Volkswagen odhalil osmý Golf. Kontroverzní design doplňuje technika nové Octavie

Osmá generace Volkswagenu Golf.
Osmý Golf sází na výrazný design karoserie.
Světlomety jsou protažené až do blatníků.
Profil se od končící verze tolik neliší.
Zadní partie prošly jen evoluční změnou.
Foto: Jan Matoušek
Jan Matoušek Jan Matoušek
25. 10. 2019 6:02
Golf je i přes nástup elektrického ID.3 stále jedním z nejdůležitějších Volkswagenů současnosti. A potvrdila to i světová premiéra osmé generace v rodišti vozu, německém Wolfsburgu. Ta se zvenku změnila spíše evolučně, o to více se ale technici i designéři zaměřili na interiér kompaktního vozu.

Pokud přesednete přímo ze sedmé do osmé generace Golfu, může přijít šok. Pryč jsou prakticky všechny zajeté zvyklosti a s nimi i klasická tlačítka. Už základní model bude mít minimálně 8,25palcovou dotykovou obrazovku multimediálního systému se zcela novým rozhraním i ovládáním.

Vše lze nastavovat dotykem, gesty nebo prostřednictvím řeči. Displej, který může vyrůst až na deset palců, pak doplňují ještě digitální budíky. Ty mají 10,25 palce a jsou součástí standardní výbavy všech verzí. Golf bez nich ani navržen nebyl. Obě obrazovky jsou potom vizuálně propojeny rámečkem podobně jako například v Mercedesu třídy A. Další displej je potom průhledový a na čelní sklo promítá nejdůležitější informace.

Nové pojetí kabiny Volkswagenu Golf.
Nové pojetí kabiny Volkswagenu Golf. | Foto: Volkswagen

Centrální obrazovka je umístěna v horní části středové konzole, to znamená, že je lépe na očích řidiči a lépe se i ovládá. Když se pak zadíváte blíže, uvidíte tam plošky na zesilování a zeslabování rádia nebo regulaci teploty. Stačí po ploše přejet prstem a funkce upraví své nastavení. Je to jednoduché, nicméně při jízdě pro někoho možná až zbytečně rozptylující.

Několik tlačítek, jmenovitě čtyři okolo výdechů ventilace a na ovládání světel vlevo vedle volantu, má ještě klasickou, i když dotykovou podobu. Tyto ovladače nicméně nemají haptickou odezvu, která naopak nechybí tlačítkům na volantu. Ten dobře padne do ruky a je nastavitelný v širokém spektru.

Obecně najít pozici za volantem Golfu nebude problém. I sedačky, navíc na sezení pohodlné, se nastavují v docela širokém pásmu. Toto se od minulé generace příliš nezměnilo. Volič automatu DSG už nicméně není tolik masivní, jedná se o malý elegantní joystick, trochu ve stylu švédského Volva.

Co občas dělá trochu vrásky, to jsou použité materiály. V předních dveřích je plast ještě měkčený, v zadních je nicméně tvrdý a pravděpodobně nebude nejodolnější proti poškrábání. Na druhou stranu se dveře otevírají v širokém úhlu, čili nastupování je i přes užší otvor docela pohodlné.

Prostornost hatchbacku s délkou 4284 mm, šířkou 1789 mm, výškou 1456 mm a rozvorem náprav 2636 mm zůstala zhruba stejná jako u předchůdce. Ostatně ani vnější rozměry, dané použitím modulární platformy MQB, se mezigeneračně příliš nezměnily.

Zhruba 185 cm vysoký člověk si tak za sebe sedne relativně pohodlně. Scala nabídne před koleny více, Golf nicméně rozhodně není stísněný. Kufr má díky dvojité podlaze příjemně nízko položenou nakládací hranu. Jeho objem nicméně Volkswagen nezveřejnil.

Design je věc osobního vkusu. Nový Golf se příliš nezměnil vzadu, kde jsou stále velká světla, i logo uprostřed (nově s nápisem Golf pod ním). Výraznější proměnou prošla ale přední část se světlomety protaženými hluboko do blatníků. V reálu toto řešení vpadá mnohem lépe než na fotografiích, alespoň na nás to tak působilo.

