Dojná kráva autobranže made in Germany. VW T-Cross je SUV v kostce i kostka mezi SUV

Dojná kráva autobranže made in Germany. VW T-Cross je SUV v kostce i kostka mezi SUV
Foto: Martin Přibyl
Martin Frei Martin Frei
24. 9. 2019 14:37
Do třídy malých crossoverů přichází Volkswagen mezi posledními, ostatně jako kdysi s Tiguanem. Konzervativní značka si v klidu počkala, zda móda neochladne, a postavila auto, které se poučilo z chyb konkurence.

Vysoká SUV a crossovery dobývají svět. Z plnokrevného měřítka se spolu s Jiřím Wolkerem stávají menšími a menšími, až budou nejmenší v celém světě. Blízko k tomu má Volkswagen T-Cross, stylový rádoby-teréňáček postavený na základech Volkswagenu Polo.

Foto: Martin Přibyl

S délkou 4,1 metru je kompaktní, takže s ním snadno zaparkujete. Na výšku se ale vytáhl o celých 12 centimetrů. Vznikly tak proporce roztomilé krabičky, které se budou jistě líbit ženám.

Proti Renaultu Captur nebo Hyundai Kona může někomu T-Cross připadat krabicovitý až moc. Ale pro jiné to může být plus.

Designéři dodali nutnou kapku drsňáctví, taková jsou pravidla hry. T-Cross připomíná hodně zmenšený Touareg a brnká na stejnou strunu jako celá módní vlna malých crossoverů: "Podívejte, jsem podobný těm, co fakt můžou do terénu!"

Vysoký strop slibuje hodně místa. Ale pozor, nezapomeňme na průkopnický Nissan Juke. Sedělo se v něm vysoko, ale kabinu měl stísněnou a řidič měl výhled jako z tanku.

Volkswagen naštěstí postupuje německy důkladně a na posouvání příček nebo bydlení v podkroví myslel už v základech platformy MQB. Takže co karoserie přidává venku, to skutečně pocítíte i uvnitř.

Foto: Martin Přibyl

V T-Crossu se sedí o trochu výš než v Polu, ale nemusí se do něj šplhat jako do velkých SUV. Nad hlavou prostorem neplýtvá, ale pořád je ho dost.

Hranaté tvary přinášejí také vysoké čelní sklo, což dohromady s přiměřeně nízkou palubní deskou přispívá k celkem slušnému výhledu ven.

Navzdory maličkému půdorysu si celkem pohoví i cestující vzadu. Vděčí za to vzpřímenému sezení, které není tak náročné na délku před koleny.

Zato kufr je krátký, tady se skromná délka vozu zapřít nedá. Alespoň že posuvná zadní lavice umožňuje prostor mírně prodloužit pro převoz větších předmětů.

Kabina je zařízená v duchu německé spořádanosti, ale při ceně startující na 433 900 Kč bychom čekali o třídu jemnější materiály. Dojem z dekorů a kvalitních detailů přebíjí lesklá šedá hmota na pozadí.

Foto: Martin Přibyl

Při zaškrtávání ceníku se mějte trochu rádi a myslete na jízdní komfort. Testovaný kousek na příplatkových 18" kolech se na českých hrbolech choval zbytečně nervózně, aniž by za to mohl nabídnout vyloženě sportovní obratnost. Lepší bude zůstat u standardních sedmnáctek.

Tříválec 1.0 TSI letos nafasoval výfukový filtr pevných částic, který vaše okolí chrání před rakovinotvornými sazemi, ale dynamice prospěl o něco méně.

Zejména rozběh z nejnižších otáček je váhavější. Na to je třeba myslet hlavně v hektickém víru velkoměsta. Vypálit do křižovatky těsně před rozjetou tramvaj benzinový T-Cross neumí.

Jakmile ale naberete rychlost, stane se z tříválce vděčný a tichý společník. Kopce vyjíždí s prstem v nose, na dálnici místo dunivého bručení starších motorů jen tak rytmicky vrní.

Foto: Martin Přibyl

Maličké strojovny slibují minimální spotřebu, ale u benzinu to musíme brát s rezervou. Ve smíšeném provozu jsme dosáhli hodnoty 6,5 litru, na dálnici o litr víc.

T-Cross tedy umí leccos a většinu věcí dělá dobře. Zejména chválíme, že módnímu stylu neobětoval příliš mnoho praktičnosti.

Také ovšem není z laciného kraje. Výbavu 1.0 TSI 85 kW Style pořídíte za 495 900 Kč, a to teprve začnete přihazovat za parkovací senzory nebo bederní opěrky. S navigací, digitálním přístrojovým štítem, ozvučením Canton a 18" koly se cena testovaného vozu přehoupla přes 550 000 Kč.

