Z nuly na sto pod 2,1 vteřiny? Tesla Model S Plaid+ je rychlá, ale s čísly fixluje

Martin Přibyl Martin Přibyl
10. 5. 2021 15:02
Nové Tesly Model S Plaid a Plaid+ mají být podle výrobce auty s nejlepším zrychlením z nuly na sto na světě. Dražší verze Plaid+ má stovku zvládnout za méně než 2,1 vteřiny. Jenže to má háček, Tesla totiž uvádí lehce „cinknutý“ údaj.
Tesla Model S Plaid
Tesla Model S Plaid | Foto: Tesla

Na pochybný marketing Tesly upozornil v jednom z nejnovějších videí youtuber Jason Fenske na svém kanálu Engineering Explained. Důvodem je ona pověstná hvězdička, která se z některých materiálů Tesly "záhadně" vytratila.

Pokud si otevřete konfigurátor Tesly a pokusíte si naspecifikovat Teslu Model S, dozvíte se mimo jiné, že ve verzích Plaid a Plaid+ auto zvládne zrychlit z nuly na sto za 2,1 vteřiny, v USA počítají s hodnotou 0-60 mil za hodinu (96 km/h) a časem 1,99 vteřiny. Číslo je uvedené naprosto upřímně bez žádné hvězdičky s doplňující vysvětlivkou. Jakmile ale půjdete hlouběji a pod technickými údaji kliknete na tlačítko Funkce, dostanete se k podrobnějším specifikacím a v nich již hvězdička u hodnoty zrychlení je.

Tesla pak v poznámce přiznává, že časy nezahrnují tzv. rollout. To je pojem z amerického sprintového závodění na čtvrt míle, který vychází z historického technického omezení při měření času. Jako prvotní okamžik času měření se v jeho případě nebere chvíle, kdy se auto rozjede, ale kdy překoná první měřící bod. Ten je dnes standardně posazen do vzdálenosti jedné stopy, tedy 30 centimetrů, od skutečné startovní pozice auta.

V takovém případě ale auto již určitou rychlostí jede. Fenske se odkazuje na test amerického magazínu Motortrend, ten zrychlení měří také po odečtení rolloutu, ale pomocí svých dat zvládne říct, jaký vliv to má na skutečný čas. V případě testovaného staršího Modelu S P100D rollout znamená, že auto po překonání jedné stopy jede již rychlostí 5,9 míle za hodinu, tedy asi 9,5 km/h. Toto prvotní zrychlení navíc zabere 0,26 vteřiny. To znamená, že po odečtení rolloutu uvádí firma spíše zrychlení z šesti na šedesát mil, resp. z 9,5 na 100 km/h.

Moderní měření samozřejmě umožňuje, aby se zrychlení měřilo od stání. Tesla se ale rozhodla rollout odečíst, dá se tušit, že proto, aby se v USA dostala pod magickou hranici dvou vteřin, a podle Fenskeho navíc zvýraznila rozdíl oproti levnější verzi Long Range, u níž v technických údajích hvězdičková poznámka s vysvětlivkou o odečtení rolloutu chybí.

Skutečné zrychlení z nuly na šedesát mil u Modelu S Plaid Fenske odhaduje na 2,19 vteřiny, v případě evropského z nuly na sto se dá počítat s 2,3 sekundy. Rollout by měl vždy čas zvýšit o konstantní hodnotu.

Podle žebříčku sestaveného pro rok 2021 britským magazínem Autoexpress však ani upravené hodnoty neberou Tesle titul nejrychleji akcelerujícího vozu na světě. Je však pravda, že rozdíl mezi superrychlým benzinovým Bugatti Chiron (z nuly na sto podle výrobce za 2,4 vteřiny) není již tak velký, jak by mohly zavádějící technické údaje Tesly naznačovat. Navíc se na trh chystá celá řada aut, která by Modelu S jeho titul mohla sebrat.

 

Právě se děje

Další zprávy