Počítač kvůli reklamě pozná, jakou máte náladu

Josef Tuček, jet
14. 7. 2008 17:49
Inzertní obrazovky se mohou přizpůsobit divákovi
Příště tu může být místo billboardu reklamní obrazovka a u ní kamera analyzující zájem diváků. V tomto případě by byl evidentně mizivý.
Příště tu může být místo billboardu reklamní obrazovka a u ní kamera analyzující zájem diváků. V tomto případě by byl evidentně mizivý. | Foto: Reuters

Berlín - Jakou máte náladu? To by měl pouze z výrazu vaší tváře zjistit počítačový program, na němž pracují vědci v německém Fraunhoferově ústavu pro integrované obvody.

Počítačovým rozpoznáním rysů obličeje se ve světě zabývá spousta výzkumných týmů. Jejich hlavním cílem je vyvinout program, který na fotografii nebo videozáznamu spolehlivě najde konkrétního člověka.

Badatelé z Fraunhoferova ústavu si úkol rozšířili: jejich program porovnává okamžitou podobu obličeje se záznamy v databázi, která obsahuje 30 tisíc charakteristických rysů tváře. Snaží se v reálném čase určit, jestli dotyčný právě vypadá šťastně, smutně, naštvaně nebo třeba překvapeně.

"O takovéto možnosti už dlouho sní reklamní odborníci," konstatuje ústav ve zprávě pro média.

Program podle vzhledu

Představa využití je například taková, že kamera bude snímat tvář člověka, který se zastaví před obrazovkou s autonomním reklamním vysíláním někde na ulici.

Počítač okamžitě vyhodnotí, zda dotyčný vypadá naštvaně (a pak se vysílaná reklama třeba přeruší, aby nebyl inzerovaný výrobek podvědomě spojován s negativními emocemi), zda působí nezaujatě (v tom případě je vhodné proložit vysílání záběry, které upoutají pozornost, a teprve potom opět nasadit reklamní šoty), případně jestli je divák v dobré náladě, a ještě ke všemu působí soustředěně či překvapeně (takže je možné reklamní vysílání rozjet naplno).

Další využití může vyhodnocovací systém najít ve výukových programech na počítači: pozná, kdy žák přestává být pozorný, a přizpůsobí tomu množství látky.

Fraunhoferův ústav zatím nezveřejnil, kdy se chystá svůj program nabídnout do praxe. Ani ve svých informacích nezmínil, jak by měl přístroj reagovat, pokud se před reklamní obrazovkou zastaví hned dva lidé: jeden rozjásaný a druhý zachmuřený.

 

Právě se děje

Další zprávy