Snížení daně u nafty by Česku pomohlo, radí analytici

ČTK ČTK
31. 8. 2012 15:50
Místo očekávaných sedmi miliard přineslo zvýšení spotřební daně necelé dvě
Foto: Reuters

Praha - Spotřební daň za naftu je nutné snížit minimálně o jednu až dvě koruny, aby se k českým čerpacím stanicím vrátili tranzitní dopravci a vyšší prodeje přinesly více daňových příjmů do státní kasy.

Vyplývá to z vyjádření odborníků na petrolejářský průmysl oslovených agenturou ČTK. Někteří se přiklánějí i k razantnějšímu zásahu do cen.

V Česku se spotřební daň za pohonné hmoty zvýšila o korunu na začátku roku 2010 na necelých 11 korun za litr. Podle Společenství čerpacích stanic ale toto opatření příliš zvýšilo ceny a především nákladní dopravci začali tankovat v jiných zemích. Spotřeba pohonných hmot již několik let pravidelně klesá a zvýšená spotřební daň to ještě umocnila.

Stát čekal, že zvýšení daně přinese do rozpočtu sedm miliard ročně navíc, to se však kvůli nízké spotřebě nestalo. V roce 2009 se na spotřební dani z pohonných hmot vybralo 79,45 miliardy korun, v roce 2010 výběr činil 81,4 miliardy korun. Loni se výběr dokonce snížil na necelých 81 miliard korun.

Podle analytika Petra Čermáka ze společnosti Colosseum by se spotřební daň měla snížit alespoň na úroveň před rokem 2010. "Domnívám se, že vzhledem k tranzitní povaze naší země by případné snížení spotřební daně a DPH nemuselo vyústit ani ve vážný výpadek na příjmové straně státního rozpočtu," říká.

Analytik Petr Hlinomaz ze společnosti BH Securities upozorňuje, že za poslední dva roky cena nafty vzrostla o šest až sedm korun za litr. Pro významnější růst prodejů by tedy ceny dieselu podle něj musely klesnout zhruba o stejnou částku.

"Nicméně určité snížení spotřební daně, a to i v rozsahu jedné až dvou korun, by mělo význam vzhledem ke konkurenčnímu nastavení cen v ostatních zemích a mohli by se vrátit ti, kteří tankují levněji v zahraničí," dodává Hlinomaz.

K většímu snížení spotřební daně se přiklání také Miloš Podrazil z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. "Za dnešní celosvětové ekonomické situace by muselo být snížení sazby významné. Snížení o zhruba korunu by se asi výrazně neprojevilo," zdůrazňuje.

"Slabé ekonomice by určitě pomohlo snížení spotřební daně z pohonných hmot. Náklady na přepravu se totiž promítají také do finálních cen výrobků, snížení přepravních nákladů by tak mohlo pozitivně ovlivnit slabou domácí poptávku," říká analytik Jan Šimek ze společnosti Broker Consulting.

Ministerstvo financí ale snížení spotřební daně odmítá s tím, že se státy EU dohodly, že k takovému kroku nepřistoupí.

V Česku činí spotřební daň za naftu 10,95 Kč/l. V Rakousku je o zhruba korunu nižší, na Slovensku činí spotřební daň kolem devíti korun na litr. Nejnižší spotřební daň za naftu z okolních zemí má Polsko, kde činí asi 8,25 Kč/l. V Německu je spotřební daň necelých 12 korun.

Spotřební daně za benzin jsou o několik korun vyšší, ale rozdíly mezi sousedními zeměmi jsou podobné jako u nafty. Nyní je benzin v Česku rekordně drahý, prodává se v průměru za 38,18 Kč/l, nafta stojí 37,19 Kč/l.

 

Právě se děje

Další zprávy