Praha - Nejúspěšnější novou českou značkou je Seznam.cz, následovaný finanční skupinou PPF a Student Agency. Vyplynulo to z průzkumu provedeného firmou Mather Communications.
Toho se zúčastnilo více než 300 specialistů na reklamu a marketing a manažerů firem. Jmenovat měli pouze úspěšné značky vzniklé po roce 1989.
S finančním oceněním je to složitější. Ve světě publikuje každoročně žebříček nejcennějších značek pod názvem Brandz agentura Millward Brown. Pro ilustraci: dominuje Google, který má podle metodiky agentury cenu přes 86 miliard dolarů.
Čtěte dále: Nejcennější značkou světa je Google
V Česku zatím takový žebříček k dispozici není, agentura Mather se ale na odhad hodnoty ptala. Za značku Seznam.cz by respondenti dali bezmála dvě miliardy korun, prakticky shodně ocenili i PPF.
Pokud jde o budoucí rozvoj, nejperspektivnější značkou vůbec je Student Agency. Dobře si v tomto žebříčku vedly i internetové firmy. Druhý skončil již zmiňovaný Seznam.cz, čtvrtý server iDnes.cz a šestý zpravodajský server Aktuálně.cz. Z dalších značek jsou nadějné například Home Credit, SmartWings či Click4sky.
Nejúspěšnější značky
- 1. Seznam.cz
- 2. PPF
- 3. Student Agency
- 4. Mountfield
- 5. AAA Auto
- 6. Semtex
- 7. Linet
- 8. Home Credit
- 9. Bernard
- 10. Tescoma
Pozn.: pořadí podle spontánní odpovědi
Zdroj: Mather Communications
Naopak mezi ohrožené patří AAA Auto, slučující se Albert a Hypernova či operátor U:fon. Respondenti mají pochyby i o budoucnosti značky Atlas.cz. Ta má od února stejného majitele jako Centrum.cz, další značka z Top 50, obě ale po fúzi zůstávají oddělené.
Čtěte také: Nástupcem Atlasu a NetCentra se stal Centrum Holdings
Cesta k úspěchu nejsou jen peníze
Celkově se v průzkumu ukázalo, že respondenti měří úspěch značky úspěchem celé firmy, doplnil Josef Havelka z Ogilvy Group CEE, sesterské firmy agentury Mather. Spíše než o vlastní marketing tedy šlo o obchodní nápad a dobře uchopenou příležitost.
"Úspěšný byznys lze, nebo možná lépe šlo, vyvinout i bez masivních výdajů do klasické reklamy. Příkladem jsou značky Crocodille, Tescoma nebo HUDY," doplnil Havelka. Správně nalezená mezera na trhu a zvolená cílová skupina zase pomohly značkám jako Linet, Jablotron či Blata.
Kromě masivních investic pak k úspěchu vede i promyšlená obchodní a komunikační strategie a nápaditá reklama.
Co je dobrá reklama, na tom se ovšem neshodne každý. "Dozvím-li se , že Béda Trávníček - kterému rozhodně neupírám jeho efektivitu - je nápaditá a kreativní reklama pro každého čtvrtého dotázaného profesionála, začínám mít silné pochybnosti o budoucnosti marketingu v Čechách," prohlásil Havelka z Ogilvy.