Nejsilnější auto z Česka v testu. Cupra Ateca je prvním modelem nové značky

Nejsilnější auto z Česka v testu. Cupra Ateca je prvním modelem nové značky
Po boku svého dvojčete Škody Karoq se vyrábí v Kvasinách.
Na rozdíl od Karoqu, který pořídíte nejvýše se 110kW jednapětkou, může mít Cupra skutečně plnotučný motor.
Dvoulitr pohání i ostrý Leon Cupra a má výkon 221 kW.
Z karoserie zmizela téměř všechna loga Seatu.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
28. 11. 2018 11:32
Španělská automobilka, která je sama součástí koncernu Volkswagen, má se svou novou značkou Cupra, do níž vyčlenila své sportovní modely, velké plány. Do roku 2021 pod ní chce uvést na trh sedm nových modelů. Převážně se sice bude jednat o upravené a výrazně sportovněji laděné Seaty, později ale přibudou i vlastní, unikátní auta. Hovoří se dokonce o ostrých elektromobilech.
Ladící šedá metalíza vyjde na 15 100 Kč.
Ladící šedá metalíza vyjde na 15 100 Kč. | Foto: Martin Přibyl

Teď je ale teď a první Cuprou, jež odložila (téměř všechny) znaky Seatu, je nabroušené SUV Ateca. Dvojče Škody Karoq, které se společně s ní vyrábí ve východočeských Kvasinách, dostalo standardně pohon všech kol, upravený podvozek, posílené brzdy, sportovní bodykit a hlavně 300koňový (221kW) dvoulitr. Z nuly na sto to zvládne za 5,2 sekundy a uhánět umí rychlostí 247 kilometrů za hodinu.

Šedému SUV na obrázcích tak může oficiálně připadnout titul nejsilnějšího sériového auta, které se v současné době v Česku vyrábí. Hyundai i30 N má totiž "jen" 202 kilowattů a vrcholná verze Škody Superb ještě o dva kilowatty méně. Ateca ale také stojí 1,2 milionu korun, což z ní dělá i nejdražší v Česku vyráběné auto.

Logo Cupry má připomínat soudržnost divokých kmenů
Logo Cupry má připomínat soudržnost divokých kmenů | Foto: Martin Přibyl

Jaké je? Na pohled rozhodně atraktivní. Ostře řezané rysy standardní Atecy doplňují výraznější mřížky chladiče i funkční kanály, které směřují vzduch k brzdám.

Vzadu pak pozornost upoutají čtyři koncovky výfuku a také to, že s logem nové automobilky designéři při návrhu pátých dveří nepočítali. Aby tvarově odpovídalo znaku Seatu, na nějž je na víku připraveno místo, museli ho umístit na destičku z uhlíkových vláken. Upravit formu na páté dveře s trojúhelníkovým logem by stálo majlant.

Vnitřek první Cupry je naopak strohý, chybí mu dnes tak oblíbené detaily, jakými jsou třeba obklady z karbonových vláken. Ani sedadla ostatně nepřesvědčí nekompromisním obejmutím těla, v zatáčkách v nich budete trochu plavat.

Černočerná palubní deska působí nudně. Až na drobné ergonomické přešlapy se ale rychle zorientujete.
Černočerná palubní deska působí nudně. Až na drobné ergonomické přešlapy se ale rychle zorientujete. | Foto: Martin Přibyl

Pak se není čemu divit, že dokud auto nepřepnete do jiného jízdního režimu než Comfort, nebudete si ani připadat, že máte pod pravou nohou k dispozici tři sta koní. Sportovní Ateca je totiž tichá, nebývale pohodlná (adaptivní tlumiče si dokážou s naprostým přehledem poradit i s obřími devatenáctipalcovými koly) a automatická dvouspojková převodovka drží motor v otáčkách, v nichž se mu moc sportovat nechce.

Stačí ale pootočit volič jízdních režimů do polohy označené šachovnicovou vlajkou (značí mód Cupra) a z rodinného SUV je rázem jiné auto. Pokud byste do tří tisíc otáček motoru těch 300 koní ani nevěřili, nad čtyřmi tisíci se mu začíná líbit.

Od výfuků se po ubrání plynu začne ozývat zlověstné bubnování. Podvozek ztuhne, ale ne tak, aby na nerovnostech bouchal, Cupra se prostě jen nenaklání. České okresky zvládá i nejostřejším jízdním módu až s nečekanou grácií.

Příplatkové brzdy Brembo.
Příplatkové brzdy Brembo. | Foto: Martin Přibyl

A rychle. Cupra v zatáčkách drží, na výjezdu se můžete opřít o trakci pohonu všech kol, brzdy (zvětšená, vrtaná Bremba za nemalý příplatek 64 900 Kč) jsou ostré, účinné, ale dobře dávkovatelné a díky řízení s proměnným převodem se ani ve vlásenkách neuručkujete.

Člověka až fascinuje, jak tohle SUV umí kombinovat komfort s rychlostí a relativně čitelným podvozkem. Jezdit s ním rychle je vlastně velice snadné, budete si připadat, že podvozek zvládne ještě o mnoho více, než kolik po něm chcete.

Podmínkou je jen přepnutí dvouspojkového automatu do manuálního režimu. Když řadí sám, je nepřesvědčivý v komfortním i sportovním režimu. V obou až moc horlivě odřazuje nahoru a nenechá vás využít celé otáčkové spektrum motoru.

