Reklama v televizi? Přehrávač ji najde a přeskočí

Josef Tuček
27. 5. 2008 20:05
Vymazávání inzerce je však právně sporné

Eindhoven/Praha (Od našeho zvláštního zpravodaje) - Znáte to: v nejzajímavějším okamžiku zmizí z televizní obrazovky sledovaný program a místo něho se objeví blok reklam. Když se ovšem díváte na pořad z nahraného záznamu, můžete reklamy, pokud vás nezajímají, přeletět rychloposunem.

Technicky je také možné, že přehrávač veškerou reklamu z nahrávky rovnou automaticky vymaže, takže divák pak sleduje jen nepřerušovaný původní program. Ale o tuto možnost se ve světě vedou právní spory, do jaké míry je porušováním autorských práv televizní stanice.

Televize z nich žijí

"Nemůžeme nastavit přístroje, které vyrábíme, tak, aby reklamu automaticky mazaly. Vždyť televizní stanice z nich žijí," vysvětlil pro Aktuálně.cz v laboratořích společnosti Philips v Eindhovenu jeden ze šéfů jejího výzkumného oddělení Fred Boekhorst.

Společnost Philips tedy nyní uvedla na světový i český trh digitální rekordér, který rozpozná začátek a konec vloženého reklamního bloku a označí je. Divák pak může celý blok "přeskočit", musí to ovšem udělat sám, zmáčknutím knoflíku.

Mažete reklamu? U nás jste skončili

Už začátkem devadesátých let vyvinula japonská společnost Mitsubishi tehdy ještě videorekordér, který rozpoznal v nahrávaném programu reklamu a umožnil ji na pásce rychle přetočit.

Brzy však přístroj stáhla z prodeje, protože japonské televizní stanice přestaly jako odvetu vysílat reklamu na výrobky Mitsubishi.

Navzdory tomu se od té doby objevily další nahrávače různých výrobců, které měly reklamu rozpoznávat a vyřadit.

Těžké to měly v USA, protože tamní stanice míchají reklamu přímo do programu, takže ji automat obtížně rozpozná. V Evropě sice televizní stanice často oddělují reklamu od ostatního vysílání nějakým předělem, třeba speciální znělkou, ale ani to není pravidlem pro všechny.

Reklama křičí

Firma Philips neprozrazuje, na jakém principu její digitální přehrávač rozpozná reklamní blok. Dá se předpokládat, že to je kombinace více prvků.

Při vysílání reklamy u některých televizních společností z obrazovky zmizí logo stanice. Výrazně se zvýší hlasitost. Scény se velmi rychle střídají, a trvá několik minut, než se program vrátí k předchozí podobě.

Takové změny software nahrávače vyhodnotí a nalezený reklamní blok označí, aby jej divák mohl stisknutím ovladače přeskočit.

Nova přístroj oklame

"Přístroj rozpozná vložené reklamní vysílání velmi dobře," pochvaluje si Michal Bezouška z české pobočky Philipsu, který soudí podle nahrávek z kabelových televizí dostupných v Česku.

Ale připouští: "Mám dojem, že jenom televize Nova prokoukla jeho systém. Naše zařízení sice vždycky najde komerční reklamy, ale občas už nerozpozná upoutávky na další pořady, které Nova po komerčních reklamách vysílá."

Tisková mluvčí Novy Veronika Šmítková však odmítá, že by její stanice své reklamní vysílání záměrně chránila před rozpoznáním novým nahrávačem.

"Netušíme, na jakém principu tento přehrávač funguje," uvedla pro Aktuálně.cz. "Některé systémy vycházejí z toho, že během reklamního bloku se přestává vysílat logo, a podle toho usoudí, že se vysílá komerční přestávka. V následných upoutávkách se logo již objevuje, systém to vyhodnotí jako pokračování filmu. Na Slovensku se například vkládá logo i do reklamy, tam by takový systém asi nefungoval vůbec."

Přístroj se učí zvyky diváka

V situaci, kdy automatické vymazávání reklam z nahrávky může být právně sporné, vyvíjí Philips ještě jiný systém, který by omezoval reklamu.

"Základní myšlenka je taková, že člověka zajímají reklamy na některé výrobky nebo služby," řekl šéf výzkumníků Fred Boekhorst pro Aktuálně.cz.

"Nahrávač, který vyvíjíme, má proto sledovat chování konkrétního majitele: jaké reklamy přeskakuje a na jaké se podívá. A podle toho by mohl software sám vypustit z nahrávky televizního pořadu rovnou ty reklamy, o nichž se dá předpokládat, že by je daný divák stejně přetočil. Ale nechal by v nahrávce ty, které by onoho diváka mohly zajímat."

Jestli se podaří takovýto nahrávač sestrojit, a zda by jej lidé kupovali, to se teprve ukáže.

Další články z rubriky věda najdete zde