Zejména v západní Evropě roste trh s celoročními pneumatikami v posledních letech poměrně svižným tempem. Splňují požadavky zimní legislativy, šetří námahu i peníze. Lépe se však hodí do zemí s malými rozdíly letních a zimních teplot.
Celoroční pneumatiky jsou vhodné ve státech jako Nizozemí či Velká Británie, kde sněží minimálně a země se těší i v zimním období poměrně mírnému klimatu. Nicméně i naše středoevropské zimy posledních let řadu lidí k úvahám o celoročních pneumatikách obracejí.
Přitom ještě donedávna byly celoroční, chcete-li all-season pneumatiky, takřka na periferii zájmu. Pár výrobců je vyvíjelo a vyrábělo, nicméně pověst „kočkopsa“, který není vhodný ani na léto, ani na zimu, jim mnoho šancí nedávalo. Ale vývoj se nevyhnul ani tomuto segmentu a několik dezénů se opakovaně blýsklo v testech zaměřených na sezonní (letní nebo zimní) pneumatiky.
S povinnou zimní legislativou se začal rozšiřovat nešvar letního jezdění na zimních pneumatikách. I když to zákon nezakazuje, ideální kombinace to rozhodně není. Přibyl další argument pro celoroční pneumatiky.
Někteří výrobci dokonce loni uvedli na trh gumy, o nichž prohlašují, že představují „letní pneumatiky certifikované do zimních podmínek“. Pneumatiky, které mají být stejně vhodné pro cestu za lyžováním i v létě k moři. To zní téměř jako zázrak. Žádnému výrobci se totiž dosud nepodařilo vyrobit ideální pneumatiku ani v rámci jediného segmentu. Natož pneumatiku zcela univerzální! Vlastnosti jsou spojité nádoby, někde přidáte, jinde musíte něco oželet.
Nabízí se otázka, odkud tyto vlastnosti pramení, když ani v jednom případě nebyla společně s pneumatikou oznámena žádná zásadní technologická inovace. Jedná o podařený „mix“ v rámci stávajících technologií, nikoli o převratný vynález. Spíše to vše připomíná překotnou snahu zaplnit rýsující se mezeru na evropském trhu, být mezi prvními a také nejvíce pobrat.
I nadále bude platit, že celoroční pneumatika, ať už s jakýmkoli přívlastkem, bude vždy určitým kompromisem, který však nemusí být – za určitých podmínek – na úkor bezpečného ježdění. Na druhé straně sezonní přezouvání zůstává zejména v našem zeměpisném pásmu tou nejjistější cestou, jak se vyrovnat s nástrahami letního i zimního provozu.