Tohle auto z vás udělá lepšího řidiče. První svezení se Subaru Levorg

Radek Pecák Radek Pecák
11. 10. 2015 15:00
Japonská značka Subaru je jednou z mála automobilek, která se drží zavedených koncepcí a svůj sortiment rozšiřuje jen po zralé úvaze. Nyní připravila model Levorg, což je kombi s rozměry aut střední třídy. U pohonu zůstalo vše při starém. Pod kapotou je tedy čtyřválcový motor typu "boxer" a všechna kola jsou trvale poháněna. Výsledkem je vynikající mix užitných hodnot a zábavy za volantem.
Jízda na náročných silnicích může být v případě Subaru Levorg příjemnou záležitostí.
Jízda na náročných silnicích může být v případě Subaru Levorg příjemnou záležitostí. | Foto: Subaru

Na náročných, úzkých a zatáčkovitých silnicích v okolích katalánské metropole Barcelony, navíc v nepřehledném terénu a na silnicích, jejichž povrch měl občas k dokonalosti daleko, jsme vyzkoušeli zcela nový model japonské automobilky Subaru.

Tento typ silnic už konkurenční automobilky do akcí pro novináře většinou vůbec nezařazují. Lidé od Subaru ale byli přesvědčeni, že právě tam se ukážou přednosti podvozku jejich novinky. Po téměř čtyřech stovkách testovacích kilometrů musíme přiznat, že jejich víra byla oprávněná. Tak skvělý podvozek nenabízejí ani modely prémiových značek. 

Doby, kdy značka Subaru oficiálně působila ve světovém šampionátu WRC, je sice už minulostí, ovšem je vidět, že nezapomněla dělat auta, která je radost řídit.

Subaru původně neuvažovalo, že by tento model prodávalo v Evropě, nicméně velmi pozitivní ohlasy ze své domovské země prý management přiměl, aby vůz začal dovážet na starý kontinent.

Levorg je pohledné auto, což nejvíce vynikne z bočního pohledu.
Levorg je pohledné auto, což nejvíce vynikne z bočního pohledu. | Foto: Subaru

Z toho ale plynou jistá omezení. Například je k dispozici pouze jediný motor (benzinová přeplňovaná šestnáctistovka), navíc pouze ve spojení s automatickou převodovkou typu CVT. Tedy,žádný diesel, žádná možnost manuálního řazení.

Na druhou stranu už základní výbava je vcelku bohatá. Nechybí například kola z lehké slitiny, sportovní kožený volant, dvouzónová automatická klimatizace, tempomat, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání všech okének, rozmrazování předního okna, sedm airbagů a rádio s CD přehrávačem, dotykovým displejem a šesti reproduktory. 

Cena vozu na českém trhu začíná na částce 759 tisíc korun, což je poměrně sebevědomý počin značky. Ta plánuje prodávat tuzemským zákazníkům mezi 150 až 180 kusy ročně.

Technická data Subaru Levorg

Rozměry: délka 4690 mm, šírka 1780 mm, výška 1485 mm

Rozvor: 2650 mm

Objem zavazadlového prostoru: 522 litrů

Výkon motoru: 125 kW (170 koní)

Maximální točivý moment :250 Nm

Nejvyšší rychlost: 210 km/hod

Zrychlení 0-100 km/hod: 8,9 s

Spotřeba: 7,1 l/100 km

Zdroj: Radek Pecák

Ověřili jsme si, že Subaru Levorg splňuje téměř všechny parametry dopravního prostředku pro aktivní rodiny. Samozřejmě včetně dostatečně prostorného zavazadlového prostoru. Ten má objem 522 litrů a téměř čtvercový půdorys s délkou 106 a šířkou 108 centimetrů.

Trvalý pohon všech kol je zárukou dostatečné mobility i v krutých zimních podmínkách. Ve spojení s precizně naladěným podvozkem zajišťuje i velmi jisté a bezpečné jízdní vlastnosti.

Subaru počítá, že vůz budou využívat aktivní rodiny. Díky pohonu všech kol se nemusíte bát uváznutí ani na písečné pláži.
Subaru počítá, že vůz budou využívat aktivní rodiny. Díky pohonu všech kol se nemusíte bát uváznutí ani na písečné pláži. | Foto: Radek Pecák

Během testování se několikrát stalo, že jsme museli uprostřed zatáčky reagovat na jiné auto, které nenadále vybočilo do našeho pruhu. Stačilo ovšem krátké přibrždění, patřičné pootočení volantem a nebezpečí bylo pryč. A to se přitom tento děj většinou odehrával na deštěm skrápěném asfaltu.

