Počet aut na českých silnicích v prvním čtvrtletí překonal šestimilionovou hranici, když vzrostl o 40 227 na 6,03 milionu. Jejich průměrné stáří poprvé přesáhlo 15 let, loni bylo kolem 14,9 roku. Může za to zejména dovoz starších ojetin, uvedl v pondělí Svaz dovozců automobilů (SDA).
Průměrný věk vozidel se zvýšil ve všech kategoriích. Nejstarší jsou motocykly s průměrem 33,6 roku, následují traktory, které vykazují průměr 32,5 roku. Nejmladší kategorií jsou lehké užitkové vozy s průměrem 13 let.
V 1. čtvrtletí lidé do Česka dovezli 37 045 ojetých osobních aut ze zahraničí. Jejich průměrné stáří bylo 10,2 roku, ale starších deseti let bylo 51 procent vozů a pětina byla starší 15 let. Prodej nových aut kvůli nastupující epidemii klesl o 16 procent na 50 194 aut.
Naopak 41 624 vozů bylo v 1. čtvrtletí z registru vozidel vyřazeno. Z toho 7616 aut bylo z Česka vyvezeno a 34 008 osobních vozů majitelé odhlásili a odvezli k sešrotování.
Prodej nových osobních aut v České republice se v loňském roce snížil o 4,4 procenta na 249 915 vozů. Nejprodávanější značkou minulého roku byla Škoda Auto s podílem přes 34 procent. Škoda prodala loni v Česku 85 895 aut.
Letos v březnu se ale prodej nových osobních aut v Česku propadl o 36,3 procenta na 13 685 vozů. Za čtvrtletí trh klesl o 15,8 procenta na 50 194 prodaných aut. Trh zásadně ovlivnilo uzavření prodejen aut v polovině března kvůli boji proti šíření koronaviru. Podle automobilového experta EY Petra Knapa současný vývoj bude znamenat pro celý letošní rok pokles trhu zhruba o 20 procent z loni prodaných 250 tisíc osobních aut.