Elegantní je i podsvícená lišta úzké masky chladiče, kterou dostanou některé varianty. Mimochodem ve formě zadního C-sloupku si vůz i v osmé generaci stále zachovává odkaz na legendární první generaci vozu.

Zpět však ještě k hlavním světlům. Volkswagen totiž nabídne tři různé druhy LED svícení. Nejvýše jsou světlomety IQ.Light, tedy LED Matrix světla známá už třeba z Passatu nebo Touaregu. Jde o jejich jednodušší formu s 22 diodami na modul reflektoru.

Platforma MQB tedy vozu zůstala, paleta motorů se ale úplně proměnila. Stále sice obsahuje zážehové agregáty TSI, upravené vznětové jednotky TDI s dvojitým vstřikováním močoviny, což dále snižuje hodnoty oxidu dusíku, i verzi TGI na zemní plyn. Vůbec poprvé ale dojde i na mild-hybrid eTSI a dvě verzi plug-in hybridu eHybrid. Celkem nabídne VW u Golfu osm motorizací a něco podobného, minimálně v různorodosti nabídky, lze čekat i u nové Octavie.

Základem jsou litrové tříválce TSI o výkonu 66 nebo 81 kW, následují čtyřválce 1.5 TSI s vypínáním válců a výkonem 96 nebo 110 kW. Vyjma nejslabšího litru pak mohou být všechny jednotky TSI vybaveny také mild-hybridní technologií s napětím 48 V. Podmínkou je přítomnost dvouspojkového automatu DSG. Technologie je známá i třeba z modelů Audi a především snižuje spotřebu například možností setrvačné jízdy, kdy je zcela deaktivován spalovací motor. Elektrický systém pak pomáhá i při akceleraci.

U sportovních verzí GTI, GTI Cup a R potom bude pod kapotou dvoulitrové TSI, u něhož Volkswagen láká až na 221 kW. Naftové jednotky TDI mají vždy dva litry objemu a výkon 85 nebo 110 kW. Silnější se nabízí i s pohonem všech kol 4Motion. Plynová verze dostane motor 1.5 TGI.

Plug-in hybrid zůstává součástí nabídky Golfu. Nově budou k dispozici dvě verze s 1.4 TSI, elektromotorem a 13kWh akumulátorem. Slabší má 150 kW a silnější s označením GTE (ta se liší i vnějším vzhledem) nabízí 180 kW. Na jedno nabití by měl být plug-in hybrid schopen ujet asi 60 km jen na elektřinu.

Novinkou na poli asistentů je standardní komunikace Car2X, kdy Golf umí přijímat hlášení od dalších aut v okruhu 800 m i infrastruktury, dokáže tak řidiče upozornit například na sanitku, o které by jinak nevěděl.

Další novinkou je Travel Assist, který umožňuje částečně autonomní jízdu na dálnici až do rychlostí 210 km/h. Automobilka tvrdí, že řidič nemusí v tu chvíli aktivně zasahovat do řízení (ale musí držet volant) nebo šlapat na brzdu a plyn. Dále nechybí Front Assist, Lane Assist nebo adaptivní tempomat.

Volkswagen se také hodně zaměřil na mobilní technologie. Vůz tak půjde odemknout mobilním telefonem, nastavení vozu (například ambientní osvětlení či klimatizace) je navíc ukládáno na cloud, takže ho lze kdykoliv nahrát. Některé funkce bude také možné aktivovat i dodatečně.

Německý výrobce také překopal názvy jednotlivých výbav. Nově se tak jmenují Golf, Life, Style a R-Line, která nahrazuje předchozí stejnojmenné sportovní pakety. Předprodej v Česku začne ještě před koncem letošního roku, první auta se k zákazníkům dostanou začátkem roku následujícího. Přijít by měla rovněž praktičtější varianta kombi.

 

Právě se děje

Další zprávy