Jméno "vzestup z Asie" se trefilo. Kia začínala s bicykly, motorkou i náklaďákem

V Česku Kii pomohla především první generace modelu Cee'd, která se vyráběla ve slovenské Žilině. Zákazníky ohromila kombinací nízké ceny, vysoké užitné hodnoty a bytelné stavby.
Tříkolka K-360
Tříkolka K-360
Kia Sportage cabrio
Kia Sportage cabrio
Foto: Kia Motors
Petr Korbel
11. 12. 2019 16:31
Jižní Korea zažila v uplynulých desetiletích pozoruhodný vzestup, který symbolizovaly i automobilky. V Československu se první korejské vozy začaly prodávat už v létě roku 1989, tehdy to ovšem byly výrobky firmy Daewoo a šlo vlastně o licenční Opel. Už na začátku 90. let však na český trh vstoupila také Kia, která si zde vybudovala relativně silnou pozici. V roce 2019 drží zhruba 3,9 procenta.

Dne 11. prosince 1944 byla založena korejská firma na výrobu dílů jízdních kol. Ta v roce 1952 uvedla na trh první v Jižní Koreji vyvinuté bicykly a při té příležitosti přijala název Kia Industries. Název Kia zkracuje korejská slova "vzestup z Asie". V roce 1961 začala Kia poprvé vyrábět motorová vozidla, motocykly C-100 na základě licence japonské Hondy.

V roce 1962 přišla první motorová nákladní tříkolka s názvem K-360. Licenci tentokrát poskytla japonská Mazda. Později následovaly modernější tříkolky T-600 a větší T-2000 a T-6000, rovněž v licenci Mazdy.

Nákladní vůz Titan z roku 1971 byl první čtyřkolový vůz značky, jež se přiřadila k tvůrcům korejského hospodářského zázraku, díky němuž se chudá agrární a válkami zničená země začala měnit v průmyslovou mocnost. Dalším nákladním typem byl Boxer.

Kia Brisa se nejprve představila jako lehké užitkové vozidlo, o rok později i v osobní verzi.
Kia Brisa se nejprve představila jako lehké užitkové vozidlo, o rok později i v osobní verzi. | Foto: Kia Motors

Kia Brisa z roku 1973 byla lehkým užitkovým automobilem, v dalším roce se však představila také osobní verze. Brisa opět vycházela z licence Mazdy, ale většina dílů již byla korejská. Zároveň šlo o první model, který Kia exportovala. Na vývoz připadlo 22 tisíc ze 107 tisíc vyrobených vozů; produkce skončila až v roce 1981. V 70. letech Kia ovládla korejskou automobilku Asia Motors, jež se věnovala hlavně výrobě nákladních a terénních vozidel.

V první polovině 80. let založila Kia výzkumné a vývojové centrum. To se spolu s Mazdou a Fordem podílelo na vývoji kompaktního osobního automobilu, který se pak od roku 1986 prodával pod názvy Ford Festiva, Mazda 121 a Kia Pride.

Kia Sephia/Mentor
Kia Sephia/Mentor | Foto: Výrobci

Vlastní vývojové centrum firmě Kia umožnilo, aby se zbavila závislosti na renomovaných automobilkách a mohla se pustit do konstrukce vlastních modelů. Prvním výsledkem byla Sephia z roku 1992. S tímto modelem také Kia poprvé pronikla na český trh, a to již v roce 1993.

První SUV korejské společnosti, která od počátku 90. let nese název Kia Motors Corporation, pocházelo z roku 1993 a jmenovalo se Sportage. Stejný název pak neslo několik generací a používá se dodnes.

Na základě licence britského Lotusu začala společnost vyrábět v roce 1996 první korejský čistokrevný sporťák pod názvem Kia Elan. Záhy po premiéře však propukla asijská finanční krize, kterou způsobily vysoké úvěry a nájezdy finančních spekulantů na "asijské tygry". Krize dopadla i na společnost Kia. Jejím vlastníkem se v závěru roku 1998 stala korejská firma Hyundai.

V roce 2004 začala výstavba závodu Kia na Slovensku. Sériovou výrobu v Žilině spustili v roce 2007. Klíčovým produktem byl model nižší střední třídy Kia Cee'd, vyvinutý speciálně pro potřeby evropského trhu a vyráběný v několika karosářských variantách. Závod v Žilině vyrábí i motory a posílá je sesterskému závodu Hyundai do České republiky; slovenská Kia naopak odebírá z Nošovic převodovky.

Také Kia se musí vyrovnat s tlakem na snížení emisí, a proto v roce 2013 představila elektromobil Soul EV. Ten se letos začal prodávat už ve druhé generaci.

 

Právě se děje

před 30 minutami

Schodek rozpočtu letos může stoupnout nad 400 miliard korun

Schodek státního rozpočtu letos vzroste podle předsedkyně Národní rozpočtové rady Evy Zamrazilové minimálně na 400 miliard korun ze schválených 320 miliard Kč. Uvedla to v pořadu České televize Otázky Václava Moravce. Ekonomka a členka iniciativy KoroNERV-20 Helena Horská s tím souhlasila, ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) to nevyloučila. Nová výše rozpočtového schodku s ohledem na dopady daňového balíčku bude podle ní stanoven koncem února nebo počátkem března.

"Nevím, řeknu to na přelomu února a března. Nemohu to vyloučit," uvedla v pořadu ČT Schillerová k možnosti, že se schodek vyšplhá nad 400 miliard korun. Podle ministryně financí ale nelze do rozpočtu pouze prostě započítat dopady daňového balíčku. Podle prosincového odhadu ministerstva financí by měl balíček snížit příjmy veřejných rozpočtů o 98,7 miliardy korun, z toho příjmy státního rozpočtu o 87,5 miliardy korun. Ministryně dnes však mluvila o dopadu 65 miliard korun na státní rozpočet

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

U břehů Turecka se potopila ruská nákladní loď, záchranáři se snaží pomoci asi 15 členům posádky

U tureckého pobřeží Černého moře se potopila ruská nákladní loď. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na turecká státní média. Záchranáři se nyní snaží pomoci asi 15 členům posádky, kteří uvízli na moři v trojici záchranných člunů.

Loď určená pro přepravu sypkého nákladu se potopila u pobřeží regionu Inkumu. Oběti na životech zatím nejsou hlášené a příčina neštěstí není jasná.

Guvernér turecké provincie Bartin Sinan Güner uvedl, že na záchraně námořníků se pracuje, počasí je však velmi špatné. V oblasti silně prší a sněží a fouká silný vítr.

Zdroj: ČTK
Další zprávy