Utajená část zakázky na dálniční známky: Kamery měly fotit i posádky aut

Radek Bartoníček Tomáš Klézl Radek Bartoníček, Tomáš Klézl
Aktualizováno 3. 2. 2020 13:45
E-shop na dálniční známky nebyl jedinou složkou kritizované zakázky za 400 milionů, kvůli které premiér Andrej Babiš odvolal z postu ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. Jejím účelem bylo také zavedení sledovacího systému, který by měl za úkol fotit nejen registrační značky aut, ale také celou posádku, píší Seznam Zprávy. BIS, která se na projektu měla podílet, označila tvrzení za absurdní.
Bývalý ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Bývalý ministr dopravy Vladimír Kremlík. | Foto: Jakub Plíhal

"Ten systém měl umět fotit registrační značky, z logiky vyplývá, že měl umět fotit i víc. A ano, část byla v utajeném režimu," řekl exministr dopravy Vladimír Kremlík serveru Seznam Zprávy. O možném zájmu tajných služeb v zakázce již o víkendu informoval týdeník Respekt.

Seznamu to potvrdily také dva neupřesněné zdroje z bezpečnostní komunity. Kamery podle jednoho z nich nemají za úkol vyfotografovat pouze registrační značku, ale v předepsané kvalitě pořídit snímky také kabiny vozu včetně všech lidí, kteří v autě cestují.

Takto by měly přitom ve čtyřiadvacetihodinovém režimu vyfotit každý projíždějící vůz. Fotografie by se pak uložily na server, kde by zůstaly dalších nejméně 24 hodin a bezpečnostní složky by si je mohly stáhnout.

Za bezpečnostní komunitu věc aktivně řešila Bezpečnostní informační služba, uvádí Seznam. Ta posílala Státnímu fondu dopravní infrastruktury požadavky například na kvalitu fotografií, ale také doporučila, aby se fond při zadávání prací vyvaroval otevřeného výběrového řízení a aby oslovil jen dodavatele, kteří mají zkušenosti s prací s utajenými informacemi.

Stanovisko ředitele BIS Michala Koudelky poté posvětil také Národní bezpečnostní úřad, ministerstvo vnitra i Vojenské zpravodajství. "Jestli se vedla nějaká debata o tom, zda je to správně, nevím, já u ní nebyl. Byl jsem ministr dopravy, nikoli tajných služeb," říká exministr Kremlík. 

Odmítáme to, zní z BIS

BIS ve své reakci jednoznačně odmítla tvrzení Seznamu, že by zakázka na e-shop sloužila jako zástěrka pro tajný sledovací systém. "Musíme jednoznačně odmítnout toto absurdní tvrzení uvedené v titulku a v článku rozvedené na základě manipulativních tvrzení," napsala služba.

Podle Koudelky je informace, že by BIS požadovala fotografie celých vozů, nepravdivá. "BIS žádala o možnost v případě plnění úkolů získat data o registrační značce včetně fotografie výřezu registrační značky a případně, umožní-li to systém, pouze čelní (tzn. přehledové) fotografie automobilu, tak jak je měl systém běžně poskytovat," uvedla BIS s tím, že se jedná o stejný typ fotografie, jaké dnes získává policie při kontrolách rychlosti.

Po jednání pak ministerstvo BIS nabídlo pouze možnost získávat fotografie bez výřezu registrační značky. "BIS žádala, aby v případě plnění svých zákonných úkolů, například v boji proti teroristickým hrozbám či nelegální migraci, mohla z připravované evidence získat potřebné informace o konkrétním sledovaném voze, jak je to možné například na letišti Václava Havla," popsal Koudelka.

Koudelka dodal, že je nemožné, aby služba sledovala miliony aut projíždějících po dálnici, a že služba nemá ve svém zájmu sledovat běžné občany.

Premiér Babiš zjištění Seznamu označil za lži. Po jednání vlády však přiznal, že zakázka probíhala v utajeném režimu, systém má podle něj ale sloužit pouze k evidenci registračních značek. "Žádný sofistikovaný sledovací systém to nebyl. Je to nesmysl," řekl. Dodal, že kvůli zakázce podal trestní oznámení.

"Je to fantasmagorie, která nedává smysl. Postupovalo se zcela podle zákona. Bezpečnostní služby neměly jiné požadavky než to, co se běžně děje na letištích," dodal vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Podle něj BIS ve svých požadavcích na bezpečnostní kamerové systémy naopak ustupuje.

Takový systém funguje všude po světě, říká Bělobrádek

Předseda sněmovní komise pro kontrolu BIS Pavel Bělobrádek nadále stojí za tajnou službou. "BIS postupuje zcela v souladu se zákonem," tvrdí Bělobrádek s tím, že informace o možném fotografování řidiče aut nejsou pro něj ničím překvapivým. "Výřez fotografií je možný, zákon takový postup umožňuje. Byli jsme ale informovaní ředitelem BIS, že něco takového jeho služba zatím nehodlá využívat," řekl Bělobrádek Aktuálně.cz.

"Samozřejmě ji kamery zajímaly, technicky je to možné, aby kamery zachytily posádky aut, takový systém funguje všude na světě, kamery jsou zajímavý zdroj dat. Ale nejdůležitější je, že BIS využitím kamer neporušuje žádný zákon. Jestliže ale BIS zatím nechce tento systém využívat, tak uvidíme, jak to bude dál," dodal Bělobrádek.

