Tohle tu ještě nebylo. Ford udělal z pick-upu sporťák. Vyzkoušeli jsme Ranger Raptor

Tohle tu ještě nebylo. Ford udělal z pick-upu sporťák. Vyzkoušeli jsme Ranger Raptor
Oproti standardnímu Ranger výrazně upravený. Má rozšířený rozchod i zvednutou světlou výšku.
Změny jsou znát spíše zepředu, ale i vzadu je jiný nárazník s integrovaným otvorem na tažné zařízení.
Na délku má auto téměř 5,4 metru, na šířku přes dva. Nic ideálního do centra města.
Ranger není prvním Raptorem, nějakou dobu ho mají již v USA. Tamní F-150 Raptor byl ale pro ostrý Ranger inspirací. Zobrazit 64 fotografií
Foto: Ford
Martin Přibyl Martin Přibyl
Aktualizováno 8. 5. 2019 20:00
Když ho mají v Americe, co kdybychom ho nabídli i zbytku světa, řekli si ve vývojovém středisku Fordu v Austrálii a pustili se do auta, se kterým jsme se dosud v Evropě nesetkali. Nový Ranger Raptor odpovídá americkému modelu F-150 Raptor a má být prvním ostrým pick-upem, který jsme na starém kontinentě kdy měli.
I když je Ranger menším pick-upem než americká F-150, není to žádný drobek. Na délku má téměř 5,4 metru.
I když je Ranger menším pick-upem než americká F-150, není to žádný drobek. Na délku má téměř 5,4 metru. | Foto: Ford

Stejně jako v případě většího, amerického Raptoru, je auto inspirováno speciálně upravenými vozy, které používají účastníci off-roadových závodů Baja k průzkumu trati. Není to závodní speciál za několik milionů dolarů, ale upravené osobní auto, které projede takřka tím samým, co ony speciály. A k tomu k němu dostanete záruku a koupíte ho normálně u dealera Fordu.

Nutno říct, že úpravy nejsou nikterak malé. Přepracován byl celý žebřinový rám, na němž auto stojí, a podvozek. Zadní tuhou nápravu již nenesou listová pera, ale vinuté pružiny a tzv. Wattův přímovod, přední náprava dostala nová hliníková ramena, na všech čtyřech kolech jsou speciální tlumiče značky Fox, jejichž charakteristika se mění v závislosti na zdvihu kol.

Ten se mimochodem zvětšil o 30 procent, kromě toho byl o 15 cm rozšířen rozchod, o více než pět centimetrů se zvedla světlá výška. Vývojáři kvůli tomu museli celý rám přepracovat - změnit a zesílit místa uchycení náprav.

Informace pro nadšence nekončí. Vylepšeny totiž byly i brzdy, vzadu jsou místo klasických bubnů kotouče. A kola? Sedmnáctipalcová se speciálními pneumatikami značky BF Goodrich, u nichž výrobce na žádost Fordu vylepšil chování na asfaltu. "Najdou se tací, kteří by na autě chtěli osmnáctky, ale sedmnáctky jsou prostě lepší pro použití v terénu," vysvětluje šéf vývoje Rangeru Daniel Ross.

Daniel našel překvapivé spojence v designérech. "Forma vozu jasně vypovídá o jeho funkci," říká autor Rangeru Raptor Dave Dewitt. Auto si na nic nehraje, nepřidává samoúčelné detaily, které by na něm nemusely být. Vypadá chlapácky a správně.

Speciální tlumiče Fox mají různou charakteristiku v závislosti na zdvihu kol.
Speciální tlumiče Fox mají různou charakteristiku v závislosti na zdvihu kol. | Foto: Ford

Schopnosti v terénu jasně ukazují rozšířené blatníky, zvednuté nárazníky, masivní oka, kterými může Raptor vytahovat méně šťastné off-roadisty z bláta, nebo velký kus ochranného plechu na přídi s tloušťkou 2,3 mm. Po jeho stranách vykukují nápravy a ukotvení světle modrých tlumičů.

Šikovně jsou provedeny i masivní nášlapy s otvory, aby na nich neulpívalo bláto a písek. Pokud máte rádi auta, stačí jeden pohled a do Raptoru se pro jeho rajcovní účelovost zamilujete. Vypadá o tolik lépe než standardní Ranger, který je ve srovnání s ním až příliš úzký.

Paradoxem je to, že drsný Raptor má ze všech Rangerů nejmenší motor. Zatímco standardní auto může mít řadový pětiválec o objemu 3,2 litru, u ostré verze se pod kapotou doslova krčí dvoulitrový čtyřválec. Vzduch do něj ale tlačí dvě sekvenční turba a celkový výkon je tak úctyhodných 157 kilowattů a točivý moment 500 Nm. "Chtěli jsme v autě motor, který bude mít větší točivý moment a lepší odezvu než pětiválec," vysvětluje Daniel Ross.

Převodovka je desetistupňový automat, který můžete mít i v Mustangu, v Raptoru má ale navíc terénní redukci. Skříň má svým širokým spektrem převodů pokrývat všechny možné situace, do nichž se Raptor může dostat: od jízdy po silnici až po tahání přívěsů (maximem je 2,5 tuny, v tomto ohledu jsou klasické Rangery lepší), plazení se po skalnatém podkladu nebo skákání v dunách.

