Stížnost na průběh miliardové soutěže na dodávku elektronického mýtného podaly Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) konsorcium Mytia a firma Autostrade. Úřad už koncem ledna rozhodl, že jejich námitky jsou neoprávněné, a potvrdil vítěze tendru - firmu Kapsch.
Mytia a Autostrade podaly proti tomuto rozhodnutí odvolání. Autostrade například ve svém podání upozornila, že ani Kapsch nesplnil požadovaná kritéria tendru.
Pecina ale námitky neúspěšných uchazečů znovu odmítl. Uvedl, že Mýtia i Autostrade byly z tendru vyloučeny oprávněně a to i přesto, že úřad zjistil pochybení i v rozhodnutích výběrové komise. To však podle Peciny nemělo vliv na stanovení pořadí nabídek. Pecina také zrušil předběžné opatření, které dosud bránilo ministerstvu dopravy uzavřít s vítěznou společností Kapsch smlouvu
Bude mýto v roce 2007?
Rozhodnutí antimonopolního úřadu bude kromě posouzení samotné regulérnosti soutěže důležité také především pro termín, kdy se vybírání mýtného na českých a moravských silnicích spustí.
Ministr dopravy Milan Šimonovský totiž tvrdí, že pokud ÚOHS výběr společnosti Kapsch nyní schválí, začne se mýtné vybírat od roku 2007. Pokud bude rozhodnutí jiné, start celého projektu se zdrží.
I v případě kladného stanoviska antimonopolního úřadu by už testovací období nového systému podle Šimonovského trvalo pouze měsíc.
Ministr potvrdil, že jeho úřad bude přesto trvat na splnění všech slibů vítězné společnosti. "Nabídku vítězné firmy vezmeme jako jedinou vyjednávací platformu, ze které nehodláme slevit," řekl ministr.
Přísně na vítěze?
Znamenalo by to, že by Kapsch musel splnit také svůj slib, že spojí obě etapy budování systému a mýtné spustí hned na 2100 kilometrech dálnic i silnic 1. třídy. Původní požadavky ministerstva dopravy přitom byly mírnější, nejprve chtělo zavést mýtné na dálnicích a rychlostních komunikacích, o rok později pak i na silnicích 1. třídy.
Ani v případě definitivního potvrzení antimonopolním úřadem spory nekončí, neúspěšní uchazeči už avizovali, že se obrátí na soud, a jejich stížnosti už prošetřuje také Evropská komise. Správní žaloba nebo odvolání u evropských orgánů už ale nemá odkladný účinek.
Evropská komise se nyní českým mýtným zabývá ze dvou důvodů. Generální ředitelství pro vnitřní trh zajímá, zda při výběru vítězné firmy Kapsch nedošlo k porušení pravidel o zadávání veřejných zakázek, a to na základě stížností neúspěšných konkurentů.
Generální ředitelství pro dopravu zase prošetřuje, nakolik je česká volba pozemního systému slučitelná s příslušnou směrnicí o elektronickém mýtném v Evropské unii. Ta sice nenařizuje, jaké systémy mají státy zavádět, výrazně ale doporučuje satelitní systém, také vzhledem ke spouštění družicového pokrytí Galileo.
Pokud Evropská komise zjistí v rámci přestupkového řízení nějaké pochybení ze strany českého státu, případ předá Evropskému soudnímu dvoru. Ten zahájí vlastní šetření, jehož výsledkem může být buď osvobozující verdikt, nebo pokuta. Přestupkové řízení se ale může táhnout i několik let.
Kamionů v Česku přibývá
Mýtné chtěli v Česku postavit a provozovat čtyři zájemci. Sdružení Mytia, které tvoří Ascom Fela s Damovem a ABD Group, nabídlo, že systém vybuduje a bude ho deset let provozovat za 15 miliard korun.
Společnost Autostrade určila cenu na 17,5 miliardy a Kapsch na 22 miliardy korun. Nejvyšší cenu, 33,7 miliard, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD. Výběrová komise tři uchazeče vyřadila a vítězem se stal Kapsch.
Důvodem pro zavedení mýtného je stále narůstající kamionová doprava v Česku. Nákladních automobilů od vstupu do Unie podle loňského sčítání vozidel přibylo asi o 12 procent, a to nejvíce na dálnicích, kde nárůst činil dokonce 21 procent.
Podle ministerstva dopravy se počet kamionů po vstupu země do Unie zvýšil až na 800 tisíc vozidel za měsíc. Letos by kamionová doprava měla růst asi o pět procent.