Hned u dvou svých dodávek letos Volkswagen uvádí na trh novou generaci. Vedle legendárního transporteru (zprávu ze světové premiéry jsme přinesli zde) přijíždí i nový vůz Caddy. S jeho čtvrtou generací, která oficiálně vstoupí na trh po letních prázdninách, se redaktor online deníku Aktuálně.cz už mohl svézt během mezinárodní novinářské prezentace na jihu Francie.
Caddy je nyní podstatně komfortnější, interiér si nezadá s běžným osobním automobilem a ve výbavě už má prvky, které ještě donedávna mohli využívat pouze cestující v manažerských automobilech.
Na novou generaci tohoto vozu jsme byli zvědavi i proto, že se stane technickým základem pro druhou generaci škodováckého roomsteru. Ten má být představen na přelomu letošního a příštího roku.
Nový roomster bude se svým koncernovým sourozencem sdílet téměř všechny mechanické díly včetně motorů. Zcela shodný má být i boční profil vozu. Designéři Škody pouze upraví příď a záď (například nárazníky), v interiéru bude jiný volant a třeba také dekorační prvky na palubní desce.
Pro dva až sedm lidí
Podobně jako dosluhující generace se bude i nový caddy prodávat ve dvou délkových variantách. Základní má délku 4506 milimetrů, výška je 1822 milimetrů a šířka je 1793 milimetrů. Delší caddy maxi měří bez dvou centimetrů pět metrů, což je především díky rozvoru zvětšenému o 32 centimetrů.
Logicky se to projeví na velikosti zavazadlového prostoru (v případě osobních verzí) i objemu nákladového prostoru (u užitkových verzí). Kratší vůz má s namontovanými pěti sedadly objem zavazadlového prostoru 750 litrů, delší 1350 litrů. Obě verze mohou být vybaveny i sedmi místy pro cestující. V té kratší pak ale zbude jen spíše symbolický zavazadlový prostor (190 litrů), zatímco v delší zůstane stále velmi slušných 530 litrů.
Objem nákladového prostoru skříňových dveří činí u caddy 3,2 metru krychlového, u caddy maxi 4,7 metru. Lze do něho naložit dokonce i téměř tunu vážící náklad.
Sedačky od druhé řady dále lze sklápět, či dokonce z vozu vyjímat, ale jak jsme si vyzkoušeli, je to práce pro "celého chlapa". Zejména dvoumístná lavice ve druhé řadě má odhadem přibližně třicet kilogramů.
Konstruktéři nového caddy ponechali technický základ z velké části shodný s minulou generací. Využili však některé části z nové podvozkové plošiny typu MQB, které využívají osobní vozy - například i golf či octavia. To zejména proto, aby mohly být aplikovány nové komfortní a asistenční systémy. Těch má nyní caddy velké množství. Například systém sledování vozidla Front Assist včetně nouzové brzdy City, která vůz jedoucí rychlostí do 30 kilometrů v hodině samočinně zbrzdí před překážkou. Dále je ve výbavě multikolizní brzda (nedovolí autu se nekontrolovaně odrážet po prvním nárazu) a osobní verze mají kromě čelních i boční i hlavové airbagy.
Na přání může být automobil vybaven automatickým přepínáním světel, systémem hlídání únavy řidiče, vyhřívaným čelním sklem, adaptivním tempomatem, zadní parkovací kamerou nebo systémem automatického parkování.
Bez prolisů na boku
Design vozu je modernější než u předchůdce, není to však žádná dramatická proměna. Ostatně stejně tak postupují i designéři při navrhování osobních vozů s logem VW. Zajímavým nápadem je vynechání prolisů na boku dodávky tam, kde mají osobní verze boční okna. "Bude to bonus pro ty zákazníky, kteří vůz využívají jako reklamní nosič a polepují ho fóliemi," vysvětluje slovenský designér Pavol Sajták, který působí v designovém oddělení Volkswagen Commercial Vehicles.
Velké změny se odehrály pod kapotou. Prakticky všechny nabízené motory jsou nové nebo zásadně přepracované. Tradičně oblíbené zůstanou turbodieselové agregáty. Jedná se o tři verze dvoulitrového čtyřválce, které mají výkon 75, 90 nebo 110 kW. Oproti dosud nasazovaným motorům jezdí s až o 1,2 litru nafty nižší spotřebou.
Zájemci o benzinové verze mají na výběr buď motor 1,4 TSI (92 kW), nebo další čtyřválec (1,2 TSI - 62 kW), případně nový tříválcový turbomotor o zdvihovém objemu válců jeden litr.
Právě ten jsme si mohli ve zvlněném terénu v okolí města Marseille vyzkoušet. Má sice mírně jadrnější zvuk, ale s vozem naloženým dvoučlennou mužskou posádkou a dvěma cestovními zavazadly si dokázal poradit bez problémů. Vůz s ním je poměrně lehký, a tak na zpomalovacích retardérech a nerovnostech trochu nadskakoval, což doprovázely poněkud nepříjemné zvuky od zadní nápravy.
Jinak je ale jízdní projev vozu velmi přívětivý. Hluk motoru do kabiny proniká jen umírněně, problémem není ani aerodynamický a valivý hluk. Auto se samozřejmě v zatáčkách více naklání než klasický "osobák," ale řidiče to neznejistí. Výhrady jsme neměli ani k řazení či dávkování brzdného účinku.
Zvědavi jsme byli i na verzi využívající pro svůj pohon stlačený zemní plyn. Ta existovala už i v minulé generaci, nyní však byl starý motor nahrazen modernějším, montovaným například i do octavie. V praxi by se to mělo projevit spotřebou jen 4,1 kilogramu zemního plynu na 100 kilometrů, což je o značných 1,7 kilogramu méně než dosud.
Určitým problémem u tohoto vozu však bude dojezd. Caddy TGI (označení této CNG verze) již nemá plnohodnotnou benzinovou nádrž, pouze dojezdovou. Díky ní má řidič na hledání další plnící stanice CNG rezervu jen necelou stovku kilometrů. Celkový dojezd vozu (na obě naplněné nádrže) se pohybuje kolem pěti set kilometrů.
Volkswagen již odtajnil ceny vozu. Osobní caddy bude nyní k mání od přibližně 400 tisíc včetně DPH (s motorem 1,2 TSI 63 kW), caddy maxi je dražší o 130 tisíc (má ovšem v základní verzi výkonnější motor 1,4 TSI). V základní výbavě těchto vozů je už i rádio, tempomat, palubní počítač a klimatizace.
Užitková verze startuje na sumě 394 288 korun. Pohání ji motor 1,6 TDI s výkonem 55 kW.
Hned od začátku se bude nový Caddy prodávat i s pohonem všech kol. Zákazníci dostanou na výběr z automatické či manuální převodovky.
Caddy nabízí největší evropská automobilka Volkswagen již od roku 1979. Za tu dobu se ho prodalo už půldruhého milionu kusů, zájem mají třeba řemeslníci. "Předpokládáme, že poptávka nyní nebude ochabovat, spíše naopak," tvrdí vedoucí divize Užitkové vozy Volkswagen společnosti Porsche Česká republika Jan Procházka. Podle něho totiž také do Čech v poslední době přichází trend, že během všedních dní se malé dodávkové vozy používají hlavně pro převážení nákladů a o víkendu se promění v osobní automobil.