Všechen zisk na pokuty. Analytici spočítali, kolik budou automobilky stát limity CO2

Martin Přibyl Martin Přibyl
22. 1. 2020 6:03
Analytická společnost PA Consulting již pátým rokem vydává svoji detailní předpověď toho, jak se automobilky popasují s limity vypouštěného CO2, které jim předepisuje Evropská unie. Po řadě relativně optimistických let přichází ve chvíli, kdy omezení začínají platit, skutečně drsná analýza. Pokutu za přílišné emise dostanou bez výjimky všichni. A někteří odvedou unii více, než vydělají.

Loňskou analýzu PA Consulting si můžete připomenout zde. Firma vždy odhaduje prodeje jednotlivých značek a jednotlivých tříd, z čehož se snaží předpovědět budoucí situaci na trhu a s ní související průměrné emise oxidu uhličitého.

Foto: Mazda

12. Mazda

Dosažené emise v roce 2018: 134,8 g/km
Odhadované flotilové emise v roce 2021: 123,6 g/km
Limit pro rok 2021: 94,9 g/km
Limit překročen o: 28,7 g/km
Odhadovaná pokuta: 877 milionů eur, 115,7 % zisku před zdaněním (EBIT) za rok 2018

Pokud Jaguar Land Rover spíše bojuje s nedostatečným zájmem zákazníků, Mazda je obětí vlastního úspěchu. Lidé si oblíbili její benzinová SUV, což se v roce 2018 projevilo nárůstem emisí CO2 o čtyři gramy oproti roku 2017. Firma tak sama nesplnila ani v roce 2018 platný 130g limit. Automobilka se snaží bojovat dalším vývojem spalovacích motorů, ale ani její revoluční agregát Skyactiv-X nenabízí potřebnou úsporu.

Významnější může být příchod malého elektromobilu MX-30 a také strategické partnerství s Toyotou, v němž Japonci společně vyvíjejí platformu pro elektrická auta. V roce 2021 by měly plug-in hybridy a bateriové elektromobily zaujímat jen dvě procenta prodejů značky, což ve výhledu znamená i drastické pokuty, které překonají zisk společnosti před zdaněním za rok 2018.

 

Právě se děje

Další zprávy