Praha - Kupte si kolo, sekačku, nebo bazén a vytočte si na "Kole štěstí" auto.
Spotřebitelské soutěže dokáží podle marketingových odhadů přitáhnout k nákupu zboží stovky tisíc lidí. Brzy by mohlo být všechno jinak. Počítá s tím chystaná novela loterijního zákona, která má stále používanější typ těchto soutěží přísně svázat.
Na "Bédu Trávníčka" by napříště musela firma žádat licenci.
Žádné kolo štěstí?
Zástupci Ministerstva financí přiznávají, že při přípravě nového zákona nyní podmínky pro spotřebitelské loterie řeší.
"Jedním ze zvažovaných řešení je návrat k vydávání povolení či licencí k provozování nejen klasických hazardních her, jakými jsou například sázkové hry v kasinu, kursové sázky číselné nebo okamžité loterie, ale též spotřebitelských soutěží," potvrdil pro Aktuálně.cz Ondřej Jakob, mluvčí Ministerstva financí.
To by znamenalo, že by spotřebitelské soutěže výrazně zpoplatnily. "Podléhaly by stejnému 'zpoplatnění', jako je tomu u klasických hazardních her, které se vyznačují zaplacením sázky, jejíž návratnost se nezaručuje," uvedl Jakob.
Podle něj současné právní úpravy spotřebitelské soutěže nepodléhají povolení a tedy ani zpoplatnění jako jiné hazardní hry. Výhry ve spotřebitelských soutěžích však - na rozdíl od klasických hazardních her - podléhají zdanění podle daňových předpisů.
"Pokud by došlo k zařazení spotřebitelských soutěží pod tento zákon, pak by každý subjekt, který je pořádá, musel získat licenci od ministerstva financí," potvrzuje Martin Lukáš, advokát z právní kanceláře Weinhold Legal.
Licence a milióny
Získat licenci zatím představuje projít určitým administrativním procesem, především jde ale o splnění požadavku na určitou výši kapitálu. Ta se liší podle typu loterie, nicméně je to v řádech desítek miliónů.
Kromě toho se musí složit u Ministerstva financí jistina jako záruka, kdyby se dotyčná společnost nebyla s to dostát svým závazkům.
Není to hazard, jen reklama...
Případná podmínka loterijní licence se nelíbí firmám, které spotřebitelské soutěže pořádají. "Stále existuje určité procento obyvatel, které rádo soutěží... A tak je legitimní je oslovit i uspořádáním soutěže. Nejde o nic jiného než o určitou formu oslovení klienta," říká například Tomáš Brejcha, marketingový ředitel Čedoku.
Odpůrci volných spotřebitelských soutěží zase argumentují, že pokud by se jejich omezení do nového zákona nedostalo, řada loterijních firem by začala pod rouškou spotřebitelských loterií provozovat hazard.
V současné době jsou spotřebitelské loterie limitovány 20ti tisíci korunami na jednu výhru a 200 tisíci korunami na kalendářní rok. Řada firem ale taková omezení obchází například prohlášením, že vyhrává každý. Nebo, že svou soutěž pojme jako tipovací text s triviálními otázkami.
Jasno do konce roku
Ministerstvo financí má návrh věcného záměru nového herního zákona předložit do vlády do konce roku. Návrh upravuje základní pravidla, na něž následně naváže návrh paragrafovaného znění.
Zákaz loterií podmíněných koupí by nebyl v Česku ničím novým. Taková omezení při prodeji zboží se v tuzemsku uplatňovala již ve dvacátých letech minulého století.