Ve studiích k Hyundai jsou rozpory

Tomáš Fránek, Martina Macková
26. 5. 2006 12:25
Praha - Co přinese Česku Hyundai? Dvě studie, které mají dokládat přínos pro ekonomiku, jsou dle kritiků nekvalitní a nereálné. Uvnitř: SROVNÁNÍ STUDIÍ

Studie, které na zakázku agentury CzechInvest vypracovali analytici soukromých společností, analyzoval Trast pro ekonomiku a společnost, nevládní sdružení ekonomů a právníků.

Studie mají podle Trastu sloužit jako jeden z argumentů pro Evropskou komisi, která bude schvalovat miliardové pobídky přidělené českou vládou pro korejskou automobilku.

Infobox

ROZPORY STUDIÍ O HYUNDAI 

příjmy ze zdravotního a sociálního pojištění (ročně):

  • Next: 1,7 mld. Kč
  • Z+J: 2,4 mld. Kč

daň z příjmu fyzických osob:

  • Next: 0,44 mld. Kč
  • Z+J: 0,6 mld. Kč

dávky v nezaměstnanosti:

  • Next: 1,29 mld. Kč
  • Z+J: téměř 1 mld. Kč

daně ze zisku právnických osob:

  • Next: 0,78 mld. Kč
  • Z+J: 3,9 mld. Kč

CzechInvest chce ale studie v případě předložení komisi aktualizovat. "Evropská komise se řídí svými vlastními pravidly, kterým musí projekt vyhovět, aby mu byla podpora poskytnuta. Pokud se rozhodneme studie EK předložit, budeme je před tím aktualizovat a upřesňovat na základě nových čísel a informací, které máme nyní k dispozici," uvedla mluvčí agentury CzechInvest Alžběta Honsová.

Studie? Pouhá slohová cvičení

Podle analýzy jsou ale obě studie spíše nepříliš kvalitní slohová cvičení. "Studie zpracované na zakázku CzechInvestu si v mnoha bodech odporují, často argumentují na základě nepodložených údajů, a rozhodně nepředstavují tolik potřebné komplexní hodnocení ekonomických i neekonomických přínosů a rizik spojených s touto investicí." uvedl koordinátor programu Přímé zahraniční investice z Trastu Jan Drahokoupil.

Podle analýzy například studie Petra Zahradníka a Jana Jedličky spatřuje největší přínos projektu Hyundai ve zvýšeném inkasu DPH z prodeje vozů na českém trhu, a to až šest miliard korun.

Naproti tomu studie zpracovaná Markétou Šichtařovou z Next Finance k otázce příjmu z DPH poukazuje na nulový nebo zanedbatelný přínos pro státní rozpočet, neboť prodej automobilů značky Hyundai vytěsní z prodeje na českém trhu auta jiných značek.

Rozdílné údaje lišící se o miliardy korun jsou v obou studiích také například v příjmech ze zdravotního a sociálního pojištění, ušetřených dávkách v nezaměstnanosti nebo daních ze zisku právnických osob.

Jak experti počítali?

Podle analýzy ani jedna studie nedokladuje to, jak vypočítala čísla o počtech pracovních míst u dodavatelů a ve službách, které budou s příchodem automobilky souviset.

Next Finance tak například uvádí devět tisíc míst u subdodavatelů a tři tisíce ve službách, ve druhé studii se uvádí také celkem dvanáct tisíc pracovních míst. Podle Trastu jsou ale čísla uvedena bez toho, že by bylo doloženo, jak k nim autoři studií přišli.

Podle Drahokoupila žádná zahraniční investice nevytvořila tolik pracovních míst u dodavatelů a ve službách, jako počítá stát a autoři obou studií. Nadhodnocené jsou také údaje o možných platech, rozdíly jsou i v tom, kolik zahraničních pracovníků  bude v nové továrně pracovat.

Foto: Moravskoslezský kraj

Zatímco podle studie Petra Zahradníka a Jana Jedličky může podíl zaměstnanců ze Slovenska a Polska dosáhnout až třicet procent, druhá studie ze zaměstnáváním cizinců vůbec nepočítá. "Některé personální agentury ale uvádějí, že až polovina budoucích zaměstnanců může být z ciziny," je napsáno v analýze Trastu.

Nekritický přístup?

