Veterány sprintují Českem a Slovenskem. Vyrazily nově zrenovované skvosty i patinovky

Veterány sprintují Českem a Slovenskem. Vyrazily nově zrenovované skvosty i patinovky
Tatra 57 manželů Kuthanových.
Auta ze sbírek NTM jsou na startu dvě, Jawu Minor Roadster vodí pan Příhoda.
Závod startuje ve čtvrtek ráno od šesti hodin, vždy po minutových intervalech.
Celkem je na startu více než 110 posádek. Na fotce Citroën 15 Six D z roku 1951. Tento model měl i francouzský prezident Charles de Gaulle. Zobrazit 35 fotografií
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
15. 6. 2023 6:01
Letos je tomu 90 let, kdy se uskutečnil vůbec první automobilový závod 1000 mil československých. Tehdy se závod z Prahy do Bratislavy jezdil bez přerušení dvakrát, odtud také pochází název - závodníci museli ujet 1600 kilometrů. Z pražské Opletalovy ulice vyrazily ve čtvrtek ráno veterány směr Bratislava, vrátí se v sobotu před Národní technické muzeum.

Už se z toho stala za ta léta, kdy se v roce 2015 obnovil závod 1000 mil československých, jenž se jel v letech 1933, 1934 a 1935, tradice. Prostor před budovou Autoklubu v pražské Opletalovy ulice se promění v jakýsi veteránský happening.

Ve středu odpoledne sem postupně přijíždějí posádky se svými historickými vozy, hraje kapela, dámy se promenádují v dobovém oblečení a lidé se zvědavě vyptávají na technické finesy veteránů, které se chystají na ostrý start, jenž začíná od šesti hodin ráno v minutových intervalech následující den.

Účast je letos opět velká, přihlásilo se celkem 112 posádek. Stojí za to se okolo aut parkujících celkem ve čtyřech řadách projít a zhodnotit, jaké automobily se tehdy ve světě vyráběly a jak velký byl rozdíl mezi lidovými vozy, například československými aerovkami, a těmi luxusními, ať už zahraniční, nebo domácí produkce. 

Na startu se totiž čím dál objevují výjimečné vozy i na tehdejší dobu, natož dnes. Řeč je o mnoha Lagondách, Walterech, Alvisech, Bugatti. Právě jednu takovou Bugatti, typ 46 nazývaný La petite Royale, (jde o menší verzi slavného modelu Royale), po nedávno dokončené renovaci přivezl Vladimír Novák z Uherského Hradiště.

"Přišla doba, kdy jsem měl na chvíli pocit, že se nudím, tak jsem přivezl z Maďarska podvozek v příšerném stavu. Říkám autu pracovně "covidka", protože jsem se bugatce věnoval během covidu, kdy mi nikdo nevolal a měl jsem na ni dost času," říká profesionální renovátor.

Přiznává ale, že práce to byla velmi náročná a dvakrát se musel vypravit pro díly do francouzského Toulouse. Auto pana Nováka získalo loni na podzim na Bugatti rallye v Molsheimu hlavní cenu elegance. 

"Určitě bych tu ocenil také repliku sportovního vozu Walter P3 Supersport z roku 1927, který měl unikátní zakázkovou karoserii," říká Arnošt Nezmeškal, ředitel Muzea dopravy v NTM a kurátor sbírek, nadšenec do motocyklů a tradiční řidič historické aerovky ze sbírek muzea na této soutěži.

Dva vozy Walter přivezla rodina Volfů a pozornost si zaslouží i druhý z modelů, Walter Super 6. Objevil se dokonce ve filmu Perličky na dně a právem je označován za to nejlepší, co se tehdy v Československu vyrábělo. Vozu se proto přezdívalo "král silnic". "Působí jako čistá esence buržoazie," hodnotí s nadsázkou tvary a výbavu vozu Nezmeškal.

Milovníci patinových automobilů si tu ale také přišli na své, zajímavé bylo například červené BMW 320 z roku 1937 v původním stavu. "Po technické stránce jde o poměrně běžné auto s dvoulitrem, estét ale ocení, že s časovým odstupem je vidět, jak tehdy byla bavorská značka zajímavá po designové stránce," komentuje Arnošt Nezmeškal zakulacený německý model. Těsně před závodem posádka píchla kolo, narychlo musela sehnat pneumatiku. 

Jsou tu ale také známé tváře, které na závod 1000 mil jezdí pravidelně. Tradičními účastníky jízdy jsou manželé Profeldovi s bugatkami, nechybí tu výjimečná aerovka manželů Vališových v barvě lila se zakázkovou karoserií od Oldřicha Uhlíka.

Na start se postavily samozřejmě i dva vozy Národního technického muzea - Jawa Minor Roadster a Aero 50 Roadster. A samozřejmě závodí dnes už 101letá Praga Alfa, která závod dokonce kdysi vyhrála. Tu řídí Pavel Procházka a podle hodnocení jiných účastníků závodu umí jet velmi ostře a pragovce kolikrát nestačí ani svižnější a lehčí anglické MG. Těch je v letošním ročníku ostatně požehnaně, podobně jako aerovek.

Rozruch na středečním přejímání aut vzbudil Walter Royal v bílo-zlatém provedení, který na chvíli zaparkoval na samém konci startovního "pole", za páskou a zábranami.

Walter Royal je jediný dochovaný kus. Zastavil za špalírem veteránů připravených na čtvrteční závod a byl neustále v obležení zvědavců.
Walter Royal je jediný dochovaný kus. Zastavil za špalírem veteránů připravených na čtvrteční závod a byl neustále v obležení zvědavců. | Foto: Eva Srpová

Tento vůz patří někdejšímu výraznému sběrateli a také renovátorovi veteránů Evženu Majorošovi. Auto bylo neustále v obležení zvědavců, kteří si ho fotili. Royal patří mezi vzácné veterány, dochoval se totiž jen tento jediný. Nepohání ho původní motor, sehnat ho je totiž zřejmě zcela nemožné. 

Závod 1000 mil československých ve čtvrtek zamíří směr Bratislava, trasa se snaží kopírovat tu původní z 30. let. Účelem není jet co nejrychleji, ale na přesnost. V pátek veterány pojedou okružní jízdu s cílem v Bratislavě, finální cíl připomínkové jízdy 1000 mil československých je v sobotu před NTM.

 

Právě se děje

Další zprávy