Zdražení se nevyhýbá ani opravám aut. Servis je dražší takřka o desetinu

ČTK ČTK
13. 12. 2021 16:34
Tuzemské autoservisy letos zdražily v průměru o devět procent. Vedle vyšší ceny náhradních dílů se do zdražení promítl také růst cen energií. Ceny dílů i prací rostou letos zhruba dvakrát rychleji než v předchozím roce. Vyplývá to z analýzy společnosti Cebia.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: iStock

"Ceny náhradních dílů rostou každoročně v souvislosti s novými modely uváděnými na trh a jejich lepší a modernější výbavou. Letos však zdražují mnohem více než v předchozích letech. Kromě ceny dílů rostou také hodinové sazby za práci, do kterých se mimo jiné promítá i růst cen energií," uvedl ředitel Cebie Martin Pajer.

Právě hodinové sazby rostou letos vůbec nejvíce, meziročně o 10 až 15 procent. Lakovací materiál zdražil v průměru o devět procent a ceny dílů o sedm procent. S vyššími cenami lze tradičně počítat ve velkých městech a zejména v Praze. S rostoucí inflací se navíc dá očekávat, že dojde ještě k dalšímu zdražení. Většina autoservisů je přitom zcela vytížená a nemá o zakázky nouzi.

Z hlediska budoucích nákladů na údržbu a opravu vozidla je důležité vědět, zda vozidlo nemá stočený tachometr. Ten nejenže vůz prodraží v průměru o 20 procent hned při koupi, ale zhruba stejnou částku si vozidlo vyžádá v následujících letech na údržbu spojenou s vyšším kilometrovým nájezdem. Dalším problémem mohou být i poškození a havárie a kvalita následné opravy.

"Pokud je oprava provedena kvalitně, nemusí havárie představovat žádné větší riziko z hlediska dodatečných nákladů. Problémem ale je, že o většině poškození a havárií se kupující nedozví. Přes 99 procent ojetých aut nabízených na velkých inzertních portálech se prodává jako nehavarovaná," dodal Pajer.

Pozor by si lidé podle něj měli dávat i na ojeté vozy dovezené ze zahraničí. Každé páté má totiž zfalšovaný původ. Rovněž každé páté dovezené auto je po velké havárii a často se lze setkat i se stočenými tachometry.

 

Právě se děje

Další zprávy