Za první republiky vyráběly osobní auta. Připomeňte si pohrobky českých automobilek

Petr Korbel
11. 1. 2020 6:54
V meziválečném Československu, jehož trh byl dlouho poměrně chráněný a uzavřený, se vedle domácí „velké trojky“ (Škoda, Praga a Tatra) uplatňovali i menší výrobci osobních vozů. Ti se sice s tehdejšími západními automobilkami „fordovského“ typu nemohli z kvantitativního hlediska srovnávat, ale často nabízeli technicky zajímavá vozidla.

Dnešních dnů se dožila jen výroba osobních škodovek, ale ani za ostatními prvorepublikovými značkami nezbyly pouze muzejní exponáty. Většinou žijí dodnes, byť pod nimi nalezneme jiné výrobky. Podívejte se do přehledu.

Wikov

Prostějovská společnost Wichterle a Kovářík, zkráceně Wikov, jež vznikla fúzí dvou podniků v roce 1918 a vyráběla zemědělské stroje, začala nabízet osobní automobily od roku 1924 (na obrázku Wikov 7-28 z roku 1925). Automobilová výroba přinášela ztráty, v roce 1936 ji vedení firmy zastavilo. Po válce byla továrna znárodněna a přejmenována na Agrozet, později Agrostroj Prostějov.

Značku Wikov vzkřísil v roce 2004 podnikatel Martin Wichterle, potomek jednoho ze zakladatelů, který koupil strojírenské firmy ČKD Hronov a Škoda Gear a přejmenoval je na Wikov MGI a Wikov Gear. Do jeho strojírenské skupiny Wikov Industry byly později zařazeny také například podniky Wikov Sázavan (dříve Strojírny Sázavan), konstrukční kancelář Orbital2 a společnost Detail CZ, která vyrábí díly pro nákladní automobily. Nosným výrobním programem celé skupiny jsou tak ozubená kola, mechanické převodovky a precizní dílce. Na snímku vpravo vidíte převodovku pro mořskou větrnou elektrárnu, kterou Wikov MGI dodává do Číny.

 

Právě se děje

Další zprávy