Neznamenali jsme ani jediný náznak záludného chování, žádné ukvapené zásahy elektronické stabilizace a dalších elektronických pomocníků. Tady se vychází z poctivé mechaniky. To je, společně s dobře nastaveným řízením, nezbytným předpokladem k tomu, aby se řidič, který už trošku ví, o čem je ovládání auta, mohl dále cílevědomě zlepšovat.

K tomu, abychom pochopili, proč se tak auto chová, je nutná zmínka o takzvaném "dárci orgánů". A tím je sportovní sedan WRX-STi, tedy legenda pro milovníky rychlé jízdy na klikatých okreskách.

Interiér je kvalitně zpracován a nic podstatného v něm nechybí.
Interiér je kvalitně zpracován a nic podstatného v něm nechybí. | Foto: Subaru

Protože karosérie tohoto vozu vyvinuta pro krocení podstatně většího stáda koní (levorg má 170 a STi 300), je logické, že je i pro levorg dostatečně pevná a připravena absorbovat nejrůznější typy namáhání.

S tím pak souvisí volba správných podvozkových dílů, naladění tlumičů a pružin.

Díky tomu je levorg, přes nesporné sportovní jízdní schopnosti, překvapivě komfortní auto. Nerovnosti přejíždí s lehkým zhoupnutím a hlavně, bez nelibého zvukového doprovodu.

Pokud bude za volantem sedět zodpovědný otec rodiny, vezoucí poklidně manželku a děti na nedělní oběd k prarodičům, bude se uvnitř kabiny i výborně konverzovat. Subaru totiž na odhlučnění použilo i mikrovlákna Thinsulate, které jsou jinak například v zimních rukavicích.

Po sklopení opěradel vznikne rovná plocha.
Po sklopení opěradel vznikne rovná plocha. | Foto: Subaru

O výbavě již řeč byla. My jsme během testování dostali do rukou vozy ve vyšší specifikaci, navíc s některými příplatkovými prvky (navigace, upozorňování na vozy v mrtvém úhlu, sportovní kožená sedadla či střešní okno). Je naprosto dostatečná. Místa vpředu je pro normálně rostlé evropské postavy dostatek. Ocenili jsme například poměrně úzký a navíc měkčeným plastem potažený středový tunel, který neutlačuje řidičovo pravé koleno. Ve kvalitě zpracování interiéru se v porovnání s dobou před nějakými pěti lety opravdu hodně zlepšilo. K rozmístění ovladačů a tlačítek nelze mít žádné výhrady. Snad jen to, že víčko šedesátilitrové nádrže se stále ještě otevírá pomocí táhla umístěného na podlaze vedle prahu, což už je opravdu trochu přežitek.

Dozadu se rovněž posadí lidé s tělesnou výškou nad 180 centimetrů. S místem pro kolena a hlavu to pak ale už bude tak "akorát". Potěšil například velký úhel otevření zadních dveří, díky němuž se pak na zadní lavici snadněji usedá.

Motor je skvěle kultivovaný.
Motor je skvěle kultivovaný. | Foto: Aktuálně.cz

Tabulková homologační spotřeba vozu je v kombinovaném režimu 7,1 litru benzinu. V praxi, zejména v členitějším terénu se bude pohybovat přibližně o půl až dva litry výše. Na druhou stranu, při dodržování ustálené rychlosti 90 kilometrů v hodině jsme z palubního počítače odečetli údaj 5,5 litru a při dálniční stotřicítce se žíznivost pohonného ústrojí stále ještě držela pod hranicí osmi litrů na sto kilometrů. Při svižné sportovní jízdě pak ale musíte počítat již se spotřebou 12 i více litrů na sto kilometrů.

Porovnání parametrů motoru použitého v levorgu s konkurenty můžete udělat zde.

Největší slabinou vozu, přestože jsme ochotní uznat, že ze všech konkurentů udělalo na této součástce největší práci, zůstává z hlediska sportovně zaměřeného řidiče bezestupňová automatická převodovka Lineartronik. I když inženýři připravili šest virtuálních převodových stupňů, a navíc dali řidiči možnost je volit prostřednictvím páček u volantu, stále je změna převodového poměru dosti zdlouhavá a doprovázená sice tlumeným, ale nepříjemným kvílivým zvukem.

Porovnání nejlevnějšího Subaru Levorg se Škodou Octavia Combi a Opelem Insignia naleznete zde.

 

Právě se děje

Další zprávy