Brno - Každým rokem víc a víc peněz chtějí od krajů České dráhy na úhradu ztrát za regionální dopravu. Jenže krajům už dochází trpělivost.
Jejich rozpočty jsou totiž na stamilionové požadavky drah krátké. Navíc jim vadí, že do hospodaření Českých drah nevidí, a tak nemůžou zvážit, zda jsou jejich požadavky oprávněné.
Kraje už dokonce zvažují, že vymění některé vlakové spoje za autobusové.
Dnes proto hejtmani jednají o úhradách Českým drahám na zasedání Asociace krajů v Brně. Jednání se účastní i generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.
"Koordinujeme postup při vyjednávání, tak aby mezi kraji nebyly velké rozdíly," uvedl předseda Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD).
"Kraje nemají prostředky na to, aby donekonečna zvyšovaly tyto úhrady," dodal Hašek. Ten chce s kolegy z krajů také
prosadit, aby kraje ze zákona měly možnost vidět do hospodaření Českých drah.
Každým rokem o desítky milionů víc
Licitování o výši úhrad v následujícím roce se už na krajských úřadech stalo koloritem posledních měsíců roku.
Například v Jihomoravském kraji si letos dráhy řekly o neuvěřitelnou sumu téměř miliardy korun. Kraj ale z rozpočtu vyhradil jen 540 milionů korun. Už to je o padesát milionů korun více než v předchozím roce. I tehdy přitom opět chtěly dráhy místo 490 milionů korun rovných 546. A to bylo opět o 78 milionů víc, než kraj zaplatil v roce 2007.
Kraje se s vysokými požadavky Českých drah vyrovnávají různě. Některé se smíří s rušením nevytížených spojů. Jiné zaplatí, ale na oplátku požadují lepší služby a vysoké pokuty za zpoždění vlaků.
Místo vlaků autobusy
Zástupci Pardubického kraje oznámili, že uvažují o nahrazení některých spojů autobusy.
"Vážně uvažujeme, že některé spoje nahradíme autobusy. Vycházejí podstatně levněji. Dosud stály ve srovnání s železnicí polovinu, po navrhovaném zdražení by to byla jen třetina. Navíc jsou schopné dělat zastávky podle požadavků," řekl krajský radní pro dopravu Jan Tichý (ČSSD) agentuře ČTK.
Takový postup děsí ochránce životního prostředí. Pokud by tak učinilo více krajů, mohly by podle nich stovky kilometrů tratí nadobro zaniknout.
"Největší potíž je v tom, že krajské rozpočty jsou zkrátka malé a nedobře dimenzované. Takže pak je pro ně někdy skutečně lepší za méně peněz sáhnout po autobusech," upozornil odborník na dopravu z Hnutí Duha Pavel Přibyl.
"Problém je, že když se na nějaké trase zavedou autobusy, po čase může místní dráha úplně zaniknout," dodal.
Přitom dráhy mají pro cestující podle Přibyla i jiné výhody než ty ekologické. "Je to jednak síťovost a z ní vyplývající dobrá návaznost spojů. Také se do nich vleze více lidí i s kočárky, koly a podobně. Navíc obvykle dobře fungují, i když hodně nasněží - třeba v horských příhraničních oblastech," vyjmenovává Přibyl.
Kromě krajů platí i stát
Kraje si od Českých drah objednávají osobní a spěšné vlaky. Drahám hradí vzniklé ztráty.
Rychlíky objednává a platí ministerstvo dopravy. Pendolina České dráhy vypravují na své podnikatelské riziko.
Podle některých odhadů celkem stojí stát a kraje osobní doprava Českých drah asi 8 miliard korun.