Nejsilnější auto z Česka v testu. Cupra Ateca je prvním modelem nové značky

Nejsilnější auto z Česka v testu. Cupra Ateca je prvním modelem nové značky
Po boku svého dvojčete Škody Karoq se vyrábí v Kvasinách.
Na rozdíl od Karoqu, který pořídíte nejvýše se 110kW jednapětkou, může mít Cupra skutečně plnotučný motor.
Dvoulitr pohání i ostrý Leon Cupra a má výkon 221 kW.
Z karoserie zmizela téměř všechna loga Seatu.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
28. 11. 2018 11:32
Španělská automobilka, která je sama součástí koncernu Volkswagen, má se svou novou značkou Cupra, do níž vyčlenila své sportovní modely, velké plány. Do roku 2021 pod ní chce uvést na trh sedm nových modelů. Převážně se sice bude jednat o upravené a výrazně sportovněji laděné Seaty, později ale přibudou i vlastní, unikátní auta. Hovoří se dokonce o ostrých elektromobilech.
Ladící šedá metalíza vyjde na 15 100 Kč.
Ladící šedá metalíza vyjde na 15 100 Kč. | Foto: Martin Přibyl

Teď je ale teď a první Cuprou, jež odložila (téměř všechny) znaky Seatu, je nabroušené SUV Ateca. Dvojče Škody Karoq, které se společně s ní vyrábí ve východočeských Kvasinách, dostalo standardně pohon všech kol, upravený podvozek, posílené brzdy, sportovní bodykit a hlavně 300koňový (221kW) dvoulitr. Z nuly na sto to zvládne za 5,2 sekundy a uhánět umí rychlostí 247 kilometrů za hodinu.

Šedému SUV na obrázcích tak může oficiálně připadnout titul nejsilnějšího sériového auta, které se v současné době v Česku vyrábí. Hyundai i30 N má totiž "jen" 202 kilowattů a vrcholná verze Škody Superb ještě o dva kilowatty méně. Ateca ale také stojí 1,2 milionu korun, což z ní dělá i nejdražší v Česku vyráběné auto.

Logo Cupry má připomínat soudržnost divokých kmenů
Logo Cupry má připomínat soudržnost divokých kmenů | Foto: Martin Přibyl

Jaké je? Na pohled rozhodně atraktivní. Ostře řezané rysy standardní Atecy doplňují výraznější mřížky chladiče i funkční kanály, které směřují vzduch k brzdám.

Vzadu pak pozornost upoutají čtyři koncovky výfuku a také to, že s logem nové automobilky designéři při návrhu pátých dveří nepočítali. Aby tvarově odpovídalo znaku Seatu, na nějž je na víku připraveno místo, museli ho umístit na destičku z uhlíkových vláken. Upravit formu na páté dveře s trojúhelníkovým logem by stálo majlant.

Vnitřek první Cupry je naopak strohý, chybí mu dnes tak oblíbené detaily, jakými jsou třeba obklady z karbonových vláken. Ani sedadla ostatně nepřesvědčí nekompromisním obejmutím těla, v zatáčkách v nich budete trochu plavat.

Černočerná palubní deska působí nudně. Až na drobné ergonomické přešlapy se ale rychle zorientujete.
Černočerná palubní deska působí nudně. Až na drobné ergonomické přešlapy se ale rychle zorientujete. | Foto: Martin Přibyl

Pak se není čemu divit, že dokud auto nepřepnete do jiného jízdního režimu než Comfort, nebudete si ani připadat, že máte pod pravou nohou k dispozici tři sta koní. Sportovní Ateca je totiž tichá, nebývale pohodlná (adaptivní tlumiče si dokážou s naprostým přehledem poradit i s obřími devatenáctipalcovými koly) a automatická dvouspojková převodovka drží motor v otáčkách, v nichž se mu moc sportovat nechce.

Stačí ale pootočit volič jízdních režimů do polohy označené šachovnicovou vlajkou (značí mód Cupra) a z rodinného SUV je rázem jiné auto. Pokud byste do tří tisíc otáček motoru těch 300 koní ani nevěřili, nad čtyřmi tisíci se mu začíná líbit.

Od výfuků se po ubrání plynu začne ozývat zlověstné bubnování. Podvozek ztuhne, ale ne tak, aby na nerovnostech bouchal, Cupra se prostě jen nenaklání. České okresky zvládá i nejostřejším jízdním módu až s nečekanou grácií.

Příplatkové brzdy Brembo.
Příplatkové brzdy Brembo. | Foto: Martin Přibyl

A rychle. Cupra v zatáčkách drží, na výjezdu se můžete opřít o trakci pohonu všech kol, brzdy (zvětšená, vrtaná Bremba za nemalý příplatek 64 900 Kč) jsou ostré, účinné, ale dobře dávkovatelné a díky řízení s proměnným převodem se ani ve vlásenkách neuručkujete.

Člověka až fascinuje, jak tohle SUV umí kombinovat komfort s rychlostí a relativně čitelným podvozkem. Jezdit s ním rychle je vlastně velice snadné, budete si připadat, že podvozek zvládne ještě o mnoho více, než kolik po něm chcete.

Podmínkou je jen přepnutí dvouspojkového automatu do manuálního režimu. Když řadí sám, je nepřesvědčivý v komfortním i sportovním režimu. V obou až moc horlivě odřazuje nahoru a nenechá vás využít celé otáčkové spektrum motoru.

Pokud už jsme u nedostatků, v Seatu mohli lépe využít potenciál digitálního přístrojového štítu. V některých režimech je nepřehledný, takže budete neustále hledat, kolik to vlastně jedete. Nejčitelnější sportovní mód pak neumí po straně zobrazit mapu navigace.

