"Ceny náhradních dílů rostou každoročně v souvislosti s novými modely uváděnými na trh a jejich lepší a modernější výbavou. Letos však zdražují mnohem více než v předchozích letech. Kromě ceny dílů rostou také hodinové sazby za práci, do kterých se mimo jiné promítá i růst cen energií," uvedl ředitel Cebie Martin Pajer.
Právě hodinové sazby rostou letos vůbec nejvíce, meziročně o 10 až 15 procent. Lakovací materiál zdražil v průměru o devět procent a ceny dílů o sedm procent. S vyššími cenami lze tradičně počítat ve velkých městech a zejména v Praze. S rostoucí inflací se navíc dá očekávat, že dojde ještě k dalšímu zdražení. Většina autoservisů je přitom zcela vytížená a nemá o zakázky nouzi.
Z hlediska budoucích nákladů na údržbu a opravu vozidla je důležité vědět, zda vozidlo nemá stočený tachometr. Ten nejenže vůz prodraží v průměru o 20 procent hned při koupi, ale zhruba stejnou částku si vozidlo vyžádá v následujících letech na údržbu spojenou s vyšším kilometrovým nájezdem. Dalším problémem mohou být i poškození a havárie a kvalita následné opravy.
"Pokud je oprava provedena kvalitně, nemusí havárie představovat žádné větší riziko z hlediska dodatečných nákladů. Problémem ale je, že o většině poškození a havárií se kupující nedozví. Přes 99 procent ojetých aut nabízených na velkých inzertních portálech se prodává jako nehavarovaná," dodal Pajer.
Pozor by si lidé podle něj měli dávat i na ojeté vozy dovezené ze zahraničí. Každé páté má totiž zfalšovaný původ. Rovněž každé páté dovezené auto je po velké havárii a často se lze setkat i se stočenými tachometry.