Všechen zisk na pokuty. Analytici spočítali, kolik budou automobilky stát limity CO2

Martin Přibyl Martin Přibyl
22. 1. 2020 6:03
Analytická společnost PA Consulting již pátým rokem vydává svoji detailní předpověď toho, jak se automobilky popasují s limity vypouštěného CO2, které jim předepisuje Evropská unie. Po řadě relativně optimistických let přichází ve chvíli, kdy omezení začínají platit, skutečně drsná analýza. Pokutu za přílišné emise dostanou bez výjimky všichni. A někteří odvedou unii více, než vydělají.

Loňskou analýzu PA Consulting si můžete připomenout zde. Firma vždy odhaduje prodeje jednotlivých značek a jednotlivých tříd, z čehož se snaží předpovědět budoucí situaci na trhu a s ní související průměrné emise oxidu uhličitého.

Foto: iStock

Co se stane, když automobilky limity nesplní?

Budou platit pokuty. Konkrétně za každý gram a každé auto 95 eur. V případě, že byste tedy prodali v roce 2021 v Evropě půl milionu aut s průměrnými emisemi 96 gramů CO2 na kilometr a limit pro vás byl oněch 95 gramů, zaplatíte 47,5 milionu eur, tedy asi 1,2 miliardy korun. Podobně nízkou (nižší) pokutu ale podle analýzy zaplatí jen jedna jediná automobilka, Toyota. V případě největších hráčů se postihy pohybují v řádu miliard eur. Celkově by podle PA Consulting mělo 13 největších automobilek unii přispět 14,5 miliardy eur.

Příčinou je to, že emise oxidu uhličitého poslední dobou rostou. Podle PA za to může větší poptávka po drahých a silných autech, SUV a odklon zákazníků od naftových vozidel v souvislosti s aférou Dieselgate. Automobilky také mají problém zákazníkům své úsporné vozy prodat. Jsou často příliš drahé.

Cesta ke splnění limitů pro automobilky, jinak závislé na benzinových a naftových autech, má přitom vést právě především přes prodej elektroaut (ta se společně s plug-in hybridy budou zpočátku do statistik počítat násobně). Jenže aby se podařilo hranici splnit, museli by výrobci v Evropě v roce 2021 podle PA Consulting prodat 2,5 milionu čistě elektrických aut. To je 24krát více než roku 2018. Takový nárůst je nereálný, v Evropě neexistují výrobní kapacity, není ani dostatek baterií.

Jak si vedou největší automobilky? Podívejte se dál do přehledu.

 

Právě se děje

Další zprávy