Podle něj šéf BIS Koudelka přinesl na jednání komise také několik dopisů, které ohledně celé zakázky psal. Z některých z nich patrně cituje i Seznam. Bělobrádek ale vylučuje, že by někdo z poslanců vynesl kopie dopisů ze zasedání komise. "To je vyloučeno. Mohli jsme do dopisů a dalších dokumentů nahlédnout, ale nikdo si je nemohl fotit ani přepisovat," řekl.

Podle Seznamu se Koudelka i mluvčí BIS Ladislav Šticha odmítli ke zjištění vyjádřit. Šticha pouze minulý týden uvedl, že se s přístupem BIS do evidence od začátku počítá a oporu má i v zákoně o pozemních komunikacích, který byl v září novelizován. Policejní prezident Jan Švejdar Seznamu řekl, že jeho složky fotografie posádek vozidel nikdy nepotřebovaly, zajímají je jen snímky registračních známek.

 

Právě se děje

před 12 minutami

Evropská komise navrhla první regulaci umělé inteligence, omezí rozpoznávání obličejů

Evropská komise ve středu navrhla vůbec první pravidla využívání umělé inteligence, s jejichž pomocí by chtěla omezit škodlivé dopady například sledovacích či manipulativních technologií. Zásadně regulovat chce zejména možnosti rozpoznávání obličejů, které vzbuzují obavu u ochránců soukromí. Za porušování pravidel, jimiž by exekutiva Evropské unie chtěla zavést mezinárodní standardy v této dosud neregulované oblasti, mají hrozit vysoké pokuty.

Technologické firmy, které vidí v umělé inteligenci motor budoucího růstu, se k omezování stavějí spíše skepticky. I proto se očekává, že potřebné schválení pravidel členskými státy unie a Evropským parlamentem potrvá až několik let.

Navrhované nařízení zavádí několik kategorií systémů umělé inteligence podle jejich rizikovosti. Jako nepřijatelné označuje ty, které ohrožují životy, bezpečí či práva lidí. Zakázány proto mají být v EU například systémy umožňující vládám takzvané sociální hodnocení, které běžně používá ke sledování svých občanů například Peking. Zákaz se má týkat třeba i hraček s hlasovými asistenty, které navádí děti a mladé lidi k nebezpečnému chování.

Další skupinou jsou technologie s vysokým rizikem, které budou povoleny jen při splnění přísných požadavků. Mezi ně patří třeba software třídící uchazeče o práci či o bankovní půjčku, hodnotící zkoušky ve škole nebo ověřující spolehlivost důkazů u soudu. Řadí se sem také všechny systémy biometrické identifikace včetně rozpoznávání obličejů. Jejich obecné využívání bude zcela zakázáno a sáhnout k němu budou moci úřady jen ve výjimečných případech, například při pátrání po dětech či odhalování teroristických útoků.

Zdroj: ČTK
před 26 minutami

Senátní výbor nepodpořil novelu volebního zákona. Senátorům chybí korespondenční volba

Senátní ústavně právní výbor navzdory očekávání nepodpořil volební novelu, která má zavést nový způsob přepočtu hlasů na poslanecké mandáty. Důvodem byla snaha části senátorů začlenit do novely také korespondenční hlasování pro Čechy v cizině, což výbor názorově rozdělilo na dvě stejné poloviny. Spor o podobu novely tak bude muset vyřešit Senát jako celek v příštím týdnu.

Možnost volit poštou prosazuje horní komora dlouhodobě kvůli krajanům, kteří v rozlehlejších zemích musí kvůli výběru poslanců podniknout dlouho a nákladnou cestu na ambasády. Ve Sněmovně se ale zatím pro podporu takové změny nenašel dostatek hlasů. Platí to i pro aktuální novelu, která musí být přijata včas tak, aby se říjnové volby do Sněmovny mohly uskutečnit v plném rozsahu.

Zdroj: ČTK
před 28 minutami

ČEZ chce letos vybrat dodavatele paliva pro Temelín na dalších zhruba deset let

Energetická společnost ČEZ vybírá dodavatele paliva pro Jadernou elektrárnu Temelín na dalších zhruba deset let, jasno chce mít do konce letošního roku, uvedl mluvčí firmy Ladislav Kříž. Od roku 2010 palivo elektrárně dodává ruská společnost TVEL, předtím bylo používáno palivo americké firmy Westinghouse. Zájemce o současnou zakázku mluvčí nespecifikoval.

"Výběrové řízení se aktuálně uskutečňuje i přes komplikace ohledně pandemie covid-19 a nemožnost přímých jednání. Finální nabídky a ukončení předpokládáme do konce roku," řekl bez bližších podrobností Kříž. Ve druhé tuzemské elektrárně v Dukovanech má ČEZ do konce provozu nynějších bloků uzavřenou smlouvu s ruskou společností TVEL.

Vláda v pondělí oznámila, že Česko se v reakci na informace o podílu ruské tajné služby na explozích v muničním areálu ve Vrběticích za Zlínsku v roce 2014 rozhodlo nepřizvat ruskou společnost Rosatom do tendru na stavbu nového bloku v Jaderné elektrárně Dukovany. ČEZ reagoval, že rozhodnutí vlády rozumí. Firma připomněla, že bezpečnostní otázky řeší výsostně stát.

Zdroj: ČTK
Další zprávy