reklama
 
 

Smetanito není parazit, Apetito u soudu neuspělo

19. 4. 2013 10:56
Spor velkých výrobců o značku sýrů je největším bojem o název výrobku v Česku

BrnoSýr s názvem Smetanito neklame zákazníky v České republice a neparazituje na taveném sýru Apetito. Po pěti letech sporů dvou velkých francouzských mlékáren to potvrdil Městský soud v Praze.

Jde o další verdikt v řadě sporů týkajících se Apetita, taveného sýru z dob socialistického Československa. Značky, o kterou se v Česku zatím strhl největší a nejdelší boj. Jde o desítky milionů korun, které lidé v Česku za oblíbené sýry utratí.

Apetito vyrábí hodonínská mlékárna TPK patřící francouzskému koncernu Bongrain. Smetanito produkuje společnost Bel Sýry Česko ovládaná francouzskou firmou Fromageries Bel. Ta až do roku 2005 v Želetavě vyráběla právě sýry Apetitto, po zákazu od soudu pak přešla na značku Smetanito s dovětkem, že se jedná o nástupce Apetitta.

-ito je jen jedno

Podle společnosti TPK ale Smetanito klame spotřebitele, parazituje a napodobuje sýry Apetito. Zástupcům hodonínské mlékárny vadilo hned několik skutečností.

Výhrady měli mimo jiné ke koncovce -ito, která má být podle TPK charakteristická právě a výhradně pro Apetito. „Značka Smetanito může být vnímána jako náš další výrobek," uvedli zástupci firmy. Vadil jim například také podobný obal.

Úřad průmyslového vlastnictví ale námitky odmítl. Podle expertů nejsou obě značky nijak podobné, lidé si je v obchodech nespletou.

Společnost TPK se proto obrátila na soud. A po kolečku přes Městský soud v Praze a Nejvyšší správní soud se spor kvůli zjištění formálních chyb v rozhodnutí vrátil znovu do Prahy.

Lidé nečtou pozpátku

Městský soud však nyní konstatoval, že značka Smetanito na známém názvu Apetito neparazituje. Podle soudců je třeba značku Smetanito považovat za originální název, který si zaslouží ochranu.

Námitky ohledně shodných posledních tří písmen v názvu (ito) soud odmítl. „Není možné od spotřebitele očekávat, že bude číst pozpátku, tedy zprava doleva," rozhodli soudci s tím, že nejde o žádnou originální koncovku značky Apetito.

Důvodem pro odmítnutí ochrany značky Smetanito není podle soudu ani to, že výrobce užil v názvu výrobku jednu ze surovin, kterou využívá - smetanu. „Znamená to, že značky si nejsou podobné ani slovním základem ani koncovkou," uvedli soudci s tím, že ochraně názvu Smetanito tedy nic nebrání.

autor: Tomáš Fránek | 19. 4. 2013 10:56

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama