Hyundai: Úřady volí nezvyklé způsoby

Tomáš Fránek
26. 1. 2006 12:31
Ostrava/Brno - Úřady nechávají kvůli možné investici společnosti Hyundai posuzovat vliv továrny na životní prostředí u všech tří lokalit: v Nošovicích, Mošnově i v Holešově. Uvnitř: AUDIO a VIDEO.
Foto: Aktuálně.cz

PŘEČTĚTE SI: Kraj nemá peníze na dovykoupení pozemků

Jednání o příchodu korejské automobily vrcholí tento týden; podle prohlášení zástupců státu má Česko investici korejské společnosti v předpokládané výši dvaceti devíti miliard korun na dosah.

Zástupci jihokorejské automobilky Hyundai dnes v Česku končí jednání o podmínkách, za jakých by v ČR mohla vyrůst její nová továrna. Vedení Hyundai má rozhodnutí, kde novou evropskou automobilku umístí, oznámit na přelomu ledna a února, šance České republiky jsou však údajně vysoké.

Úřady se také snaží investorovi vyjít všemožně vstříc.

Zadat posouzení u všech tří lokalit, které Česko Hyundai nabízí, totiž vůbec není běžné. A už vůbec ne v době, kdy automobilka ještě nepotvrdila ani samotnou investici, ani lokalitu, v níž by chtěla podnikat.

Zbytečné výdaje?

Zóna v Nošovicích se posuzuje od konce prosince, zóny v Mošnově a Holešově se podle informací deníku Aktuálně.cz objevily v informačním systému EIA v lednu.

Jak by měl vypadat areál automobilky Huyndai v průmyslové zóně v Nošovicích (zdroj: Moravskoslezský kraj)
Jak by měl vypadat areál automobilky Huyndai v průmyslové zóně v Nošovicích (zdroj: Moravskoslezský kraj) | Foto: Aktuálně.cz

O posouzení vlivu na Mošnov požádalo město Ostrava, o Holešov Zlínský kraj a Nošovice Moravskoslezský kraj.

"Pokud se Hyundai se rozhodne pro jednu z průmyslových zón, jsou ostatní posudky na další dvě zóny zbytečné," uvedl odborník, který se posuzováním vlivu na životní prostředí zabývá, kvůli možným zakázkám od státu ale nechce být jmenován.

Za unikátní postup označili zadání EIA ve třech lokalitách i právníci z Ekologického právního servisu, kteří sledují postup státu a úřadů v případě velkých zahraničních investic.

Ekologický právní servis oslovil už v listopadu minulého roku společně s části obyvatel Nošovic vedení korejské automobily s tím, aby si kvůli životnímu prostředí vybral jinou průmyslovou zónu.

"O takovém postupu úřadů slyším poprvé. Není sice v rozporu s pravidly, ale je nezvyklý. Úřady se prostě snaží Hyundai vyjít co nejvíce vstříc," soudí právník servisu Jiří Nezhyba.

Vše pro klienta

To potvrdila státní agentura CzechInvest, která se o příchod zahraničních investorů do země stará.

Hyundai
Hyundai | Foto: www.hyundai.com

"Posouzení na všechny tři zóny bylo zadáno z časových důvodů a ve snaze nabídnou korejské společnosti všechny možné varianty. EIA trvá v Česku extrémně dlouho a my musíme být připraveni," řekla Aktuálně.cz mluvčí CzechInvestu Jana Víšková.

Podle ní jsou náklady na vypracování tří posudků zanedbatelné s celkovým přínosem investice korejské automobilky.

"Údaje u zón, které si Hyundai nevybere, navíc poslouží pro další investory," dodala Víšková.

Posouzení vlivu továrny na životní prostředí (takzvané EIA) je velmi důležitým dokumentem, který má zjistit, jaký bude mít automobilka vliv na životní prostředí, dopravu, hluk nebo bezpečnost v místě. EIA je důležitý dokument pro vydání dalších povolení.

Korejská společnost už při jednání v Soulu požádala podle zástupců Moravskoslezského kraje o garance, že správní řízení, která předcházejí zahájení investiční výstavby, se nebudou prodlužovat.

Doprava v Nošovicích vzroste...

Z posudků, které odborné firmy v rámci posuzování vlivu na životní prostředí  zpracovaly pro průmyslovou zónu v Nošovicích, vyplývá, že automobilka Hyundai chce zahájit výstavbu továrny už letos v květnu a dokončit ji do tří let.

A posudky potvrzují, že největší problém způsobí doprava zboží a lidí v okolí továrny, která zabere na dvě stě šedesát hektarů půdy.

Denně totiž má sjíždět z výrobních pásů automobilky dvanáct set až třináct set nových aut. Polovina z vozů se přitom z Nošovic má odvážet  vlaky, polovina kamiony. To podle studie znamená tři vlaky a asi pětasedmdesát kamionů denně. Větší část nákladních automobilů pojede ve směru na Frýdek Místek, zbytek pak na Třinec.

Výrazně naroste také počet osobních aut a autobusů, kterých má k reálu továrny za dvacet čtyři hodin přijet až sto.

...cenné lokality však neohrozí.

"Dá se očekávat denní pohyb na úrovni 3 400 osobních automobilů zaměstnanců a přidružených firem," uvedli experti při posuzování vlivu továrny.

Posudky proto především v obci Dobrá a v okolí příjezdových komunikací do továrny požadují vystavět protihluková opatření.

Továrna v Nošovicích je blízko evropsky významné přírodní lokality Niva Morávky a ptačí oblasti Beskydy. Podle posudků ale žádnou z lokalit neohrozí.#reklama

 

Právě se děje

Další zprávy