Přijde doba, kdy budeme opravovat auta na dálku. Servis, jak ho známe dnes, se časem změní

Eva Srpová Eva Srpová
14. 5. 2018 12:03
S rozšiřováním asistenčních systémů a konektivitou auta se bude brzy měnit i způsob, jak ho opravujeme nebo jak si ho vůbec kupujeme. Přijde doba, kdy se i běžná auta budou opravovat na dálku, myslí si prodejce aut.
Automechanici se s masivnějším příchodem elektromobilů na trh budou muset stát také IT specialisty.
Automechanici se s masivnějším příchodem elektromobilů na trh budou muset stát také IT specialisty. | Foto: iStock

Bude příchod nových aut s nejmodernější technikou, a to zejména s pohonem na elektřinu, v příštích letech znamenat i změnu způsobu prodeje vozidel pro individuální dopravu? Je to velice pravděpodobné.

Prodejce Jaguarů a Land Roverů v Česku Petr Dajbych si myslí, že elektromobily nebude možné opravovat v běžných servisech.
Prodejce Jaguarů a Land Roverů v Česku Petr Dajbych si myslí, že elektromobily nebude možné opravovat v běžných servisech. | Foto: Archiv Petra Dajbycha

Například prodejce Petr Dajbych, který vlastní autosalony Jaguar a Land Rover, si myslí, že například u fleetových prodejů se způsob nákupu aut skutečně změní, ale zákazník, ač si může auto díky internetovým aplikacím detailně virtuálně prohlédnout už z domova, případně sledovat jeho odhalení na sociálních sítích, si stále rád zajde do autosalonu a vůz si prohlédne zblízka a osahá.

"Nákup drahých jedinečných věcí, které nemají charakter pouhé komodity, se podle mě neobejde bez kamenného obchodu," dodává Petr Dajbych.

Podle něj se ale brzy změní servisní služby u elektromobilů od těch, které se nabízejí u vozů se spalovacími motory. Ostatně, automobily Tesla je možné aktualizovat na dálku, a to přímo díky softwaru on-line spojenému s výrobcem. Ostatní automobilky zatím nejsou tak daleko, ale spějí k tomu.

V elektromobilech je daleko méně mechanických částí vozu, naopak větší podíl servisních prací bude připadat na elektroniku. Proto vše spěje k tomu, že servis elektromobilů bude klást jiné nároky na servisní techniky, na jejich vzdělání a také dovednosti.

"Pneumatiku nebo brzdové destičky musíte stále vyměnit ručně, ale už dnes diagnostik musí mít velké spektrum teoretických dovedností a do budoucna na dílně určitě budou pracovat i lidé se spíše IT zaměřením," myslí si Petr Dajbych.

Příchod elektromobilů na trh zřejmě změní i servisní služby v Česku, protože tato auta prakticky nebude možné opravovat v neautorizovaných servisech, protože ty nebudou mít příslušné know-how. "Změny ale budou postupné, podobný trend je možné vidět i u současných stále sofistikovanějších aut se spalovacím motorem, dodává Dajbych.

 

Právě se děje

před 50 minutami

Sněmovna USA schválila krátkodobé financování vlády, Trump má peníze do Vánoc

Americká Sněmovna reprezentantů schválila návrh zákona, který na měsíc zajistí finance pro chod vlády USA. Federální administrativa prezidenta Donalda Trumpa má prozatím peníze na provoz do čtvrtka, nové opatření jí peníze zaručí do 20. prosince. Návrh musí ještě podpořit Senát a podepsat prezident, který ale toto řešení podle agentury Reuters podporuje.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Maradona vydržel na trenérské lavičce dva měsíce

Další trenérské angažmá Diega Maradony skončilo po dvou měsících. Slavný devětapadesátiletý Argentinec převzal v září poslední tým domácí prvoligové tabulky Gimnasia, ale dnes oznámil odchod. Souvisel s tím, že fotbalový klub z města La Plata bude mít nového šéfa.

Kapitán mistrů světa z roku 1986 Maradona vedl Gimnasiu v osmi zápasech. Třikrát s ní slavil vítězství a pod jeho vedením si tým v tabulce polepšil o dvě příčky. Na stadion přilákal tisíce nových fanoušků.

Své další působení v klubu ale spojil s šéfem Gabrielem Pellegrinem, který se v sobotních volbách nebude ucházet o znovuzvolení. "Přišel jsem s tebou a s tebou i odcházím," řekl Maradona.

Do Argentiny se vrátil z Mexika, kde do června vedl druholigový celek Sinaloa Dorados. K němu by se podle spekulací médií mohl vrátit.

Zdroj: ČTK
Další zprávy