Plug-in hybrid chystá i Škoda. Zkoušeli jsme, jak funguje v autě za tři miliony korun

Ondřej Běhal
13. 9. 2016 11:57
Mercedes S 500e Long ukrývá pod kapotou jak motor na benzin tak elektromotor. Bez nastartování třílitrového šestiválce ujede na nabité baterie až 33 kilometrů a v režimu elektromobilu může uhánět nejvyšší rychlostí 140 km/h. Prázdný akumulátor lze nabíjet nejen ze sítě, ale i s pomocí benzinového motoru, platíte však za to vyšší spotřebou. Prezidentský sedan zrychlí z místa na stovku za 5,2 s a jeho maximální tempo zastaví omezovač na 250 km/h.
Plug-in hybrid nabízí Mercedes pouze u prodloužené verze třídy S.
Plug-in hybrid nabízí Mercedes pouze u prodloužené verze třídy S. | Foto: Ondřej Běhal

Technologie plug-in hybrid patří v současnosti mezi alternativními a ekologickými pohony u osobních aut k nejslibnějším a počet vozů s ní rychle roste. Výhodou je, že na rozdíl od běžných hybridů, které nelze dobíjet ze sítě, ujedete čistě na elektřinu relativně dlouhou vzdálenost. A na rozdíl od elektromobilů máte pod kapotou pořád benzinový motor, takže ujedete bez dobití stejně, nebo dokonce více kilometrů než s běžnými auty a nemusíte se bát cest na dlouhé vzdálenosti.

Největší nevýhodu plug-in hybridů aktuálně představuje jejich technologická náročnost a s tím spojená vysoká cena. Jediným plug-in hybridem na českém trhu, který se prodává za méně než milion korun, je Toyota Prius Plug-in za 959 900 korun (její podrobný test čtěte zde).

V poslední době se v Česku o plug-in hybridech hodně mluví. Za prvé proto, že ministerstvo průmyslu a obchodu navrhuje vládě jejich pořízení dotovat částkou sto tisíc korun. A za druhé proto, že svůj první plug-in hybrid chystá i Škoda Auto. Nejprve do modelu Superb (pravděpodobně v roce 2019) a poté zřejmě i do nového SUV Kodiaq.

Jak se s plug-in hybridem jezdí? Vyzkoušeli jsme tuto technologii v její špičkové podobě pod kapotou prodloužené verze Mercedesu třídy S, kterou se vozí světoví politici a ředitelé velkých firem. Mercedes S 500e L stojí v základní variantě téměř tři miliony korun, testované auto s příplatkovou výbavou stálo více než 3,6 milionu.

Řidič má dvě možnosti. Pokud se mu nechce o jízdě s plug-in hybridem v mercedesu přemýšlet, může prostě posunout páčku automatické převodovky za volantem do polohy jízdy vpřed (D) a šlapat jen na plyn a na brzdu. Auto bude jezdit jako kterýkoli jiný mercedes s automatem, jen vám bude občas připadat, že se pohybujete podezřele tiše. To řídící jednotka zrovna nepotřebuje benzinový motor a v tu chvíli vlastně řídíte elektromobil.

Druhou možností, kterou jsme samozřejmě preferovali, je využít možností čtyř různých módů pohonu a tří režimů automatické převodovky a přizpůsobovat je potřebám šoféra a podmínkám provozu.

Foto: Ondřej Běhal

Základní mód Hybrid využívá podle podmínek a tlaku na plynový pedál buď pouze elektromotor, nebo do hry zapojuje i benzinový šestiválec dopovaný dvěma turbodmychadly. Na displeji za volantem má řidič ukazatel tlaku na plynový pedál s ryskou, kterou když překročí a šlápne na to trochu víc, nastartuje motor na benzin. Po městě můžete v tomto režimu jezdit čistě na elektřinu i dlouhé kilometry, pokud máte nabité baterie, dá se ale využívat i mimo obce při rychlostech kolem 90 km/h. 

E-mode znamená čistě elektrický režim auta. V tu chvíli řídíte tichoučký elektromobil. Na plně nabité baterie ujedete podle výrobce až 33 km, pohybovat se můžete až rychlostí 140 km/h. Většinou jsme ujeli v tomto režimu kolem dvaceti kilometrů. Pokud jedete rychleji, příliš tlačíte na plyn, nebo vybijete baterie, auto se samo přepne do režimu hybridního.

Mód E-save se hodí, pokud si chcete elektřinu v bateriích uschovat na pozdější dobu. Třeba do centra města, abyste tam ostatním nehlučeli a nesmrděli. Je podobný jako hybridní režim, ale hranice, při které se nastartuje benzinový motor, se posune mnohem níž. Na elektřinu se při něm jezdí jen výjimečně.

