Nová mapa: Česko má 360 kilometrů silnic smrti. Podívejte se

Radek Pecák Radek Pecák
11. 11. 2014 15:30
Pro řidiče jsou nejvíce rizikové silnice s nepřehlednými horizonty a křižovatky s odbočování doleva. Nejnebezpečnější je silnice číslo 43.
Riziková mapa EuroRap. Pro zvětšení mapu rozklikněte a následně klikněte na lupu vpravo nahoře.
Riziková mapa EuroRap. Pro zvětšení mapu rozklikněte a následně klikněte na lupu vpravo nahoře. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Každý dvacátý kilometr českých silnic první třídy a dálnic je nebezpečný. Z celkem 6500 kilometrů, které se nacházejí na území České republiky, je pro řidiče skutečně nebezpečných 25 úseků, které v souhrnu měří 360 kilometrů. Nejrizikovější je silnice číslo 43 v úseku od polských hranic u obce Králíky.

Ukazuje to riziková mapa EuroRap, kterou v rámci Evropského programu hodnocení bezpečnosti silnic ve spolupráci s ústředním automotoklubem ÚAMK vypracovala společnost AF-Cityplan. Mapa vychází z porovnání počtu dopravních nehod s těžkými a smrtelnými zraněními s intenzitou dopravy na daném úseku a jde o průměr z posledních tří let. Současná mapa tedy vychází z údajů z let 2011 až 2013.

Největší procento rizikových silnic se nachází ve Středočeském, Libereckém, Zlínském, Moravskoslezském a Pardubickém kraji. Rizikové úseky se často nacházejí také v příhraničních oblastech republiky.

"Mnohé z těchto silnic stále nejsou ve stavu, kdy by po nich bylo bezpečné jezdit rychlostí devadesát kilometrů v hodině. A motoristé přitom předpokládají, že pokud jsou na silnici první třídy, tak by tato rychlost měla být pro ně bezpečná," vysvětluje jednatel AF-Cityplan Jiří Landa.

Silnicí s nejvyšší mírou rizika byla letos vyhodnocena komunikace číslo 43, konkrétně v úseku dlouhém 9,5 kilometru od polských hranic u obce Králíky. Také druhé místo patří silnici číslo 43. Tentokrát jde o úsek kolem Lanškrouna v Pardubickém kraji dlouhý zhruba třicet kilometrů, který se táhne od hranic Olomouckého kraje po křižovatku se silnicí 1/35. Mezi vysoce rizikové silnice patří také známá "motorkářská" cesta z Mělníku směrem na Českou Lípu i spojovací silnice číslo 16 z Řevničova do Slaného.

Dálnice naopak v kritickém stavu nejsou, na nich mapa ukazuje nízké nebo středně nízké riziko, tedy dva nejméně rizikové stupně bezpečnosti.

Pozor na horizonty

Nejnebezpečnějšími místy na silnicích jsou nepřehledné horizonty a křižovatky, na nichž se odbočuje doleva a není zde vybudován odbočovací pruh.

"K tomu, aby se silnice stala bezpečnou, je nutno oddělit oba směry od sebe svodidly, vyloučit z této silnice zranitelné účastníky, tedy chodce a cyklisty, odstranit nebezpečné pevné prvky a zřídit mimoúrovňové křižovatky. Pak se tato silnice stane rázem až pětkrát bezpečnější než předtím," vysvětluje Landa, podle kterého nyní riziko na silnicích klesá hlavně kvůli bezpečnějším vozidlům a také díky lepšímu fungování záchranných složek.

(Pokud máte problém se zobrazením mapy v úvodu tohoto textu, pak pokračujte na web ÚAMK, kde je mapa v původní velikosti.)

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Polský prezident Duda řekl, že navrhne mírnější znění protipotratového zákona

Polský prezident Andrzej Duda navrhne parlamentu mírnější znění nového návrhu protipotratového zákona, který se má zpřísnit po verdiktu ústavního soudu. Ten rozhodl, že přerušení těhotenství v případě poškození plodu odporuje ústavě, podle Dudy by ale měly mít na interrupci právo ženy, jejichž nenarozené dítě má závažné vývojové vady.

Duda se snahou o mírnější postup v případě interrupcí odchýlil od stanoviska konzervativního vedení katolické země. Prezident chce prosadit, aby ženy mohly podstoupit potrat v případě, kdy lékařská vyšetření ukážou tak závažné poškození plodu, že by se dítě narodí mrtvé nebo zemře krátce po porodu. "Doufám, že v této věci nastane politický konsensus," uvedl Duda.

Minulý týden ústavní soud, složený převážně ze soudců nominovaných vládnoucí stranou Právo a spravedlnost (PiS), shledal, že přerušení těhotenství z důvodu poškození plodu odporuje ústavě. Na tyto případy podle statistik připadalo 98 procent legálních potratů v minulých letech. Povoleny zůstávají interrupce v případě ohrožení života či zdraví matky, anebo pokud je těhotenství důsledkem znásilnění či incestu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy