Test ostrého Hyundai i30 Fastback N. Nošovická Octavia RS je více RS, méně Octavia

Test ostrého Hyundai i30 Fastback N. Nošovická Octavia RS je více RS, méně Octavia
Ve verzi Performance má přeplňovaný dvoulitr o výkonu 202 kilowattů a z nuly na sto zrychlí za 6,1 vteřiny.
V nabídce je i slabší verze se 184 kilowatty. Stojí o 40 000 korun méně, ale kromě toho, že má slabší motor, postrádá i elektronicky řízený diferenciál.
K dispozici je pak také levnější hatchback. Působí dravěji, má menší kufr a je o 20 000 korun dostupnější.
V případě Fastbacku se karoserie typu liftback se zadní výklopnou stěnou a splývavou zádí snaží hrát na elegantní a praktickou notu. Zobrazit 29 fotografií
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
5. 2. 2020 6:02
Korejská automobilka Hyundai by se jedním slovem dala popsat jako ambiciózní. Nestačí jí, že její hatchbacky a SUV úspěšně konkurují zavedeným evropským značkám. Chce se s nimi přetahovat i o zákazníky, kteří hledají něco peprnějšího. V její nabídce tak nově je vlastní variace na u nás tolik populární Octavii RS, Hyundai i30 Fastback N.
Záď ostré "í-třicítky" zdobí výrazné černé kachní křidélko.
Záď ostré "í-třicítky" zdobí výrazné černé kachní křidélko. | Foto: Martin Přibyl

Korejci to s přiostřenou verzí modelu i30 zkoušeli již v předchozí generaci. Model i30 Turbo ale příliš nezaujal. Neměl ani nijak výrazně zvýšený výkon, pouhých 137 kilowattů, a celkově byl spíš takovým opatrným testováním vody.

Neúspěch ale vývojáře neodradil, nová i30 s sebou přinesla i ostrý model označený N. Nejdříve jako hatchback, teď i jako stylovější liftback. Boleslavská Octavia RS najednou dostala nošovickou konkurenci.

Korejci v případě "enka" nenechali nic náhodě. Od BMW přetáhli bývalého šéfa sportovní divize M Alberta Biermanna. Ten se v abecedě posunul o písmenko dále a dostal se do čela sportovního oddělení N v Hyundai, dnes vede výzkum a vývoj celé automobilky.

Jakmile si člověk sedne za volant patřičně vyzdobené i30 Fastback N (má ostřejší přední nárazník, nástavce prahů, vzadu difuzor a dvojici pořádných koncovek výfuku) a předtím měl tu čest s nějakým "emkovým" BMW, hned je mu jasné, odkud šéf vývoje přišel, aniž by byl předchozí odstavec nutný. Okolo otáčkoměru svítí diody, které postupně posouvají červené pole, jak se motor zahřívá. Přepínače jízdních režimů jsou na volantu. Čtveřice diod v budících jako ve formuli 1 ukazuje, kdy je nejlepší chvíle přeřadit.

To samé nabízejí i nabroušené bavoráky, Hyundai ale není jen nějakou jejich lacinou napodobeninou s pohonem předních kol. Technika, kterou máte k dispozici v top verzi Performance, slibuje skvělé svezení.

Palubní deska v podání Hyundaie je spíše obyčejná, ergonomie ale není vůbec špatná.
Palubní deska v podání Hyundaie je spíše obyčejná, ergonomie ale není vůbec špatná. | Foto: Martin Přibyl

Přeplňovaný dvoulitr má 202 kilowattů, nechybí elektronicky řízený samosvorný diferenciál, díky němuž můžete v zatáčce přidat dřív plyn, je tu aktivní klapka ve výfuku, výztuha v kufru, která zvyšuje tuhost karoserie, nebo posílené brzdy. A také manuální převodovka, aby si řidič rychlou jízdu musel skutečně zasloužit.

Pravda je taková, že zrovna dojem z motoru je v případě nabroušené i30 trochu rozpačitý. V normálním režimu je takový otupělý, nechce se mu příliš do otáček a cesta k omezovači občas připomíná nekonečný výlet. Ve sportovním režimu ožije, ale stále je to spíše zarputilý tahoun než výbušný sprinter.

Sílu mu ale upřít nelze a zvukový doprovod s otevřenou klapkou výfuku je rovněž atraktivní. Z koncovek se ozývá burácení, do toho pisklavým pláčem naříká turbodmychadlo a při řazení výfuk bublá a chraptí. Osmilitrová spotřeba při klidné jízdě je s ohledem na výkon vlastně poměrně přiměřená.

Převodovka při podřazování umí sama vyrovnávat otáčky meziplynem.
Převodovka při podřazování umí sama vyrovnávat otáčky meziplynem. | Foto: Martin Přibyl

Ostatní ingredience i30 Fastback N jako sportovního auta už si zaslouží jen chválu. Manuální převodovka je přesná a dobře sladěná s tužší spojkou. Práci s manuálem usnadňuje systém automatických meziplynů, tedy vyrovnávání otáček při podřazení. Pokud chcete mít zážitek autentičtější a při ostré jízdě si vyzkoušet meziplyny sami, není problém, dá se vypnout.

Skvělý je rovněž adaptivní podvozek. Je tuhý, ale dobře odpružený, kola nemlátí, neuskakují. Náklony v zatáčkách jsou minimální a přilnavost přední nápravy fenomenální. Vpředu pak dojem ještě vylepšuje chytrý diferenciál. Přidat plyn můžete klidně uprostřed zatáčky, systém chytře rozdělí točivý moment tak, že auto oblouk ještě utáhne. Normálně by se přitom snažilo vypochodovat po tečně ze zatáčky ven.

Na okreskách umí být Hyundai pekelně rychlé a objevování limitů podvozku vyžaduje okruh. Stejně jako nejostřejší režim nastavení tlumičů, v němž auto ztuhne tak, že začíná na nerovnostech zakopávat a objevuje je i tam, kde v jiném autě nejsou. Na české silnice už to není ideální, na hladký okruh naopak perfektní.

Za elektricky ovládaná a lépe tvarovaná sedadla na obrázku se připlácí 30 000 korun.
Za elektricky ovládaná a lépe tvarovaná sedadla na obrázku se připlácí 30 000 korun. | Foto: Martin Přibyl

K projevu Hyundai v zatáčkách přidejte i pohodlná sedadla s širokými možnostmi nastavení. Sedí se v nich výše, ale správnou pozici za volantem najdete velice snadno.

Oceňujeme rovněž přehledné budíky a slušnou ergonomii s velkými tlačítky a mechanickým panelem klimatizace. A cenu. Hyundai i30 Fastback N vyjde v top verzi Performance na necelých 760 000 korun, za třicetitisícový příplatek jsou jen lepší přední sedadla, jinak je auto "v plné palbě".

A konkurence? Octavia RS vyjde se slabším 180kW motorem na 852 000, Seat Leon Cupra stojí necelých 875 000 korun, Renault Mégane R.S. začíná na 838 000 korunách a u všech těchto aut budete ještě připlácet.

Všichni čeští milovníci rychlého svezení a praktických aut by tedy logicky měli najednou z té své Octavie RS přesednout do Hyundai, nebo ne? Vlastně ne, protože navzdory na pohled praktické karoserii liftback i30 Fastback N zase tak praktický není.

Předně je vzadu málo místa na kolena a na hlavu a ani kufr není z největších. Místo (přesně 14 litrů) v něm zabírá ona zmiňovaná výztuha, výsledných 436 litrů pro zavazadla není špatných, ale na Octavii to nestačí. Trubka zvyšující tuhost karoserie bude navíc vadit při nakládání dlouhých předmětů a praktičnosti v tomto směru nepomůže ani vysoko položený výřez pátých dveří.

Hyundai i30 Fastback N Performance

Motor: benzinový 4válec, 1998 cm3
Výkon: 202 kW při 6000 ot./min
Točivý moment: 353 Nm při 1450 ot./min
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,1 s
Kombinovaná spotřeba: 7,8 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 436 l 
Cena: od 759 990 Kč (vč. akční prémie)

Co to znamená? Pokud chcete na výsost praktické a rychlé auto, nabídka z Nošovic není pro vás. Pokud ale toužíte po něčem rychlém a relativně praktickém, je nejostřejší i30 zatraceně dobré auto za výborné peníze. Jen je ke zvážení, jestli neušetřit dvacet tisíc a místo liftbacku nepořídit klasický hatchback.

 

Právě se děje

Další zprávy