je pak bude pravděpodobně distribuovat konsorcium státních podniků České pošty a Čepra. V tendru uspěly s cenově nejnižší nabídkou. Dostávat budou 2,3 procenta z ceny prodaných vinět.
Jednou z podmínek tendru přitom bylo zajištění kamenných prodejen v obcích nad 10 000 obyvatel, celkem tedy více než 305 obchodních míst s minimální otevírací dobou od 05:00 do 23:00 v pracovní dny.
Vítězné konsoricum plánuje prodávat známky na pobočkách pošty a vybraných čerpacích stanicích.
Vývoj informačního systému s e-shopem, které má na starosti Cendis, má stát 128 milionů korun. Přípravu informačního systému provázely v minulých měsících velké problémy. SFDI totiž původně zakázku na jeho vývoj zadal společnosti Asseco Central Europe za 401 milionů korun. To však vyvolalo vlnu kritiky, kauza následně stála místo i ministra dopravy Vladimíra Kremlíka.
Stát původní zakázku zrušil a vývoj IT systému svěřil Cendisu. Spolu se zrušenou zakázkou na informační systém skončil i tendr na fyzickou distribuci známek, která měla původně vyjít na 477 milionů korun.
Ministr Havlíček o zpackaném tendru: