Padesátník Golf. Jeden z nejslavnějších Volkswagenů dostal jméno po mořském proudu

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
30. 3. 2024 10:10
První Golf sjel z linky před 50 lety, 29. března 1974. Jak si v průběhu těchto let vedlo auto, které si drží pozici nejprodávanějšího Volkswagenu současnosti a nejprodávanějšího auta v Evropě?
Golfu je 45, vyrobilo se více než 35 milionů aut a průměru si tak každých 41 sekund někdo na světě pořídil nejoblíbenější VW historie.
Golfu je 45, vyrobilo se více než 35 milionů aut a průměru si tak každých 41 sekund někdo na světě pořídil nejoblíbenější VW historie. | Foto: Volkswagen

První Volkswagen Golf sjel z výrobní linky hlavního montážního závodu automobilky VW ve Wolfsburgu téměř před lety - 29. března 1974.

V té době nikdo netušil, že se malý hatchback stane takovým bestsellerem. S více než 37 miliony prodanými exempláři již dávno překonal slavného "brouka", jehož prodeje dosáhly 21,5 milionu kusů.

Lepších prodejních výsledků dosáhly jen dva vozy v historii: obří pickup Ford F-150 a japonská Toyota Corolla. Dvakrát se také stal evropským autem roku (v roce 1992 a v roce 2013).

Hned první generace golfu (vyráběla se až do roku 1983) přilákala pozornost téměř sedmi milionů zákazníků. Ani po příchodu druhé generace ale ta první neodešla na odpočinek. Karosárna Karman vyráběla na jeho základě kabriolet až do roku 1993 a z továren v Mexiku a Jihoafrické republice vyjížděly původní golfy ještě mnohem déle. Úplně poslední Volkswagen Golf první generace se vyrobil v roce 2009 - tedy před pouhými deseti lety - v Jihoafrické republice s označením City Golf.

Auto na počátku výroby poháněl čtyřválec o objemu 1,1 liru s výkonem 37 kW. Maximální rychlost byla 140 kilometrů v hodině a spotřeba osm litrů benzinu na sto kilometrů.

Rabbit i Caribe

Jméno Golf nebylo odvozeno od dnes populárního druhu sportu, ale od Golfského proudu. Ne všude se ale vždy prodával pod tímto názvem. Například v USA, kde se tento vůz od roku 1978 také vyráběl a stal se tak prvním evropským vozem vyráběným na území Severní Ameriky od 20. let, vozila první a pátá generace na zádi označení Rabbit. V Mexiku se zase automobil jmenoval Caribe.

Na základě Volkswagenu Golf 2. generace vznikl tento terénní vůz
Na základě Volkswagenu Golf 2. generace vznikl tento terénní vůz | Foto: Aktuálně.cz

Vůz, jehož tvary navrhl slavný designér Giorgio Giugiaro, se nakonec stal zakladatelem třídy rodinných hatchbacků, která je dnes pro zjednodušení často nazývána také "třída golf".

Již řadu let je tento automobil na prvním místě prodejů vozů v Evropě. A ani vloni tomu nebylo jinak.

V současnosti je na trhu již osmá generace tohoto vozu, která se vyrábí od roku 2019. Mimochodem, oproti původním golfům je ten aktuální absolutně největší v historii.

Automobil mohou v současné době pohánět jak klasické zážehové a vznětové motory (diesel se dostal pod kapotu již druhé generace), tak i hybridní varianta.

Německo, Čína i Mexiko
Během let výroby se objevila i řada unikátních verzí, které byly například limitovanými sériemi při výročí modelu GTI a podobně. Tak vznikl a v polovině minulého desetiletí na počest 30. výročí GTI Golf GTI W 12 s více než šesti sty koňskými silami.

Zajímavou raritou je dnes také například Golf Country představený v roce 1990. Bylo to vlastně první SUV Volkswagen s vysoce zvednutým podvozkem, ochrannými rámy a rezervou umístěnou na zádi. Vyrobilo se jich necelých 7000 kusů. 

V tiskovém oddělení VW jednou spočítali, že když se zprůměrují počty vyrobených kusů Golfů za jeho petačtyřicetiletou éru, dojde se k tomu, že za doby jeho existence si ho někde na světě někdo objednal každých 41 sekund.

 

Právě se děje

Další zprávy