Brno - Výstavba obří průmyslové zóny v Holešově, které původně měla sloužit automobilce Hyundai, míří jako jeden z odstrašujících případů do Bruselu.
Ekologičtí právníci si totiž k Evropské komisi stěžují na porušování směrnice o posuzování velkých staveb na životní prostředí.
A právě zóna v Holešově na asi 360 hektarech půdy, jejiž výstavbu šetří protikorupční policie a posuzuje také Nejvyšší správní soud, je podle ekologů odstrašujícím příkladem postupu českých úřadů. Výstavba zóny přijde na jednu a půl miliardy.
A podle odpůrců výstavby zóny může ohrozit pitnou vodu pro tisíce lidí v regionu. Zlínský kraj i ministerstvo životního prostředí jsou ale přesvědčeny, že postupovaly při povolovacích procesech podle zákona.
Proti evropské směrnici
"Posouzení zóny se neuskutečnilo přes její plánovanou obrovskou rozlohu (360 ha zemědělské půdy) a závažné riziko ohrožení podzemních vod. Podle evropské směrnice však musí být posouzeny vlivy každého záměru, významného z hlediska jeho velikosti, umístění či jiných dopadů," uvedl právník Pavel Černý.
Nejde o jediný příklad, podle ekologů se podobně postupuje i u posuzování silnic a dálnic. Tam ekologové kritizují salámovou metodu, podle které se nejdříve posuzují neproblematické úseky a neposuzuje se stavba jako celek.
"Například nejkontroverznější část dálnice D8 přes České středohoří byla posuzována až poté, co byly povoleny a zahájeny stavby navazujících úseků na obou stranách," dodal Černý.
U dopravních staveb jsou zase většinou posuzovány a následně povolovány jen investorem vybrané dílčí úseky, a to vesměs tak, aby ekologicky nejspornější části byly "předurčeny" úseky na ně navazujícími a již schválenými.
Stejná situace je u takzvané Hitlerovi dálnice, silnice R43, přes Brno.
Hrozí žaloba?
Obdobně u rychlostní silnice R55 bylo vydáno souhlasné stanovisko ministerstva životního prostředí k trase poškozující ptačí oblast Bzenecká Doubrava - Strážnické Pomoraví, přestože nebyly posouzeny varianty, které by touto ptačí oblastí vůbec neprocházely.
"Kdyby byly v praxi správně uplatňovány předpisy Evropské unie, nemohlo by k takovýmto situacím docházet", říká Černý.
Ekologové poslali svoji stížnost i Martinu Bursíkovi, který už postup českých úřadů při povolování stavby silnic také kritizoval.
Jestliže Evropská komise vyhodnotí stížnost jako opodstatněnou, vyzve české úřady k nápravě nedostatků.
Česko může také čelit žalobě u Evropského soudního dvora, který může za porušení závazků vyplývajících z evropského práva uložit vysoké pokuty.