Právník Jiří Nezhyba z Ekologického právního servisu, který sleduje postup úřadů při velkých zahraničních investicích, uvedl, že situace kolem studií dokresluje situaci, jak česká strana k investici automobilky Hyundai přistupuje nekriticky bez seriózních hodnocení.

Podle CzechInvestu bylo cílem studií získat podpůrná data. "S cílem získat objektivnější informace jsme si proto nechali vypracovat dvě zcela nezávislé studie, které se samozřejmě mohou v jednotlivých bodech lišit. Zatímco jedna z nich je konzervativnější, druhá počítá spíš s optimističtější variantou," uvedla mluvčí CzechInvestu Honsová.

Podle Markéty Šichtařové z Next Finance museli vycházet z údajů, které jim dal CzechInvest na začátku listopadu, tedy ve chvíli, kdy se o příchodu automobilky teprve jednalo. V zadání je proto ještě například u umístění závodu napsáno pravděpodobně na severní Moravě.

"Naši analytici dokonce ještě vycházeli ze dvou možných umístění automobilky.  Stejně tak později, již po dokončení studie se ukázalo, že neodpovídá ani plánovaný počet vyrobených vozů," řekla Šichtařová Aktuálně.cz.

Vypracování studií bylo podle CzechInvestu důležité pro jednání. "Nemůžeme vyjednávat o něčem, o čem nemáme žádné informace. Každá taková studie však vychází z odhadů a předběžných dat, která se do konečného podpisu smluv mohou změnit," uvedla Honsová. 

Podle Šichtařové je ale přirozené, že existují různé studie s různými výsledky. "Dokud existuje tržní ekonomika, musí se každý smířit s tím, že každý analytik má na ekonomiku jiný názor," dodala.

 

 

Právě se děje

před 34 minutami

Hischier prodloužil s New Jersey smlouvu o sedm let

Švýcarský hokejový útočník Nico Hischier prodloužil o sedm let kontrakt v NHL s New Jersey. Nová smlouva jedničce draftu z roku 2017 vynese celkem 50,75 milionu dolarů. Od sezony 2020/21 tak bude brát v průměru 7,25 milionu dolarů. Dvacetiletý Hischier má v této sezoně ještě poslední rok platnou nováčkovskou tříletou smlouvu se základním příjmem 925 tisíc dolarů a s možností získat na bonusech dalších 2,85 milionu dolarů.

"Jsme šťastní, že máme celý ten proces za sebou a domluvili jsme se s Nicem a jeho týmem na kontraktu, který bude přínosný pro obě strany. Vyzrál v komplexního centra, který odvádí skvělou práci s pukem i bez něj. Těšíme se na jeho další růst," řekl generální manažer Devils Ray Shero.

Hischier, který ve čtvrtečním duelu při výhře nad New York Rangers 5:2 chyběl v sestavě New Jersey kvůli zranění v horní části těla, si v šesti zápasech v této sezoně připsal dvě asistence. V NHL hraje třetí sezonu a má na kontě 157 zápasů a 101 bodů za 37 branek a 64 přihrávek. V pěti zápasech play off si připsal jednu asistenci.

před 39 minutami

Kornfeil v Japonsku odstartuje z 3. řady, Salač kvalifikaci kvůli těžkému pádu a zlomenině nejel

Jakub Kornfeil obsadil v kvalifikaci na motocyklovou Velkou cenu Japonska sedmé místo a na startu sobotního závodu Moto3 bude stát ve třetí řadě. Filip Salač po pátečním pádu do dnešního programu nezasáhl a teprve se rozhodne, zda v neděli absolvuje Grand Prix.

Kornfeil zajel třetí nejlepší kvalifikaci v sezoně a vyrovnal výkon z Nizozemska, pouze v Alcaňizu a na Sachsenringu si vybojoval druhou řadu. Na základě pátečních jízd, v nichž zajel třetí čas, postoupil přímo do druhé části kvalifikace, protože dnešní třetí trénink se jel na mokré trati a pořadím nezamíchal. V podobných podmínkách se rozhodovalo i o pořadí na startu, Kornfeil zaostal o 863 tisícin za nejrychlejším Niccolem Antonellim z Itálie.

Salač měl těžký pád v pátečním druhém tréninku a se zlomeným malíčkem na pravé noze a potlučeným tělem v druhém dnu v Motegi odpočíval. Pokud bude v neděli závodit, odstartuje z uličky v boxech v důsledku trestu za příliš pomalou jízdu v prvním tréninku.

Další zprávy