Za socialismu patřily Seaty mezi nejprodávanější západní vozy v Československu. Jak jezdí dnes?

Jiří Kaloč
3. 5. 2018 13:46
Španělská automobilka Seat je dnes stejně jako Škoda součástí koncernu Volkswagen. Když však v 50. letech minulého století začínala, vyráběla v licenci modely turínského Fiatu. Až v 70. letech přišel vývoj vlastních modelů, nicméně do jejich předchůdců se Španělé i předtím snažili vložit část svých nápadů. Podívejme se na čtveřici youngtimerů, které jsme si v rámci prezentace současných vlajkových lodí Seatu Ateca FR, Leon Cupra R a nové značky Cupra respektive modelu Cupra Ateca mohli prohlédnout a tři z nich i vyzkoušet.

Shodou okolností jsou dva z nich - Seat 800 a 850 - jen španělskou obdobou nejprodávanějších automobilů západní provenience, které se kdy dovážely do socialistického Československa. Na českém "trhu" měly samozřejmě značku Fiat.

Starší řada Fiat 600/600 D byla počtem 17 397 vůbec nejprodávanější, mladších "osmsetpadesátek" se prodalo jen o 161 méně. Oba automobily nabízel jak Tuzex za "legendární" bony, tak Mototechna. Tam Fiat 850 prodávali v roce 1972 za 52 tisíc korun. Jen pro srovnání - legendární kupé Škoda 110 R v roce 1970 stálo 69 tisíc korun.

Seat 1200 Sport Bocanegra (1976-1979)

Představení modelu SEAT 1200 Sport na konci roku 1975 bylo milníkem v historii značky. Jednalo se totiž o první samostatně vyvinutý model španělské automobilky vyvinutý v Martorellu. Elegantní kupé s tehdy moderním a docela odvážným designem a moderní koncepcí s pohonem předních kol mělo nahradit stárnoucí model 850. Díky zvláštnímu přednímu nárazníku z černého polyuretanu, který obepínal celou masku a světlomety dostal automobil přezdívku Bocanegra, což ve španělštině znamená černá ústa. Elegantní karoserii a na tehdejší dobu docela futuristický interiér navrhl italský designér Aldo Sessano. SEAT 1200 Sport Bocanegra byl zároveň posledním seatem, jehož modelové označení odkazovalo na zdvihový objem motoru, kterým byl v tomto případě čtyřválec o objemu 1,2 litru z modelu 124. Technické centrum automobilky SEAT v Martorellu muselo konstrukci nového modelu přizpůsobit příčnému uložení motoru místo podélného, který navíc poháněl přední kola.

 

Právě se děje

Další zprávy