Za socialismu patřily Seaty mezi nejprodávanější západní vozy v Československu. Jak jezdí dnes?

Jiří Kaloč
3. 5. 2018 13:46
Španělská automobilka Seat je dnes stejně jako Škoda součástí koncernu Volkswagen. Když však v 50. letech minulého století začínala, vyráběla v licenci modely turínského Fiatu. Až v 70. letech přišel vývoj vlastních modelů, nicméně do jejich předchůdců se Španělé i předtím snažili vložit část svých nápadů. Podívejme se na čtveřici youngtimerů, které jsme si v rámci prezentace současných vlajkových lodí Seatu Ateca FR, Leon Cupra R a nové značky Cupra respektive modelu Cupra Ateca mohli prohlédnout a tři z nich i vyzkoušet.

Shodou okolností jsou dva z nich - Seat 800 a 850 - jen španělskou obdobou nejprodávanějších automobilů západní provenience, které se kdy dovážely do socialistického Československa. Na českém "trhu" měly samozřejmě značku Fiat.

Starší řada Fiat 600/600 D byla počtem 17 397 vůbec nejprodávanější, mladších "osmsetpadesátek" se prodalo jen o 161 méně. Oba automobily nabízel jak Tuzex za "legendární" bony, tak Mototechna. Tam Fiat 850 prodávali v roce 1972 za 52 tisíc korun. Jen pro srovnání - legendární kupé Škoda 110 R v roce 1970 stálo 69 tisíc korun.

Seat 850 Special (1968)

Krátké svezení s tímto dnes již "padesátníkem" nás vrátilo do dob, kdy české ulice a silnice brázdily vedle škodovek hlavně žigulíky. I ty měly samozřejmě svůj původ ve Fiatu, a proto jsou mnohé ovladače nebo kontrolní přístroje seatu stejné. Akcelerace na dnešní doby samozřejmě "úchvatná" už není (0-100 km/h za 21,2 s), přesto si motor Specialu s lehkým automobilem poradí bez problémů a dosáhnout rychlosti 100 km/h není problém. Brzdy jsou tentokrát o něco málo účinnější než v modelu 800, řazení i řízení bez posilovače jde velmi lehce a automobil je i na dnešní poměry velmi lehce ovladatelný. Místa v interiéru samozřejmě není nazbyt, dotýkáme se s kolegou lokty a také nohy musejí být trochu pokrčeny, pokud musíte ovládat pedály, které jsou lehce mimo osu sedadla a volantu. Vzadu je to ještě horší, takže představa automobilu, se kterým vyráží čtyřčlenná španělská rodina na dovolenou do hor je z dnešního hlediska šílená. Ale jeden z dvojice Španělů, kteří dohlížejí na to, aby se ceněným veteránům v rukou českých novinářů nic nestalo nám ukazuje černobílou fotografii, na které je právě SEAT 850 s lyžemi na střeše a v plném zatížení ve španělských Pyrenejích…

 

Právě se děje

Další zprávy