Drobných ergonomických přešlapů je více: hodiny se nezobrazují na centrálním displeji navigace a příplatkové vyhřívané čelní sklo byste si v zimě zamilovali, kdybyste našli, kde se vůbec zapíná. Chcete nápovědu? Na dotykovém displeji se musíte dostat do menu klimatizace. Podobně krkolomně se vypíná i systém stabilizace podvozku ESC.

Cupra Ateca

Výkon: 221 kW v 5300 ot./min.
Točivý moment: 400 Nm při 2000 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 247 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,2 s
Kombinovaná spotřeba (WLTP): 8,5 l/100 km
Provozní hmotnost: 1615 kg
Objem zavazadlového prostoru: 485 l
Cena od: 1 199 900 Kč

A pak je tu samozřejmě otázka spotřeby. V běžném provozním režimu zahrnujícím dojíždění do práce a občasné to řádění na okreskách auto spotřebuje mezi deseti až jedenácti litry na sto kilometrů. Pod deset se dostanete klidnou, uvolněnou jízdou. Díky Cupře tak budete intenzivně navazovat známosti na čerpacích stanicích, jedna 55litrová nádrž vydrží sotva na 500 kilometrů.

Se spotřebou ale musíte počítat, na ergonomické přešlapy se dá zvyknout a automat… Inu, ten můžete vždy přehodit do manuálního módu. První Cupra se povedla, a i když není z nejlevnějších, je na trhu unikátem. Podobně rychlé SUV dosud nabízely jen prémiové automobilky. Takový Mercedes přitom chce za silné GLA 45 AMG milion a půl.

Pokud jste ale fanoušky Seatu a rádi jezdíte rychle, je otázkou, jestli byste si neměli vyzkoušet ostrý Leon Cupra. Jako kombi ho pořídíte se stejným motorem, převodovkou a čtyřkolkou a ušetříte téměř tři sta tisíc.

Přehled SUV na českém trhu, které začínají na částce 1,2 milionu, najdete tady.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 4 hodinami

Corbyn by prý při novém referendu o brexitu zůstal neutrální

V případě referenda o brexitové dohodě vyjednané vládou Labouristické strany by její lídr Jeremy Corbyn zaujal neutrální stanovisko a neprosazoval žádnou ze dvou možností. Britský opoziční předák dnes tento svůj záměr potvrdil v debatě s občany, kterou vysílala BBC. Před asi 150 diváků postupně předstoupili lídři čtyř nejsilnějších politických stran a museli se vypořádat s těžkými otázkami i bezprostředními reakcemi publika. Předseda britské vlády Boris Johnson řekl, že bez dokončení brexitu nelze skutečně oživit ekonomiku Británie.

Labourista Corbyn čelí dotazům ohledně svého názoru na vystoupení z Evropské unie dlouhodobě a kvůli nejasným vyjádřením je terčem kritiky a posměchu ze strany vládních konzervativců. Ačkoli dnes neřekl, zda odchod své země z EU v principu podporuje, či nikoli, podle britských médií poprvé jasně řekl, jak by se zachoval v případě referenda o svém brexitovém plánu.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Neymar se po výletu na Davis cup vrátil do sestavy PSG

Brazilský útočník Neymar se po delší zdravotní pauze vrátil na hřiště, odehrál 65 minut a pomohl fotbalistům Paris St. Germain k domácí ligové výhře 2:0 nad Lille. Obhájci titulu po ní vedou tabulku s náskokem 11 bodů.

Nejdražší hráč světa Neymar nastoupil poprvé od zranění stehna z říjnové reprezentační přípravy. Kouč Thomas Tuchel ho zařadil do základní jedenáctky i přesto, že Neymar v týdnu o své vůli odletěl na finálový turnaj tenisového Davisova poháru. V úterý večer v Madridu sledoval zápas světové jedničky Rafaela Nadala.

Neymar byl na hřišti u obou branek PSG, které v prvním poločase vstřelili Mauro Icardi a Ángel di María. V 65. minutě ho vystřídal Kylian Mbappé.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Americký regulátor označil čínské firmy Huawei a ZTE za ohrožení národní bezpečnosti

Americká Federální komise pro spoje (FCC) dnes jednohlasně označila čínské firmy Huawei a ZTE za ohrožení národní bezpečnosti. Největšími klienty těchto firem jsou v USA hlavně venkovští operátoři, kteří při nákupu produktů a služeb Huawei a ZTE nemohou napříště využít prostředky z vládního fondu, jenž má k dispozici 8,5 miliardy dolarů (bezmála 197 miliard Kč). Telekomunikační regulátor navrhuje, aby se čínské vybavení stávajících telekomunikačních sítí nahradilo, informovala agentura Reuters.

Jde o poslední z řady kroků americké vlády, jejichž cílem je zamezit nákupu vybavení od Huawei a ZTE. Konečné nařízení jejich vybavení ze sítí odstranit se podle Reuters očekává nejdříve příští rok. Huawei krok FCC považuje za nezákonný a komisi žádá, aby rozhodnutí "založené na iracionálních spekulacích a dohadech" znovu zvážila.

před 6 hodinami

Airbnb mimo USA a Čínu měla loni zisk 46 milionů USD

Aktivity Airbnb mimo Spojené státy a Čínu loni vykázaly zisk 46,47 milionu USD (1,1 miliardy Kč) ve srovnání se ztrátou 97,22 milionu USD v předchozím roce. Uvádí to zpráva, kterou firma zprostředkovávající ubytování v soukromí předložila úřadům v Irsku a jejíž obsah dnes zveřejnila. Výnosy, které tvoří poplatky vybrané Airbnb, nikoliv celkové peníze vybrané od hostů, se zvýšily o více než 35 procent na 2,42 miliardy USD (56 miliard Kč).

Další zprávy