Polykači konkurence. Hypermarkety pohltí farmářské trhy

Tomáš Fránek
24. 6. 2011 11:05
Trhy drobných zemědělců pořádají nákupní centra, zvedá jim to obrat i o třetinu
Foto: Jan Langer

Brno - Je to jednoznačně nákupní hit, a proto ani velcí obchodníci nemohou promeškat příležitost na něm také vydělat a zabránit odlivu zákazníků jinam.

Farmářské trhy, které přitahují nakupující především ve velkých městech a po celé zemi se jich proto pořádá už víc než stovka, si pod svá křídla chtějí stáhnout provozovatelé velkých obchodních center a hypermarketů.

Jde o to získat kus z pořádného koláče. Loni se na trzích podle serveru Nalok.cz, který se stará o propagaci lokálních výrobků, protočila jedna miliarda korun. Obrat jednoho dopoledního trhu se pohybuje mezi 200 000 až 600 000 korunami. Letos by se obrat mohl až ztrojnásobit.

Chceme taky kus

Cíl velkých obchodníků při pořádání trhů je jediný - přilákat lidi, kteří přijedou na farmářské trhy, také do velkých obchodů a obchodních řetězců.

To už se osvědčilo Galerii Fénix v pražských Vysočanech, která trhy začala pořádat už loni. Návštěvnost se díky této akci zvýšila zhruba o třetinu.

Ve Fénixu přitom funguje supermarket a 80 obchodů, kaváren a restaurací. Lidé, kteří přijedou na trhy, utratí další peníze i v obchodech. 

"Revoluční projekt farmářských trhů pod střechou vychází vstříc současnému životnímu stylu zákazníků, kteří chtějí nakupovat v kultivovaném prostředí a na jednom místě kvalitní výrobky domácí produkce za rozumné ceny. A zároveň dodává obchodnímu centru mnohem lidštější a osobnější rozměr," řekl Martin Žížala z realitní poradenské společnosti Cushman & Wakefield.

Farmářské trhy už pořádá i další velká nákupní galerie v Praze - Galerie Harfa, kde trhy tvoří doplněk 160 obchodům.

A další trhy bude pořádat Tesco u svého nákupního centra v Praze-Letňanech pravidelně každý pátek a sobotu.

Výhodné pro obě strany

"Zájemci na letňanských trzích najdou přibližně dvacet stánků drobných výrobců a zástupců sdružující výrobce, kteří budou nabízet ovoce, zeleninu, maso, včetně králičího, ryby, uzeniny, mléčné výrobky, čerstvé koření, bylinky a květiny," uvedla mluvčí Tesco Stores Eva Karasová.

Veškeré produkty podle ní budou pocházet z České republiky nebo ze Slovenska.

Podle ekonoma Romana Konečného ze společnosti Etis budou obchodní řetězce samozřejmě dbát, aby jim prodávaný sortiment na trzích příliš nezasahoval do jejich tržeb.

"Na druhou stranu pokud opravdu najdou farmáři zákazníky i mezi lidmi, kteří míří za nákupy do hypermarketů, může to být výhodný obchod pro obě strany a nikdo na něm neprodělá," uvedl Konečný.

Konkurence trhů v Praze je velká. Výrobky si lidé v Praze mohou koupit na 32 místech. Třeba v Brně je zatím sedm farmářských trhů, žádný u velkého obchodního řetězce.

Jediný pokus se objevil u hobbymarketu Bauhaus v květnu. Trhy se měly konat každý víkend. Podle provozovatelů proti tržnici protestoval právě supermarket kutilů. Jenže trhy vůbec neměly potřebné povolení.

Trhy lákají i podvodníky. V některých případech se na trzích objevili i falešní farmáři - lidé, kteří své zboží nakupují ve velkoobchodech, a pak je vydávají za vlastní pěstitelský výrobek či za regionální specialitu.

Ministerstvo zemědělství proto na konci května zveřejnilo kodex farmářských trhů. Na prodejních akcích, které ponesou tento název, má být nabízeno k prodeji hlavně zboží daného regionu.

Dobrovolný kodex umožňuje provozovatelům pustit na farmářské trhy prodejce z ostatních regionů Česka i ze zahraničí. Zahraniční zboží bude ovšem muset být označeno zemí původu.

 

Právě se děje

Další zprávy