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI

Motor: benzinový 3válec, 999 cm3, turbo
Výkon: 85 kW/115 koní
Převodovka: 6st. manuální
Nejvyšší rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,2 s
Spotřeba: 5,1 l/100 km
Rozvor: 2551 mm
Objem kufru: až 455 litrů (včetně úložiště pod podlážkou)
Základní cena: 457 900 Kč

Nejvyšší přirážku ovšem platíte za samotnou přitažlivost stylu SUV. T-Cross je o 75 000 Kč dražší než příbuzné Polo. A podobné vztahy najdeme i mezi nízkými a vysokými modely jiných značek.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 3 hodinami

AC Milán vyhrál v Parmě navzdory vyloučení Ibrahimovice

Fotbalisté AC Milán zvítězili v italské lize 3:1 na hřišti Parmy, přestože hráli od 60. minuty bez vyloučeného útočníka Zlatana Ibrahimovice. O čtvrté venkovní výhře v řadě rozhodli dvěma brankami v prvním poločase.

Hvězdný Ibrahimovic se v lize podruhé za sebou neprosadil, to ale "Rossoneri" mrzet nemuselo. Švédského kanonýra střelecky zastoupili Ante Rebič a Franck Kessié, Ibrahimovic si alespoň připsal asistenci na úvodní branku. Kessié dal desátý gól v aktuálním ročníku Serie A, což se v této fázi sezony naposledy ze záložníků AC Milán povedlo Brazilci Kaká v sezoně 2008/09.

V 60. minutě dostal Ibrahimovic červenou kartu za nesportovní chování v přerušené hře po diskuzi s rozhodčím. Záhy snížil Riccardo Gagliolo, favorit už ale v oslabení výhru udržel. V nastavení navíc přidal pojistku střídající Rafael Leao.

AC Milán má jistotu, že i po odehrání kompletního programu 30. kola zůstane na druhé příčce. Na městského rivala Inter ztrácí osm bodů, má ale o jeden odehraný zápas více. Parma je předposlední.

Na chvostu tabulky je nadále Crotone, které přišlo v závěru o body na hřišti Spezie. Crotone ještě v 89. minutě vedlo 2:1, po trefách Maggioreho a Erliče ale nakonec prohrálo 2:3.

Italská fotbalová liga - 30. kolo:

Spezia - Crotone 3:2 (63. Verde, 90. Maggiore, 90.+2 Erlič - 40. Djidji, 78. Simy), Parma - AC Milán 1:3 (66. Gagliolo - 8. Rebič, 44. Kessié, 90.+4 Leao), Udine - FC Turín 0:1 (61. Belotti z pen.).

Tabulka:

1. Inter Milán 29 22 5 2 68:27 71
2. AC Milán 30 19 6 5 57:35 63
3. Juventus Turín 29 17 8 4 58:26 59
4. Bergamo 29 17 7 5 68:36 58
5. Neapol 29 18 2 9 63:34 56
6. Lazio Řím 28 16 4 8 45:38 52
7. AS Řím 29 15 6 8 53:44 51
8. Hellas Verona 29 11 8 10 38:34 41
9. Sassuolo 29 10 10 9 48:48 40
10. Sampdoria Janov 29 10 6 13 39:43 36
11. Boloňa 29 9 7 13 39:45 34
12. Udine 30 8 9 13 32:40 33
13. FC Janov 29 7 11 11 31:41 32
14. Spezia 30 8 8 14 40:55 32
15. Fiorentina 29 7 9 13 36:46 30
16. Benevento 29 7 9 13 30:54 30
17. FC Turín 29 5 12 12 42:52 27
18. Cagliari 29 5 7 17 31:50 22
19. Parma 30 3 11 16 29:59 20
20. Crotone 30 4 3 23 37:77 15
Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Testovací let vrtulníku Ingenuity na Marsu NASA kvůli chybě při prověrce o tři dny odložila

První testovací let malého vrtulníku Ingenuity na Marsu byl o tři dny odložen kvůli problému, který se vyskytl při zkoušce vysokých otáček rotorů. Informoval o tom na svém webu americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Předběžný termín prvního letu Ingenuity americká vesmírná agentura původně stanovila na tuto neděli. Na základě údajů, které z vrtulníku dostala v pátek pozdě večer, se však NASA rozhodla let odložit. První možný termín letu je středa 14. dubna.

Důvodem je, že během páteční prověrky vysokorychlostních otáček rotorů kontrolní zařízení ukončilo dřív sekvenci příkazů ovládajících test. To se stalo ve chvíli, kdy se měl letový počítač přepnout z předletového módu na mód letový. Podle NASA je ale vrtulník v pořádku a v bezpečí a na Zemi poslal úplnou sadu telemetrických údajů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy