Praha - Vláda chce zpřísnit podmínky pro obchod s pohonnými hmotami, aby zamezil daňovým únikům. Obchodníci budou muset pro získání licence složit kauci 20 milionů korun, budou rovněž muset prokázat beztrestnost a bezdlužnost.
Opatření, které by mohlo začít platit na počátku příštího roku, by mělo zamezit působení takzvaných bílých koňů, řekl ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba (ODS). Předpokládá, že zavedení kaucí nezpůsobí zvýšení cen pohonných hmot u čerpacích stanic.
"Dojde ke zpřísnění podmínek registrace distributorů a již nepůjde o nárokové řízení," řekl Kuba. "Mezi podmínky registrace bude patřit především bezúhonnost, bezdlužnost, platné živnostenské oprávnění a složení kauce," dodal.
Opatření, které zavádí kauci, bude předloženo jako poslanecký návrh ODS a TOP 09. Podle Kuby je to nejrychlejší způsob, jak návrh prosadit. Opatření by mohlo platit od 1. ledna, nejpozději od začátku druhého čtvrtletí.
Nejdříve si vydělejte jinde
Dvacetimilionová kauce, která v případě nesplnění jakéhokoli finančního závazku vůči státu propadne, sice omezuje svobodu podnikání v této oblasti, ale je to prý nutné.
"Obchod s pohonnými hmotami je pro stát natolik strategická záležitost, že nelze zajistit, aby s nimi mohl obchodovat každý. Poctiví chudí si budou muset nejdříve vydělat v jiném oboru, a pak začít tady," vysvětluje ministr financí Miroslav Kalousek z TOP 09.
Kauci nebude nutné skládat v hotovosti, ale postačí ve formě bankovní garance. Kauce bude sloužit jako trvalá jistina a obchodník o ni přijde, pokud se zúčastní daňového podvodu. Podle Kalouska by opatření mohlo minimalizovat daňové úniky na trhu s pohonnými hmotami, které ročně dosahují pěti až osmi miliard korun.
Konec bílých koní
Ministerstva financí a průmyslu dále chystají novelu zákona o pohonných hmotách, která umožní sledovat jejich pohyb.
Evidence pohybu pohonných hmot se zaměří na sklady, distributory i čerpací stanice. Dále má dojít ke snížení počtů olejů, které nepodléhají spotřební dani a proto se do pohonných hmot přimíchávají.
Novinkou má být také zavedení koncesí pro distributory. Měli by splňovat podobné kvalifikační požadavky jako výrobci a zpracovatelé paliv a maziv, tedy určité minimální vzdělání a délka praxe.
"Upravené zákony by měly začít platit ve druhé polovině příštího roku nebo až v roce 2014," uvedl Kalousek. Podotkl také, že kolem návrhů očekává složitou diskusi.
V České republice je nyní kolem patnácti stovek velkoobchodníků s pohonnými hmotami. Přitom na Slovensku a v Maďarsku jich existuje jen dvacet až třicet.
"Předpokládám, že zhruba 500 distributorů jsou spící koně, kteří se zapojují do sofistikovaného systému daňových úniků a jejichž počet tímto omezíme," věří ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba.
Vychází se z předpokladu, že takzvaní bílí koně, kteří putují v různých společnostech, nebudou splňovat podmínku bezdlužnosti a bezúhonnosti
Solidni distributoři tleskají
Obchodní ředitel Čepra Jan Duspěva kroky státu jednoznačně schvaluje. "Jsem rád, že se konečně vytváří spravedlivé prostředí v této oblasti," říká.
Díky zmíněným opatřením by se mělo zmenšit i riziko pro motoristy, že natankují do svých automobilů nekvalitní palivo. "I jediné doplnění benzínu nebo motorové nafty, které neodpovídají normě, může vést k rozsáhlému poškození dílů motoru, palivového nebo výfukového systému," podotýká mluvčí mladoboleslavské Škody Jakub Šulc.
V současné době je právě používání nekvalitního paliva hlavní příčinou poškození palivových systémů a v některých případech i zdrojem dalších rozsáhlých poškození motoru.
Zkušenosti pracovníků ve značkových servisech Škody podle Šulce napovídají, že kvalita pohonných hmot se v České republice zhoršuje. "Ten trend v procentech zhruba odpovídá rostoucímu počtu nálezů vzorků nekvalitních paliv, které se našly při kontrolách institucí jako je ČOI a SGS, "uzavírá Šulc. Škoda podle něho vítá jakékoli opatření, které tuto situaci pomohou zlepšit.