Zbožňované korando prošlo faceliftem, motor při chuti mu ale zůstal

Zbožňované korando prošlo faceliftem, motor při chuti mu ale zůstal
Současná generace koranda je v prodeji od roku 2019, letos prošla faceliftem.
Nově lze korando objednat s paketem Black, který zahrnuje mimo jiné černou střechu...
.. černou masku...
nebo černě lakovaná 19" kola. Zobrazit 27 fotografií
Foto: Jakub Stehlík
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
před 2 hodinami
Nejúspěšnější ssangyong v Česku prodělal po pěti letech výroby lehkou modernizaci. Pohonné jednotky se nedotkla, nezamávala ani s cenou.

Kdo by si chtěl udělat představu, jak vypadá nekritický obdiv, dobrým příkladem jsou třeba facebookové stránky majitelů Ssangyongu Korando. Záplava použitých superlativů vesměs vyjadřuje jedno a totéž sdělení: Jak se mi mohlo podařit koupit tak skvělé auto za tak málo peněz?

Protože se nadšení pro kdysi vysmívanou korejskou značku přenáší i na silnici, řidiči ssangyongů se vzájemně zdraví a také zvědavě sledují, jestli má auto na střeše prutovou anténu nebo ploutvičku, podle které se pozná letošní model.

Změn, podle kterých se dá nový facelift koranda spolehlivě určit, totiž není mnoho. Nejsnadnější je to ve chvíli, kdy si budoucí vlastník v ceníku zaškrtne Black paket za 19 900 korun, který, jak už název napovídá, přináší řadu černých doplňků karoserie. Ať už kryty zrcátek, mřížku chladiče, zadní spoiler, nápis na kapotě nebo lakovaná kola.

Nepřeslechnutelnou letošní novinkou je povinné evropské pípání při překročení povolené rychlosti, které je po každém nastartování motoru nutné pro zachování duševního zdraví vypnout. Intenzitou zvuku jej lze v případě koranda směle přirovnat k požárnímu hlásiči, až takovou přísnost si řidiči v EU přece jen nezaslouží.

Tím jsou důležité změny letošního roku prakticky vyčerpány, použitá technika i skvělá startovací cena ovšem zůstávají na svém místě.

V praxi jde o jediný motor, turbobenzinovou patnáctistovku s výkonem 163 koní, kterou lze mít volitelně s manuální šestistupňovou převodovkou, nebo šestistupňovým měničovým automatem od firmy Aisin. A také s pohonem předních, nebo všech kol.

Nabídka je to na auto se základní cenou 549 900 korun víc než pestrá, i proto se do showroomů Ssangyongu každým rokem pro korando vypraví zhruba dvě tisícovky Čechů. Kdo se totiž pokouší čtyřkolku s automatem sehnat u podobně rozpočtové Dacie Duster, má smůlu.

Testovaný kus na fotografiích je ovšem pouze předokolka, v nejvyšší výbavě včetně kožených sedadel a "černého" paketu vyjde na 759 700 korun. Tedy částku, za kterou často porovnávaná Škoda Karoq se srovnatelným motorem a převodovkou v konfigurátoru teprve začíná.

Ve třídě kompaktních SUV navíc korando patří k těm větším, a to jak do délky, tak i šířky. A pokud někdo při výběru auta věnuje pozornost detailům, s překvapením zjistí, že se u Ssangyongu navzdory nízké ceně až tak nešetří. Důkazem budiž plastový kryt motoru nebo tepelně izolovaná autobaterie. Velmi solidně působí i zpracování karoserie s dunivým zvukem při zavírání dveří a bytelnými plechy, což platí i o střeše auta.

Křivého slova nelze říci ani na adresu jízdních vlastností - řízení je překvapivě komunikativní, převodovka řadí hladce a nezmatkuje, motor jde hezky za plynem. I při dálničním tempu je jízda suverénní a klidná, ssangyong dobře drží stopu a přidává i slušně odhlučněný interiér. Sedadla sice tělo v zatáčkách kdovíjak nepodrží, lze je ale označit za pohodlná i na delších cestách. Až potud lze nadšení majitelů tohoto vozu rozumět.

Korando však má i méně působivé stránky, jednou z nich je spotřeba. Ta ani při klidné jízdě během testu neklesla pod devět litrů benzinu na 100 kilometrů, na převážně dálniční trase z Prahy do Plzně a zpět žádalo korando litrů deset. S takovou hodnotou je třeba počítat i v rámci celkového průměru, neboť v hustém městském provozu míří spotřeba bez skrupulí až k jedenácti litrům.

Účty za benzin je jistě dobré brát před pořízením vozu v úvahu, nízká pořizovací cena může být při vysokém ročním kilometrovém nájezdu v průběhu let nakonec relativní.

Ssangyong Korando 1.5 Turbo GDI 2WD 6AT

Motor: benzinový přeplňovaný čtyřválec, 1497 cm3
Výkon: 120 kW / 163 k při 5000 ot.min
Točivý moment: 280 Nm při 1500 - 4000 ot.min
Nejvyšší rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s
Průměrná spotřeba: 7,95 l / 100 km
Rozměry (d / š / v): 4450 / 1870 / 1620 mm
Rozvor náprav: 2675 mm
Objem zavazadlového prostoru: 551 l
Pohotovostní / užitečná hmotnost: 1435 / 605 kg
Max. hmotnost brzděného přívěsu: 2000 kg
Cena modelu od: 549 900 Kč

Pak jsou tu věci, na které se zvyknout dá, ale které lze rozhodně vymyslet lépe: Tlačítka pro vyhřívání sedadel jsou uprostřed přístrojové desky, zatímco ovladač pro vyhřívání volantu je vlevo vedle řidičových dveří. Centrální displej zase slouží výhradně k ovládání autorádia, palubní systémy auta se nastavují na volantu, navíc ne zrovna intuitivně. Třeba na vypnutí již zmiňované akustické signalizace překročení rychlosti je nutné udělat až dvanáct kroků.

Když se k tomu přičte fakt, že Android Auto funguje výhradně přes kabel a v celém korandu je jen jeden port na nabíjení telefonu, pak je zřejmé, že máme co do činění s autem, které má konstrukčně už nějaký ten pátek za sebou.

Jenže na pozadí zjevných slabin ssangyong skoro vždy přispěchá s nějakým protitahem. Členové facebookových příznivců by argumentovali asi takto: Má vaše auto za 700 tisíc korun 230V zásuvku? Má odvětrávání předních sedadel? Korando ano!

A pak že se zázraky nedějí.

 

Právě se děje

Další zprávy