Čtyři pruhy z Prahy do Karlových Varů budou kolem roku 2030

ČTK ČTK
11. 11. 2014 16:50
Ministerstvo dopravy předpokládá celkové náklady na vybudování rychlostní silnice R6 ve výši téměř 22 miliard korun.
Jeden z mála zatím dobudovaných a zprovozněných úseků silnice R6 těsně za Prahou.
Jeden z mála zatím dobudovaných a zprovozněných úseků silnice R6 těsně za Prahou. | Foto: Ondřej Besperát

Karlovy Vary - Silnice R6 mezi Karlovými Vary a Prahou se bude stavět ve čtyřpruhovém uspořádání a hotova by mohla být v roce 2030. Termíny ale ovlivní zejména rychlost výkupu pozemků, mohou je zkrátit, ale při zdlouhavém vyjednávání i prodloužit. Novinářům to dnes po schůzce s představiteli Karlovarského kraje a obcí na trase silnice řekl ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).

"Předpokládané náklady na zprovoznění celé silnice R6 jsou 21,8 miliardy korun. Co se týká termínu, tak jsme někde okolo roku 2030. Je to naše vize, ale my uděláme všechno pro to, abychom termíny zkrátili," uvedl Prachař.

Pro stavbu jsou už téměř připraveny úseky Nové Strašecí - Řevničov za 1,96 miliardy korun, obchvat Řevničova za 2,2 miliardy a obchvat Lubence za 1,8 miliardy korun. Tyto úseky, v celkové délce asi 19 kilometrů, by se měly začít stavět v roce 2016.

Složité výkupy

Zahájení ale mohou zkomplikovat právě výkupy pozemků. Ačkoli má Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) většinu pozemků vykoupených, stále zbývají desítky, o nichž se teprve jedná.

Byť zákon umožňuje ve výjimečných případech vykoupit pozemky až za 16násobek obvyklé ceny, u pozemků pro budoucí R6 to nepřipadá v úvahu, zdůraznil ministr Prachař. Z jeho slov tak vyplynulo, že výjimky v případě R6 udělovat nehodlá.

Podle ředitele karlovarské pobočky ŘSD Lukáše Hnízdila je běžná cena zemědělské půdy v této oblasti zhruba 12 až 15 korun za čtvereční metr. Při osminásobku to tak může být maximálně kolem stokoruny za metr.

Definitivně už je podle Prachaře vyřešena podoba silnice. Ta se bude stavět ve čtyřech pruzích, v šířce 21,5 nebo 25,5 metru.

O dostavbu silnice usilují Karlovarský kraj, ale i obce na trase z Ústeckého a Středočeského kraje, mnoho let. Zatím největší ránu už tak pomalé dostavbě zasadil v roce 2010 tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné), který rozestavěné stavby zastavil stejně jako přípravy na další. Podle Prachaře ale nebyl problém v nedostatku peněz, ale v tom, že se hledaly důvody, proč nestavět. Česko zastavením investic do infrastruktury přišlo podle ministra o řadu dalších investic.

Podle hejtmana Karlovarského kraje Josefa Novotného (ČSSD) je sice termín 2030 daleký, pochválil ale výrazně vstřícnější přístup ŘSD k přípravám nových úseků. Na silnici totiž čekají lidé z celého regionu. Jak dnes dokreslil starosta Řevničova Jiří Petráček, v obci je za současného stavu problém vůbec přejít silnici a dostat se na autobusovou zastávku.

 

Právě se děje

Další zprávy