Více o kanálech
- Úřady zrušily zakázku na kanál na Labi - více ZDE
- Bursík zastavil stavbu kanálu na Labi - více ZDE
- Jak se plánovala stavba kanálu na Labi - více ZDE
Brno - Projekt za tři sta miliard - obří vodní cesta spojující Dunaj, Odru a Labe, který stále zaměstnává odborníky a pravidelně se vrací i na jednání české vlády, je stále spíše v oblasti hodně vzdálených plánů.
Podle závěrů studie zpracované pro Ministerstvo pro místní rozvoj má však projekt více nevýhod než kladů.
Jaké to jsou?
Zásadní střety s přírodními celoevropsky chráněnými lokalitami či dlouhodobá blokace stovek hektarů pozemků v okolí řek.
Pozor na přírodu
Ze studie společnosti Atelier T plan, kterou si objednalo Ministerstvo pro místní rozvoj, vyplývají tři hlavní negativa kanálu.
Je to dlouhodobá blokace pozemků v trase kanálu (například u Břeclavi se jedná o území široké 15 kilometrů), vysoké stavební i finanční náklady na stavbu labské větve kanálu v úseku Přerov-Pardubice a nepříznivé vlivy na přírodu.
"U koridoru Dunajské větve jsou zaznamenány zásadní střety s evropsky významnou lokalitou Morava Chropyňský luh. Labská větev prochází v prostoru Litovelského Pomoraví napříč územím Chráněné krajinné oblasti," uvedli odborníci ve studii.
Kanál nikdo nechce
Za hlavní komplikace pak označili to, že se výstavba obřího kanálu netýká jenom Česka, ale i okolních států. O stavbu kanálu nemá zájem ani Rakousko a Slovensko.
Naopak za hlavní pozitiva výstavby této vodní cesty označují autoři studie ekonomické přínosy a ekonomickou a ekologickou výhodnost vodní dopravy. "Je to perspektivní protipól k těžké silniční dopravě zatěžující dnes extrémně silniční síť i životní prostředí v zemi," napsali experti.
Ti navrhli, aby se v územních plánech dál chránily pozemky v okolí kanálu, a to minimálně do doby, než se definitivně rozhodne, co se stane s celým projektem.