Za socialismu patřily Seaty mezi nejprodávanější západní vozy v Československu. Jak jezdí dnes?

Jiří Kaloč
3. 5. 2018 13:46
Španělská automobilka Seat je dnes stejně jako Škoda součástí koncernu Volkswagen. Když však v 50. letech minulého století začínala, vyráběla v licenci modely turínského Fiatu. Až v 70. letech přišel vývoj vlastních modelů, nicméně do jejich předchůdců se Španělé i předtím snažili vložit část svých nápadů. Podívejme se na čtveřici youngtimerů, které jsme si v rámci prezentace současných vlajkových lodí Seatu Ateca FR, Leon Cupra R a nové značky Cupra respektive modelu Cupra Ateca mohli prohlédnout a tři z nich i vyzkoušet.

Shodou okolností jsou dva z nich - Seat 800 a 850 - jen španělskou obdobou nejprodávanějších automobilů západní provenience, které se kdy dovážely do socialistického Československa. Na českém "trhu" měly samozřejmě značku Fiat.

Starší řada Fiat 600/600 D byla počtem 17 397 vůbec nejprodávanější, mladších "osmsetpadesátek" se prodalo jen o 161 méně. Oba automobily nabízel jak Tuzex za "legendární" bony, tak Mototechna. Tam Fiat 850 prodávali v roce 1972 za 52 tisíc korun. Jen pro srovnání - legendární kupé Škoda 110 R v roce 1970 stálo 69 tisíc korun.

Seat 850 Special (1968)

Automobil na fotkách, který zástupci automobilky přivezli do Čech, je dvoudveřový SEAT 850 Special. Ten byl uveden na španělský trh v roce 1967. V porovnání se základní verzí Normal se největší výkon čtyřválce o objemu 0,85 litru zvýšil ze 27 na 34 kW. Motor měl větší kompresní poměr, "ostřejší" vačky, jiný karburátor a upravené výfukové potrubí, přičemž největšího výkonu dosahoval ve vyšších otáčkách. Díky upraveným převodům byla akcelerace tohoto modelu na tehdejší poměry "úchvatná". Vzhledem k jeho "výkonovému" potenciálu byla přední náprava vybavena kotoučovými brzdami. Reklamní kampaň na Seat 850 Special tehdy doprovázela věta: "Naplňte nádrž až po okraj, rozjeďte se na 140 a pochopíte, proč jsme ho nazvali Special"… 

 

Právě se děje

Další zprávy