Co vám zajistí záruku vozu? Řádné užívání vozidla, dodržování pravidelných servisních intervalů a odborné provedení předepsaných servisních úkonů.
Pokud je ale potřeba provést záruční opravu, můžete to nechat i na neznačkovém servisu a nepřijdete o ni. Tedy neměli byste, alespoň teoreticky.
Garantuje to totiž takzvaná bloková výjimka (přesněji řečeno "nařízení komise ES č. 461/2010"), která byla schválena už před osmi lety.
Na základě platné blokové výjimky totiž zákazník během zákonné záruky nemusí do autorizovaného servisu a o záruku nepřichází.
"Autorizovaný servis nesmí odmítnout uznat záruční opravu v případě, že zákazník si nechal opravit svoje vozidlo u nezávislého opravce vozidel při dodržení všech výrobcem určených servisních podmínek a použití originálních nebo kvalitativně shodných náhradních dílů," říká Jan Pohorský, specialista komunikace ve společnosti Hyundai.
To samé potvrzuje i tiskový mluvčí Volkswagenu David Valenta: "Majitel vozu musí pouze dodržet předepsané servisní intervaly včetně výrobcem předepsané údržby. V rámci tohoto muže provést servis u kteréhokoliv servisu a záruka zůstane platná."
"Motorista může jezdit do jakéhokoliv servisu, ale v případě reklamace u nás musí doložit check list servisní prohlídky, tedy její rozsah a ukázat fakturu," říká tiskový mluvčí Škody Auto Vítězslav Pelc.
Také Peugeot garantuje, že o záruku majitel auta nepřijde, pokud neautorizovaný servis, kam zákazník jezdí na pravidelnou servisní prohlídku, použije originální náhradní díly, předepsaný olej a diagnostiku značky Peugeot.
Teorie je věc jedna, praxe druhá. Tomáš Dohodil z Auto Kelly tvrdí, že se jejich zákazníci stále setkávají s tím, že jim pak některé značkové servisy nechtějí uznat záruční opravu, a proto raději jezdí do autorizovaných autoopraven rovnou. "Vždy to záleží na konkrétním případu. V jednom servisu třeba řeknou, že ji neuznají, ve druhém nemají problém," dodává Tomáš Dohodil.
Automobilky si prý také kladou podmínky, které neznačkový servis musí splnit. Například musí mít na dílně diagnostiku konkrétní značky. Takové podklady ale často servis stojí ročně i statisíce.
Výrobci plošně doporučují navštěvovat autorizovaný servis a nechat provádět záruční opravy u nich. "Je třeba vzít v úvahu, že vůz je velice komplexní systém a i zdánlivě nesouvisející díly mohou být propojeny. Například montáž tažného zařízení může mít vliv na elektrické součásti vozu. Posouzení našeho garančního technika je tedy velmi důležité," dodává Radka Matthey.
Jak se tedy ve značkovém servisu dojde k závěru, že majitel vozu už nemá na záruku nárok? "Každý případ posuzuje náš garanční technik a pokud se zjistí, že to, co zákazník reklamuje, může souviset s předchozími servisními úkony provedenými v neautorizovaném servisu, klient na značkovou záruku ztrácí nárok," říká PR manažerka Peugeotu Radka Matthey.
Stejný postup popisují i tiskoví mluvčí všech výše zmíněných oslovených automobilek.
Pokud někteří majitelé auta chtějí ušetřit za pravidelný servis, také mohou využít služby neznačkových autodílen. Budou mít ale více práce s následnou dokumentací.
"Setkáváme se s tím, že majitelé nechávají provádět předepsané periodické prohlídky u nezávislých opravců. Takový servis ale musí poskytnout písemné doklady o všech provedených úkonech, seznam všech použitých dílů k opravě a provést zápis do garanční knížky. Pokud výše uvedené doklady majitel nedoloží, může přijít o záruku," vysvětluje Jan Pohorský za Hyundai.
Je tedy jasné, že garanční technik bude ve autorizovaném servisu pečlivý při kontrole opravy, která nebyla provedena u něj.