Praha - Prodej čerstvého pečiva se po začátku platnosti nové vyhlášky o označení rozpékaných výrobků v obchodech nezvýšil. Novinářům to v úterý řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka, který zároveň vede družstevní řetězec COOP.
Poměr prodeje obou druhů pečiva se v posledním měsíci podle průzkumu svazu mezi obchodníky nezměnil. "Já jsem předpokládal, že to masírování v médiích zákazníky přitáhne k čerstvému pečivu, nestalo se tak. Prodává se obojího zhruba stejně," uvedl Juračka.
Český zákazník se podle viceprezidenta svazu a zástupce sítě Spar/Interspar Martina Ditmara mnohem víc zajímá o cenu než o složení a původ výrobku, a to platí i pro pečivo.
V supermarketech Billa se prodej pečiva v souvislosti s novou vyhláškou nijak zásadně nezměnil. "Podíl dopékaného a rozmraženého pečiva se pohybuje okolo 35 procent," uvedla mediální zástupkyně společnosti Gabriela Bechynská.
Také v obchodech Globus a Lidl preference zákazníků mezi čerstvým a rozpékaným pečivem v srpnu zůstaly stejné. Podíly rozpékaného pečiva obchodníci ale neuvedli.
Pekařské výrobky, které jsou v obchodech dopékány ze zmrazených polotovarů nebo prodávány po předchozím rozpečení hotového výrobku, musí být od 1. srpna v obchodech označeny. Tuto povinnost dala obchodníkům nová vyhláška ministerstva zemědělství.
Rozpékané pečivo podle odborníků rychleji tvrdne a proto se do něj někdy přidávají emulgátory a stabilizátory. V současnosti tvoří asi třetinu celkové nabídky obchodů. V západní Evropě ale tvoří prodeje rozpékaného pečiva až polovinu trhu s pekařskými výrobky.