Novým dodavatelem oceli pro švédskou společnost National Electric Vehicle Sweden AB (Nevs), která obnovila výrobu legendárních vozů SAAB, už nebudou švéské ocelárny.
Jak vyplývá z tiskové zprávy, auta nyní vyrábějí ze svitků dodávaných finským výrobcem speciálních ocelí Ruukki. Mimo jiné půjde o dodávky ultra pevné tvarovatelné oceli Litec a další klíčové komponenty zpracování vozu.
„Je skvělé, že můžeme být součástí vzkříšení jedné z nejznámějších švédských značek," říká viceprezident divize speciálních ocelí Ruukki Thomas Hörnfeldt. „Díky pružnosti výrobních kapacit a krátkým dodacím lhůtám dokážeme rychle reagovat na požadavky SAABu," dodává.
„Tvárné vysokopevnostní oceli Litec jsou téměř čtyřikrát pevnější než běžné tvarovatelné oceli a mají vysokou schopnost absorbovat energii a průniky do kabiny vozu v případě srážky," vysvětluje Jonas Adolfsson, produktový manažer Ruukki z divize Automotive. „S ultra pevnou ocelí je možné snížit tloušťku materiálu a tím získat lehčí vozy s nižší spotřebou paliva ale stejnými bezpečnostními parametry. V Ruukki se soustředíme na vývoj materiálů a jejich aplikaci tak, abychom splnili požadavky lehkých energeticky nenáročných vozů," dodává.
Bude i elektromobil
Nové automobily Saab vyjíždí z továrny v Trollhätenu již od 2. prosince loňského roku. Ještě letos by měl být představen i elektromobil.
Výroba v areálu v Trollhättanu se obnovila po dvou letech. Nejdříve bylo ale nutno obnovit zpřetrhané vztahy s dodavateli dílů, mnohé bylo nutné nahradit novými.
Zmíněná firma Ruukki je známá i české veřejnosti především jako výrobce ocelových střech. Její výrobky ale jsou rovněž v konstrukcích mostů, hal a přístavů, v těžebních strojích, rypadlech, nakládačích nebo v konstrukcích ledoborců. Firma má také zkušenosti s balistickou ochranou vozidel v civilním i armádním sektoru.
Od prosince je možné staronové vozy Saab objednávat prostřednictvím internetu, jejich cena je zhruba 300 000 švédských korun (zhruba 925 000 Kč).
Saab vyráběl automobily od roku 1949 a v roce 1989 se stal součástí tehdy největší světové automobilky General Motors. Američané Saab vlastnili až do roku 2010, kdy ji prodali nizozemské firmě Swedish Automobile. V roce 2011 byl Saab nucen přerušit výrobu kvůli nedostatku peněz na platby dodavatelům. Po neúspěšném pokusu o prodej Saabu do čínských rukou vyhlásil švédský soud koncem roku 2011 bankrot podniku.
Loni koupila majetek Saabu za nezveřejněnou cenu společnost NEVS.