Palubní deska trpí nedostatky klasického Rangeru, materiály jsou jednodušší, volant není podélně stavitelný.
Palubní deska trpí nedostatky klasického Rangeru, materiály jsou jednodušší, volant není podélně stavitelný. | Foto: Ford

K tomu je ostatně připravena i plejáda jízdních režimů - od Normal přes Sport (rychlá jízda po silnici) a terénní módy pro jízdu po štěrku, sněhu nebo písku až po mód Baja, který je určen pro řadění mimo zpevněný povrch. Systém pohonu všech kol je pak podobný tomu v klasickém Rangeru - na asfaltu je Raptor zadokolka, v terénu musíte čtyřkolku přiřadit napevno.

Auto je tak připraveno prakticky na vše, co se mu může postavit do cesty. Na silnici je upravený pick-up od Fordu překvapivě příjemným společníkem. Ano, rámová konstrukce se na hrbolatém asfaltu nikdy neuklidní a stále jsou patrné jisté vibrace, nerovnosti ale neznamenají ostré rány a ocenit musíme i upravená a pohodlná sedadla.

V zatáčkách je navíc Raptor stabilní a překvapivě si toho nechá dost líbit. Motor není nikterak ostrý (ono by se to v terénu ani moc nehodilo), má pěkný zátah ve středním otáčkovém pásmu (mezi dvěma až třemi tisíci) a zajímavý zvuk, který se uvnitř snaží napodobit osmiválec. Silný ale vysloveně není, pokud chcete rychlý "silniční" pick-up, bude lepší Volkswagen Amarok s šestiválcem.

Jízdní režimy se přepínají tlačítky na volantu.
Jízdní režimy se přepínají tlačítky na volantu. | Foto: Ford

Převodovka řadí tak hladce, že o ní ani nevíte. Terénním úpravám navzdory je ostrý Ranger připraven i na každodenní použití. Omezovat by vás mohla jen šířka: Raptor má přes dva metry, takže zúžené pruhy na D1 můžete s klidem přenechat těm, kteří se nebudou bát o kompozitová rozšíření blatníků.

Kvůli jezdění po silnici si prostě raději kupte Mustang. Celé kouzlo Raptoru spočívá v tom, jak mu můžete dávat za uši v terénu. Díky speciálním pneumatikám, pevné čtyřkolce i uzavíratelnému zadnímu diferenciálu má skvělou trakci. Podvozek polyká hrboly jako maliny, se speciálními tlumiči od Foxu skáče po muldách a velkých šutrech bez tvrdých dorazů, díky vysoké světlé výšce a ochranným plechům se nebojí kamenů. Velice dobrý je i výkon brzd v terénu.

To nejlepší ale je, jak je podvozek čitelný, jak si s ním v terénu můžete hrát plynem, jak si hezky pohazuje korbičkou ze strany na stranu a s jakou jistotou překonává nástrahy, před nimiž by většina produkčních aut obrazně hodila zpátečku.

Navzdory terénním pneumatikám je Ranger Raptor velice dobře použitelný i na silnici.
Navzdory terénním pneumatikám je Ranger Raptor velice dobře použitelný i na silnici. | Foto: Ford

V pouštních dunách jižního Maroka, kde jsme auto zkoušeli, vás může zastavit jen vlastní neschopnost, když zazmatkujete a ztratíte rychlost. Stát se to může, ale Raptor je postaven tak, abyste o ni přijít nemohli, pokud sami nechcete. Pískem dokáže takřka létat.

Pokud jste fandové Dakaru a toužíte po autě, které se dokáže tamním speciálům přiblížit, Ranger Raptor je přesně pro vás. Jistě čistě logicky vzato je to auto, které svět nepotřebuje, jakmile se ale svezete, pochopíte, že iracionální touha rozum snadno přebije.

Ford Ranger Raptor

Motor: naftový 4válec, 1996 cm3, 2x turbo
Výkon: 157 kW při 3750 ot./min
Točivý moment: 500 Nm při 1750 ot./min
Nejvyšší rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,5 s
Kombinovaná spotřeba: 8,9 l/100 km
Rozměry nákl. prostoru (d x š x v): 1575 x 1560 x 561 mm
Cena: 1 519 494 Kč

Odpustíte mu i klasicky laciný interiér odpovídající užitkovému původu, přetlačítkovaný panel klimatizace nebo to, že se volant nedá nastavit podélně. Je to takový Ford Mustang mezi off-roady, auto, které má své neurvalé kouzlo, které si koupíte proto, že vypadá funkčně a také funkční je.

Cena je stanovena na 1,5 milionu korun včetně DPH, výbava je prakticky plná. Není to málo, ale Raptor vlastně ani nemá přímou konkurenci. Jak říká vývojář Daniel Ross: "Auta jako Raptor nejsou výsledkem nějakého tržního průzkumu, děláme je proto, že nás baví. Až následně o nich musíme přesvědčit své šéfy." Podle designéra Dave Dewitta přesvědčování nebylo nikterak dlouhé. Takže tady ho máte: Ranger Raptor je auto od nadšenců pro nadšence. Nepochybujeme o tom, že si svoje zákazníky najde.

 

Právě se děje

Další zprávy