Hybridní auta propadla v testu spotřeby, v testu vykázala horší emise, než výrobci slibují

Jiří Kaloč
24. 8. 2017 17:43
Německý automotoklub ADAC otestoval pět sériových hybridních modelů automobilů, které kombinují spalovací motor s elektromotorem a navíc mají baterii s vyšší kapacitou, kterou lze dobíjet z externího zdroje. Pětici tzv. plug-in hybridů zkoumal ADAC nejen z hlediska pořizovacích a provozních nákladů, ale také emisí oxidu uhličitého a pevných částic. Výsledky mohou být pro někoho zklamáním. Deklarované hodnoty potvrdila pouze japonská Toyota Prius stavěná výhradně jako hybrid, ostatní modely hlavně v reálném testu spotřeby propadly.

Elektromotor je považována za pohon budoucnosti. Současné elektromobily jsou však stále na hony vzdáleny možnostem, schopnostem a cenám konvenčně poháněných automobilů. Největší problém představuje délka nabíjecího cyklu, která značně omezuje akční rádius elektromobilů. Proto není myšlenka hybridního pohonu s nabíjecí baterií vůbec špatná.

Nabídne možnost provozu jen na elektřinu i možnost výrazně snížit provozní náklady spalovacího motoru s pomocí elektromotoru. Dnešní plug-in hybridy dokáží na nabitou baterii ujet od 30 do 50 km rychlostí až 135 km/h. Pokud se baterie vybije, lze dále pokračovat se spalovacím motorem, průběžně dobíjet baterii a nahromaděnou energii pak opět využít třeba v městském provozu.

Počet sériově vyráběných plug-in hybridů se postupně zvyšuje, mnozí výrobci již mají i více než jednu variantu v nabídce. V USA a západní Evropě ostatně roste i poptávka po takových modelech. Zájem o ně je totiž větší než u čistokrevných elektromobilů. 
  
Německý autoklub ADAC otestoval z hlediska nákladů, spotřeby a emisí pět plug-in hybridů: BMW 225xe, KIA Optima PHEV, Toyota Prius Plug-in, Volvo XC90 T8 Twin Power a VW Passat Variant GTE. Testování však zanechalo u pracovníků ADAC smíšené pocity. Uspokojivého výsledku totiž dosáhla pouze Toyota Prius, která jako jediná byla jako hybrid přímo vyvíjena.

Vysoká pořizovací cena je dnes zřejmě největším problémem většího rozšíření těchto modelů. Technologie použité v plug-in hybridech jsou totiž stále velice drahé. Druhou nevýhodou je vysoká hmotnost. Plug-in hybridy totiž disponují dvěma hnacími systémy a ještě akumulátorem, jehož hmotnost roste se zvyšující se kapacitou. 

S plně nabitou baterií sice můžete ujet desítky kilometrů, ale často je přehlíženo, že ani spotřeba energie ze zásuvky není zanedbatelná a v provozních nákladech by se s ní mělo počítat. Tuto sumu však nelze generalizovat, protože hodně záleží na tom, odkud se čerpá. Obecně ovšem lze říci, že dieselový motor je z hlediska provozních nákladů levnější. Majitel plug-in hybridu by měl také počítat s vyššími náklady na servis.

Plug-in hybridy jsou atraktivní hlavně pro výrobce, kteří díky měřicí metodice mohou prezentovat fantasticky nízké hodnoty emisí CO2. Podle měřicího cyklu NEDC (New European Driving Cycle) je totiž možné v případě jízdy na elektřinu mít nulové emise. ADAC však upozorňuje, že takové výsledky jsou zkreslené a jen stěží porovnatelné s reálným provozem.

Na přehled všech hybridů prodávaných na českém trhu se podívejte zde.

Foto: Aktuálně.cz

1. Toyota Prius Plug-in Hybrid (90 kW, 200 Nm) - 990 900 Kč

Jedná se již o druhou generaci plug-in hybridu od Toyoty a zdá se, že tentokrát se povedlo všechno sladit tak, jak si to tvůrci představovali. Pohonné ústrojí se skládá z atmosféricky plněného benzinového čtyřválce 1,8 litru o výkonu 72 kW, elektromotoru (50 kW) a planetové převodovky.

Akumulátor má podle  výrobce kapacitu 8,8  kWh, prakticky využitelných je však jen 7,2 kWh. Ze zásuvky doma lze automobil nabít za dvě hodiny (16 A) tři hodiny (10 A). V režimu elektromobilu (EV) Toyota ujede 50 km nejvyšší rychlostí 135 km/h. Nádrž na benzin má stejně jako u normálního hybridu objem 43 l. Díky nízké spotřebě paliva lze s Priusem ujet až 1000 km.

Prius těží z aerodynamicky optimalizované karoserie a nejnižší pohotovostní hmotnosti - 1540 kg. V režimu elektromobilu (EV) měl spotřebu 12,4 kWh na 100 km a ujel 53 km. V hybridním režimu spotřeboval 4,2 l/100 km.

Z hlediska emisí motor těží z toho, že nemá přímé vstřikování paliva a dokáže být za všech okolností hospodárný. Nízké jsou jak emise oxidu uhličitého, tak pevných částic.

V ECO testu ADAC dosáhl Prius v hybridním režimu emise 100 g CO2/km (22 g), spotřeba benzinu byla 2,5 l/100 km (1,0 l) a elektřiny 5,6 kWh/100 km (7,2 kWh). Za to dostal celkem 97 bodů, což znamená pět hvězdiček a jasné vítězství.

Ceník a technické údaje Toyoty Prius si můžete prostudovat zde.

 

Právě se děje

Další zprávy