Přístrojová deska Mercedesu třídy S nabízí značný luxus.
Přístrojová deska Mercedesu třídy S nabízí značný luxus. | Foto: Ondřej Běhal

Režim Charge slouží k nabíjení baterií mimo síť, přímo při jízdě díky benzinovému motoru. Během hodiny a půl se dostanete z prázdné baterie na plnou, ale zaplatíte to hodně vysokou spotřebou benzinu.

Když už jsme u ní, tak výrobce udává konzumaci pouhých 2,8 l benzinu na 100 km. Jde ale o údaj laboratorní, který předpokládá plně nabitou baterii na začátku a motýlí nohu po jejím vybití. V praxi se spotřeba odvíjí od toho, jak daleko jezdíte a jak často nabíjíte. Pokud budete jezdit ráno dvacet kilometrů do práce, kde si v garáži dobijete, a večer stejnou cestou zpátky s dobitím přes noc, budete mít spotřebu benzinu nulovou. S vybitými bateriemi jsme se dostávali pod deset litrů benzinu jen, když jsme se krotili mimo město.

Nabití baterií z běžné sítě trvá více než čtyři hodiny.
Nabití baterií z běžné sítě trvá více než čtyři hodiny. | Foto: Ondřej Běhal

Spotřebu lze částečně regulovat i třemi módy automatické převodovky Eco, Eco+ a Sport. Jejich názvy hovoří za vše. Ve sportovním režimu se hybridní mercedes promění v bestii, která zvládne stovku z místa za 5,2 s a omezovač ji přistřihne křídla až na 250 km/h.

Podrobnou recenzi prodlouženého Mercedesu třídy S včetně technických dat a dalších fotografií najdete zde.

 

Právě se děje

před 2 minutami

Jihokorejský ministr, který měl řešit korupci ve vládě, kvůli vlastním skandálům nabídl rezignaci. V úřadu byl od začátku září

Nový jihokorejský ministr spravedlnosti Čo Kuk, jehož jmenování kvůli korupčnímu skandálu jeho rodiny vyvolalo v zemi demonstrace a otřáslo místní liberální vládou, dnes nabídl rezignaci. Informovaly o tom dnes agentury Reuters a AP. Zatím podle nich není jasné, zda jihokorejský prezident Mun Če-in demisi přijme.

Hlava státu Čoa jmenovala do funkce 9. září, jeho hlavním úkolem bylo dovést do konce reformu prokuratury. Cílem reformy je poskytnout více pravomocí policii a vytvořit zvláštní agenturu, která by se zabývala korupčními kauzami vysoce postavených vládních činitelů.

Příchod dřívějšího prezidentova poradce pro občanské záležitosti a profesora práva vyvolal protesty, protože úřady vyšetřují finanční investice jeho rodiny a také sporné přijetí jeho dcery na univerzitu. V Soulu ale manifestovali i Čoovi příznivci, kteří kauzu označovali za umělou a hon na čarodějnice. Sám Čo popírá, že by se dopustil něčeho nezákonného.

Zdroj: ČTK
před 16 minutami

Svíce u Gottovy vily na Bertramce se na přání rodiny zatím odklízet nebudou

Termín úklidu byl na přání rodiny odložen, zatím není známo na kdy. Lidé začali chodit spontánně k vile 2. října, kdy bylo oznámeno úmrtí osmdesátiletého zpěváka. Místo zaplavili svíčkami, květinami, vzkazy, fotografiemi, plyšáky, balonky a dalšími předměty.

"Na přání rodiny se termín úklidu pietního místa Nad Bertramkou posouvá, přesný termín zatím není znám. Vše řeší hlavní město Praha přímo s rodinou," napsala mluvčí TSK Lišková.

před 34 minutami

Čínský vývoz i dovoz v září klesly více, než se čekalo, může za to slabší celosvětová poptávka a americká cla

Vývoz z Číny v září klesl více, než se čekalo a dovoz se snížil již pátý měsíc za sebou. Na vývoz má negativní dopad slabší globální poptávka a rostoucí americká cla na čínské zboží. Pokles dovozu pak ukazuje, že domácí poptávka je slabá. Druhá největší ekonomika světa tak bude zřejmě potřebovat další stimulaci ekonomiky, napsala agentura Reuters.

Vývoz ze země se v září podle údajů celního úřadu snížil meziročně o 3,2 procenta, zatímco analytici čekali pokles jen o tři procenta. Dovoz se pak propadl o 8,5 procenta místo očekávaných 5,2 procenta.

Bilance zahraničního obchodu však skončila v přebytku 39,65 miliardy USD (928,2 miliardy korun). V srpnu přebytek činil 34,84 miliardy USD a analytici čekali, že se sníží na 33,3 miliardy USD. 

Zdroj: ČTK
Další zprávy