Pokud už jsme u nedostatků, v Seatu mohli lépe využít potenciál digitálního přístrojového štítu. V některých režimech je nepřehledný, takže budete neustále hledat, kolik to vlastně jedete. Nejčitelnější sportovní mód pak neumí po straně zobrazit mapu navigace.

Drobných ergonomických přešlapů je více: hodiny se nezobrazují na centrálním displeji navigace a příplatkové vyhřívané čelní sklo byste si v zimě zamilovali, kdybyste našli, kde se vůbec zapíná. Chcete nápovědu? Na dotykovém displeji se musíte dostat do menu klimatizace. Podobně krkolomně se vypíná i systém stabilizace podvozku ESC.

Cupra Ateca

Výkon: 221 kW v 5300 ot./min.
Točivý moment: 400 Nm při 2000 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 247 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,2 s
Kombinovaná spotřeba (WLTP): 8,5 l/100 km
Provozní hmotnost: 1615 kg
Objem zavazadlového prostoru: 485 l
Cena od: 1 199 900 Kč

A pak je tu samozřejmě otázka spotřeby. V běžném provozním režimu zahrnujícím dojíždění do práce a občasné to řádění na okreskách auto spotřebuje mezi deseti až jedenácti litry na sto kilometrů. Pod deset se dostanete klidnou, uvolněnou jízdou. Díky Cupře tak budete intenzivně navazovat známosti na čerpacích stanicích, jedna 55litrová nádrž vydrží sotva na 500 kilometrů.

Se spotřebou ale musíte počítat, na ergonomické přešlapy se dá zvyknout a automat… Inu, ten můžete vždy přehodit do manuálního módu. První Cupra se povedla, a i když není z nejlevnějších, je na trhu unikátem. Podobně rychlé SUV dosud nabízely jen prémiové automobilky. Takový Mercedes přitom chce za silné GLA 45 AMG milion a půl.

Pokud jste ale fanoušky Seatu a rádi jezdíte rychle, je otázkou, jestli byste si neměli vyzkoušet ostrý Leon Cupra. Jako kombi ho pořídíte se stejným motorem, převodovkou a čtyřkolkou a ušetříte téměř tři sta tisíc.

Přehled SUV na českém trhu, které začínají na částce 1,2 milionu, najdete tady.

 

Právě se děje

před 33 minutami

Soud ve Štrasburku připustil klimatickou žalobu na 33 zemí, včetně Česka

Za přípustnou označil Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku klimatickou žalobu šesti dětí a mladých lidí z Portugalska, kterou podali na 33 zemí včetně Česka. Informovala o tom agentura DPA, podle které tak padla první velká překážka ve snaze přimět evropské vlády ke zlepšení boje proti klimatickým změnám. Žalobu podala skupina, jejíž nejmladší člence je teprve osm let, v září. Žalované státy se k ní budou muset vyjádřit do konce února příštího roku.

"Cílem žaloby je získat právně závazné rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva, který bude po vládách v Evropě vyžadovat, aby podnikly potřebné naléhavé kroky a zastavily klimatickou krizi," stojí na stránkách věnovaných žalobě.

Šestice mladých lidí z portugalského hlavního města Lisabonu a z města Leiria a jeho okolí, kterým je od osmi do 21 let, podala žalobu v reakci na ničivé požáry v roce 2017, při kterých v jihoevropské zemi zemřelo přes 120 lidí. Vědci podle stěžovatelů potvrdili, že klimatické změny hrály při vzniku a šíření požárů roli.

Zdroj: ČTK
před 40 minutami

Pražští radní nesouhlasí se změnou územního plánu k nové ranveji na letišti

Pražští radní nedoporučili změnu územního plánu nutnou pro stavbu nové ranveje, kterou plánuje státem vlastněné ruzyňské letiště. Změna byla původně navržena ke schválení, radní však většinou hlasů byli pro nedoporučující stanovisko. O změnách s konečnou platností rozhodne zastupitelstvo. S výstavbou paralelní dráhy chce letiště začít zhruba za pět let.

Nová ranvej má doplnit stávající, a tím navýšit kapacitu až na 30 milionů cestujících ročně. Loni jich terminály na Ruzyni odbavily rekordních 17,8 milionu, což bylo podle zástupců letiště na hraně kapacity. Letos kvůli koronaviru provoz klesl na minimum. Podle dřívějších plánů by letiště chtělo získat stavební povolení ke stavbě v roce 2025 a stavbu dokončit o tři roky později. Náklady jsou odhadovány na zhruba devět miliard korun.

Zdroj: ČTK
před 47 minutami

Skokani vynechají i další závody SP, řeší se návrat z Finska

Čeští skokani na lyžích neabsolvují po nedělním závodu ve finské Ruce ani Světový pohár v Nižním Tagilu v tomto týdnu. Zatímco ostatní týmy dnes odletěly speciálem do Ruska, Češi po pozitivním testu Filipa Sakaly na koronavirus zůstávají ve Finsku v karanténě a řeší se jejich přesun domů.

Sakala, který v létě nemoc covid-19 prodělal, měl pozitivní test v neděli. Ostatní závodníci Viktor Polášek, Vojtěch Štursa a Čestmír Kožíšek sice byli negativní, ale museli také do karantény.

"Jsou na hotelu, každý musel do svého pokoje a jednáme, kdy je finská hygiena pustí do Česka. Snad to vyjde. Situace se vyvíjí každou hodinu," řekl ČTK za vedení skokanského úseku lyžařského svazu Jan Baier.

Další zprávy