reklama
 
 

Nejsilnější auto z Česka v testu. Cupra Ateca je prvním modelem nové značky

28. 11. 2018 11:32
Španělská automobilka, která je sama součástí koncernu Volkswagen, má se svou novou značkou Cupra, do níž vyčlenila své sportovní modely, velké plány. Do roku 2021 pod ní chce uvést na trh sedm nových modelů. Převážně se sice bude jednat o upravené a výrazně sportovněji laděné Seaty, později ale přibudou i vlastní, unikátní auta. Hovoří se dokonce o ostrých elektromobilech.

Teď je ale teď a první Cuprou, jež odložila (téměř všechny) znaky Seatu, je nabroušené SUV Ateca. Dvojče Škody Karoq, které se společně s ní vyrábí ve východočeských Kvasinách, dostalo standardně pohon všech kol, upravený podvozek, posílené brzdy, sportovní bodykit a hlavně 300koňový (221kW) dvoulitr. Z nuly na sto to zvládne za 5,2 sekundy a uhánět umí rychlostí 247 kilometrů za hodinu.

Šedému SUV na obrázcích tak může oficiálně připadnout titul nejsilnějšího sériového auta, které se v současné době v Česku vyrábí. Hyundai i30 N má totiž "jen" 202 kilowattů a vrcholná verze Škody Superb ještě o dva kilowatty méně. Ateca ale také stojí 1,2 milionu korun, což z ní dělá i nejdražší v Česku vyráběné auto.

Jaké je? Na pohled rozhodně atraktivní. Ostře řezané rysy standardní Atecy doplňují výraznější mřížky chladiče i funkční kanály, které směřují vzduch k brzdám.

Vzadu pak pozornost upoutají čtyři koncovky výfuku a také to, že s logem nové automobilky designéři při návrhu pátých dveří nepočítali. Aby tvarově odpovídalo znaku Seatu, na nějž je na víku připraveno místo, museli ho umístit na destičku z uhlíkových vláken. Upravit formu na páté dveře s trojúhelníkovým logem by stálo majlant.

Vnitřek první Cupry je naopak strohý, chybí mu dnes tak oblíbené detaily, jakými jsou třeba obklady z karbonových vláken. Ani sedadla ostatně nepřesvědčí nekompromisním obejmutím těla, v zatáčkách v nich budete trochu plavat.

Pak se není čemu divit, že dokud auto nepřepnete do jiného jízdního režimu než Comfort, nebudete si ani připadat, že máte pod pravou nohou k dispozici tři sta koní. Sportovní Ateca je totiž tichá, nebývale pohodlná (adaptivní tlumiče si dokážou s naprostým přehledem poradit i s obřími devatenáctipalcovými koly) a automatická dvouspojková převodovka drží motor v otáčkách, v nichž se mu moc sportovat nechce.

Stačí ale pootočit volič jízdních režimů do polohy označené šachovnicovou vlajkou (značí mód Cupra) a z rodinného SUV je rázem jiné auto. Pokud byste do tří tisíc otáček motoru těch 300 koní ani nevěřili, nad čtyřmi tisíci se mu začíná líbit.

Od výfuků se po ubrání plynu začne ozývat zlověstné bubnování. Podvozek ztuhne, ale ne tak, aby na nerovnostech bouchal, Cupra se prostě jen nenaklání. České okresky zvládá i nejostřejším jízdním módu až s nečekanou grácií.

A rychle. Cupra v zatáčkách drží, na výjezdu se můžete opřít o trakci pohonu všech kol, brzdy (zvětšená, vrtaná Bremba za nemalý příplatek 64 900 Kč) jsou ostré, účinné, ale dobře dávkovatelné a díky řízení s proměnným převodem se ani ve vlásenkách neuručkujete.

Člověka až fascinuje, jak tohle SUV umí kombinovat komfort s rychlostí a relativně čitelným podvozkem. Jezdit s ním rychle je vlastně velice snadné, budete si připadat, že podvozek zvládne ještě o mnoho více, než kolik po něm chcete.

Podmínkou je jen přepnutí dvouspojkového automatu do manuálního režimu. Když řadí sám, je nepřesvědčivý v komfortním i sportovním režimu. V obou až moc horlivě odřazuje nahoru a nenechá vás využít celé otáčkové spektrum motoru.

Pokud už jsme u nedostatků, v Seatu mohli lépe využít potenciál digitálního přístrojového štítu. V některých režimech je nepřehledný, takže budete neustále hledat, kolik to vlastně jedete. Nejčitelnější sportovní mód pak neumí po straně zobrazit mapu navigace.

Drobných ergonomických přešlapů je více: hodiny se nezobrazují na centrálním displeji navigace a příplatkové vyhřívané čelní sklo byste si v zimě zamilovali, kdybyste našli, kde se vůbec zapíná. Chcete nápovědu? Na dotykovém displeji se musíte dostat do menu klimatizace. Podobně krkolomně se vypíná i systém stabilizace podvozku ESC.

Cupra Ateca

Výkon: 221 kW v 5300 ot./min.
Točivý moment: 400 Nm při 2000 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 247 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,2 s
Kombinovaná spotřeba (WLTP): 8,5 l/100 km
Provozní hmotnost: 1615 kg
Objem zavazadlového prostoru: 485 l
Cena od: 1 199 900 Kč

A pak je tu samozřejmě otázka spotřeby. V běžném provozním režimu zahrnujícím dojíždění do práce a občasné to řádění na okreskách auto spotřebuje mezi deseti až jedenácti litry na sto kilometrů. Pod deset se dostanete klidnou, uvolněnou jízdou. Díky Cupře tak budete intenzivně navazovat známosti na čerpacích stanicích, jedna 55litrová nádrž vydrží sotva na 500 kilometrů.

Se spotřebou ale musíte počítat, na ergonomické přešlapy se dá zvyknout a automat… Inu, ten můžete vždy přehodit do manuálního módu. První Cupra se povedla, a i když není z nejlevnějších, je na trhu unikátem. Podobně rychlé SUV dosud nabízely jen prémiové automobilky. Takový Mercedes přitom chce za silné GLA 45 AMG milion a půl.

Pokud jste ale fanoušky Seatu a rádi jezdíte rychle, je otázkou, jestli byste si neměli vyzkoušet ostrý Leon Cupra. Jako kombi ho pořídíte se stejným motorem, převodovkou a čtyřkolkou a ušetříte téměř tři sta tisíc.

Přehled SUV na českém trhu, které začínají na částce 1,2 milionu, najdete tady.

autor: Martin Přibyl | 28. 11. 2018 11:32

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama