reklama
 
 

Jméno mu dal Golfský proud. Nejprodávanější vůz Evropy slaví

29. 3. 2014
Foto: Aktuálně.cz
Mezi unikátní kousky patří například verze s dvanáctiválcovým motorem nebo Volkswagen Golf přestavěný do podoby SUV.

První Volkswagen Golf sjel z výrobní linky hlavního montážního závodu automobilky VW ve Wolfsburgu před 40 lety – přesně 29. března 1974.

V té době nikdo netušil, že se malý hatchback stane takovým bestsellerem. S více než 30 miliony prodanými exempláři již dávno překonal slavného „brouka“, jehož prodeje dosáhly 21,5 milionu kusů.

Lepších prodejních výsledků dosáhly jen dva vozy v historii: obří pickup Ford F 150 a japonská Toyota Corolla. Dvakrát se také stal evropským autem roku (v roce 1992 a v roce 2013).

Hned první generace golfu (vyráběla se až do roku 1983) přilákala pozornost téměř sedmi milionů zákazníků. I po příchodu druhé generace ale ta první neodešla na odpočinek. Karosárna Karman vyráběla na jeho základě kabriolet až do roku 1993 a z továren v Mexiku a Jihoafrické republice vyjížděly původní golfy ještě mnohem déle. Úplně poslední  Volkswagen Golf první generace se vyrobil v roce 2009 - tedy před pouhými pěti lety - v Jihoafrické republice s označením City Golf.

Auto na počátku výroby poháněl čtyřválec o objemu 1,1 liru s výkonem 37 kW. Maximální rychlost byla 140 kilometrů v hodině a spotřeba osm litrů benzinu na sto kilometrů.

Rabbit i Caribe

Jméno Golf nebylo odvozeno od dnes populárního druhu sportu, ale od Golfského proudu. Ne všude se ale vždy prodával pod tímto názvem. Například v USA, kde se tento vůz od roku 1978 také vyráběl a stal se tak prvním evropským vozem vyráběným na území Severní Ameriky od 20. let, vozila první a pátá generace na zádi označení Rabbit. V Mexiku se zase automobil jmenoval Caribe.

Vůz, jehož tvary navrhl slavný designér Giorgio Giugiaro, se nakonec stal zakladatelem třídy rodinných hatchbacků, která je dnes pro zjednodušení často nazývána také „třída golf“.

Již řadu let je tento automobil na prvním místě prodejů vozů v Evropě. A letos tomu není jinak.

V současnosti je na trhu již sedmá generace tohoto vozu. Mimochodem, oproti původnímu golfu je zhruba o půl metru delší a o necelých dvacet centimetrů širší.

V současnosti se vyrábí obrovská paleta verzí vozu golf. Kromě základního hatchbacku si zákazníci mohou koupit i kombi s označením variant, dále také kabriolet. Ten ale zatím ještě technicky vychází z předcházející generace. Od golfu bývala dříve odvozena také Jetta, což byl svého času „golf s kufrem“, tedy sedan. Jetta už je dnes ale svébytným modelem.

Zpočátku zákazníci nejvíce vyžadovali třídveřový vůz, v současnosti převažuje pětidveřová varianta.

Automobil mohou v současné době pohánět jak klasické zážehové a vznětové motory (diesel se dostal pod kapotu již druhé generace), tak i upravený motor pro spalování stlačeného zemního plynu (verze TGI). Letos se začíná prodávat golf také jako klasický elektromobil (e-golf)  či plug in hybrid s dojezdem čistě na elektřinu zhruba 50 kilometrů.

Německo, Čína i Mexiko

Zájemci si mohou objednávat golf s pohonem všech, již od roku 1975 je pro milovníky sportovního svezení připravován Golf GTI (a v posledních letech i ještě extrémnější Golf R), naopak ekologičtěji zaměřené zákazníky láká Golf Blue Motion.

Během let výroby se objevila i řada unikátních verzí, které byly například limitovanými sériemi při výročí modelu GTI a podobně. Tak vznikl a v polovině minulého desetiletí na počest 30. výročí GTI Golf GTI W 12 s více než šesti sty koňskými silami. Zajímavou raritou je dnes také například Golf Country představený v roce 1990. Bylo to vlastně první SUV Volkswagen s vysoce zvednutým podvozkem, ochrannými rámy a rezervou umístěnou na zádi. Vyrobilo se jich necelých 7000 kusů. 

Aktuální modelová řada se vyrábí v německých závodech Wolfsburg a Cvikov, dále v závodě Fo-šan (Čína) a Puebla (Mexiko).

V České republice v současné době jezdí přibližně 110 000 vozů Volkswagen Golf. Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu se jejich počet za posledních deset let téměř zdvojnásobil. Jejich průměrné stáří  (13,7 roku) je o něco nižší, než je současné průměrné stáří všech automobilů registrovaných na území České republiky. To již překročilo hranici 14 let.

autor: Radek Pecák | 29. 3. 2014

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama